Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum – test luksusowej limuzyny klasy premium

Marcin Rejmer
Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi. fot. Marcin Rejmer
Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi. fot. Marcin Rejmer
Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

W naszym teście Volvo S90 D4 2.0 o mocy 190 KM z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów Geartronic. Mierzy 4,96 m długości, do 100 km/h rozpędza się w 8,2 sekundy, osiąga prędkość maksymalną 230 km/h i kosztuje 200 900 zł. Volvo S90 to samochód osobowy klasy średniej-wyższej (segment E) produkowany przez przedsiębiorstwo Volvo Car Corporation, które od marca 2010 roku jest częścią firmy Geely Automobile (chińskiego producenta samochodów osobowych).

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Na marginesie warto przypomnieć, że chińsko-szwedzkiemu mariażowi Geely z Volvo 8 lat temu nie wróżono dobrze. Krytycy sprzedaży Volvo uważali, że skończy się to wywiezieniem technologii, że marka zostanie „zepsuta". Tymczasem nic takiego się nie stało. Chińczycy dali rynek i pieniądze, a jednocześnie uszanowali to, co najważniejsze, że wartość Volvo polega przede wszystkim na tym, że jest tak bardzo skandynawskie. Dzisiaj można śmiało powiedzieć, że Volvo - chociaż należy do firmy chińskiej - jest nadal samochodem o szwedzkim charakterze.

Wracamy do prezentacji. Auto-segmentu E, do którego zaliczane jest S90, to klasa samochodów osobowych, nazywana czasami klasą premium, pośrednia między autami klasy średniej (np. VW Passat, Ford Mondeo) i luksusowymi (np. Audi A8, Mercedes klasy S, BMW 7, Lexus LS). Volvo S90 konkuruje między innymi z Audi A6, BMW 5, Lexusem GS i Mercedesem klasy E.

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Auto zbudowano na bazie płyty podłogowej SPA (Scalable Product Architecture), która wykorzystana została do stworzenia drugiej generacji modelu XC90. Samochód zaprojektowany został przez Thomasa Ingenlatha, wiceprezesa Volvo Cars ds. Designu odpowiadającego za zespół stylistów, którzy wprowadzili nowy design Volvo (wcześniej pracował dla Skody i Volkswagena). Wnętrze opracował z kolei zespół Robina Page (wcześniej pracował dla Bentleya). Pierwsza prezentacja pojazdu miała miejsce na początku grudnia 2015 roku w fabryce Volvo w Göteborgu (jako następca Volvo S80). Pod koniec 2016 roku produkcję pojazdu przeniesiono jednak w całości do chińskiej fabryki w Daqing i tak jest do dzisiaj.

W testach Euro NCAP Volvo S90 otrzymało 5 gwiazdek. To maksymalna ocena poziomu bezpieczeństwa. Samochód został bardzo wysoko oceniony we wszystkich punktowanych kategoriach, zarówno pod kątem ochrony biernej jak i czynnej: bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95%, bezpieczeństwo dzieci: 80%, bezpieczeństwo pieszych: 76%, systemy bezpieczeństwa: 93%.

źródło: TVN Turbo / x-news


Wygląd zewnętrzny

Auto przejęło stylistykę od większego SUV-a - XC90. Duży grill z centralnie umieszczonym logo producenta wyeksponowano trochę na pokaz. Tył nie wszystkim się podoba. Lampy o dziwnych kształtach i klapa wzbudzają kontrowersje. Efektu dopełniają aluminiowe felgi, którą mogą występować w rozmiarze od 17 do nawet 21 cali połączone z oponami o niskim profilu.

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Charakterystycznym elementem pojazdu są światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED w kształcie położonej litery "T", która nawiązuje do młota Thora. Dla porządku przypominamy: według legendy, Thor to jeden z bogów nordyckich, bóg burzy i piorunów, sił witalnych i rolnictwa, patronował także ognisku domowemu i małżeństwu. Młot Thora według mitu był dziełem karła Sindriego, który wyposażył go w niezwykłe właściwości. Thor mógł uderzać nim tak mocno, jak tylko pragnął, a młot nie ulegał zniszczeniu i nie chybiał celu, a ponadto zawsze powracał wprost do ręki swego właściciela. W nawiązaniu do S90 może przekładać się na to, że auto zapewnia kierowcy i pasażerom odpowiedni poziom bezpieczeństwa i zawsze dojedzie do celu. Wewnątrz znajdziemy funkcjonalność i wygodę, a na zewnątrz odpowiedni prestiż.

Wnętrze

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

W środku jest luksusowo, ale i dyskretnie. Kokpit wykonano z wysokiej jakości tworzyw i solidnie spasowano. Przednie skórzane fotele są doskonale wyprofilowane i dobrze przytrzymują ciało w zakrętach oraz nie męczą kręgosłupa podczas długich podróży. Opracowano je wraz ze szwedzkimi ortopedami. Mają regulację elektryczną w kilku płaszczyznach, więc dość szybko przyjmiemy optymalną pozycję.

Co ciekawe, liczbę przycisków ograniczono do minimum. Większość funkcji obsługujemy za pomocą 9-calowego ekranu dotykowego, który stworzono wspólnie z firmą Apple. Dotykowo można ustawić kierunek i temperaturę nawiewu czterostrefowej klimatyzacji, intensywność podgrzewania siedzisk, cel w nawigacji czy spersonalizować układ dźwiękowy opracowany przez firmę Bowers&Wilkins. Z pozycji centralnego ekranu aktywujemy też systemy bezpieczeństwa, sprawdzimy aktualną pogodę czy też punkty gastronomiczne w okolicy. Producent zdecydował się tylko na przełączniki sterujące szybami oraz te sterujące radiem.

Auto mierzy 4,96 m długości i zapewnia komfortową podróż dla kierowcy i wszystkich pasażerów. Dla porównania Mercedes E 220d ma odpowiednio 4,92 m, a Audi A6 2.0 TDI – 4,93 m. Za drugim rzędem wygospodarowano bagażnik o pojemności 500 litrów. Co prawda Mercedes E ma 540 l, a Audi A6 - 530 l, ale 500 l w zupełności wystarczy. Bez problemu zmieści się bagaż czterech osób. Jak przystało na sedana, bagażnik mógłby mieć nieco większy otwór załadunkowy.

[page_break]Wyposażenie

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Volvo S90 dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia: Momentum, Inscription i R-Design. Już standardowe wyposażenie podstawowej wersji Momentum (testowany egzemplarz) jest imponujące. Obejmuje m.in.: 7 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC), poduszka chroniąca kolana kierowcy, City Safety - układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h, w pełnym zakresie prędkości, unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach (rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie), unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 70 km/h, łagodzenie skutków zderzenia z dużymi zwierzętami (system działa również w ciemności).

Ponadto znajdziemy wiele systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Dla porządku wyjaśniamy, czego dotyczą:

ABS – układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania.

EBA - system bezpieczeństwa, który zapewnia maksymalną siłę hamowania w czasie, gdy na drodze pojawi się sytuacja wymagająca hamowania awaryjnego. Działanie tego systemu opiera się na interpretacji prędkości samochodu oraz siły, z jaką naciśnięty został pedał hamulca. Jeżeli urządzenie wykryje, że kierowca naciska go z taką siłą, która może odpowiadać sytuacji awaryjnego hamowania, a przy okazji nie wykorzystuje on pełnej mocy układu hamulcowego, to wtedy system aplikuje dodatkową siłę, kontrolując przy tym system ABS, aby nie doszło do zablokowania kół.

EBD - to elektroniczny rozdział sił hamowania. W celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania układ automatycznie reguluje siłę hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół. Wyraźnie skraca drogę hamowania przy utrzymaniu stabilności nawet w razie gwałtownego hamowania lub hamowania na zakręcie. W tym momencie jest to standardowe wyposażenie wielu samochodów (wraz z systemem ABS).

ACC – wspomaga jazdę w korkach: samodzielne zatrzymanie i ruszenie za pojazdem.

LKA - układ monitorowania pasa ruchu w celu zmniejszenia ryzyka przypadkowego zjechania samochodu z własnego pasa w pewnych sytuacjach. To specjalna technologia wspomagania układu kierowniczego, działająca przy wyższych prędkościach. Interweniuje w sytuacji, gdy samochód zacznie przekraczać linię wyznaczająca krawędź drogi - wpływa na układ kierowniczy, pomagając kierowcy wrócić na właściwy tor jazdy.

ESC - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, pomaga kierowcy uniknąć poślizgu i poprawia przyczepność samochodu. Przeciwdziała bocznemu poślizgowi kół, kontroluje siły napędzające i hamujące działające na poszczególne koła, w celu ustabilizowania samochodu. Kontroluje zerwanie przyczepności kół, czyli zapobiega „buksowaniu” kół względem nawierzchni w trakcie przyspieszania. Kontroluje także trakcję - ta funkcja jest aktywna przy niskiej prędkości i przekazuje moc z buksującego koła napędowego na koło, które nie utraciło przyczepności.

SIPS - system zabezpieczający przed bocznymi uderzeniami. System ten został opatentowany przez firmę Volvo. System działa tak, aby w wypadku uderzenia bocznego rozproszył on energię uderzenia na cały szkielet pojazdu. Częścią wyposażenia tego systemu są boczne poduszki powietrzne.

WHIPS - System ochrony pasażerów przed uszkodzeniami kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu. Rozwiązanie stosowane przez firmę Volvo już od końca lat 80. System aktywnego oparcia fotela i zagłówka w momencie uderzenia w tył pojazdu cofa oparcie fotela do tyłu wychylając jednocześnie zagłówek do przodu. W ten sposób zagłówek „wychwytuje” szarpniętą głowę pasażera jeszcze przed niebezpiecznym odrzuceniem jej do tyłu.

CTC – w razie potrzeby steruje jednocześnie przyhamowywaniem kół po wewnętrznej stronie łuku i kieruje więcej mocy do kół znajdujących się po zewnętrznej stronie.

RSC – system zapobiegający przewróceniu się pojazdu np. podczas szybkiego wchodzenia w zakręt. System ten był po raz pierwszy zastosowany w samochodzie Volvo XC90. W razie dużego przechyłu uruchamia odpowiednie systemy (układ hamulcowy, system kontroli trakcji) w celu zapobiegnięcia dachowaniu pojazdu.

TSA - system stabilizacji toru jazdy przyczepy poprzez analizę sygnałów z odpowiednich czujników identyfikuje moment, w którym holowana przyczepa staje się niestabilna. Sterując układem hamulcowym pojazdu oraz mocą silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą. Układ znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy z przyczepą.

DAC - układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy.

RSI - układ informowania o znakach drogowych.

AWD - napęd na wszystkie koła.

ROM - układ zapobiegający niekontrolowanemu zjechaniu z drogi.

ASM - układ automatycznie dostosowujący prędkość samochodu do ograniczeń prędkości.

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

W standardowej wersji wyposażenia Momentum (testowany egzemplarz) znajduje się także: regulacja pasów bezpieczeństwa w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń, przednie pasy bezpieczeństwa z elektrycznymi napinaczami łagodzącymi skutki kolizji, napinacze pasów bezpieczeństwa, zwalnianie pedału hamulca (rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie), czujnik deszczu, autoalarm Volvo Guard z czujnikiem przechyłu oraz ruchu, zdalnie sterowany zamek centralny, centralna blokada schowka, immobilizer, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, elektryczny hamulec postojowy, funkcja Auto Hold (zwalnia kierowcę w samochodach z automatyczną skrzynią biegów z konieczności trzymania nogi na pedale hamulca podczas postoju).

To nie koniec. Jest jeszcze system Audio High Performance, 9-calowy kolorowy dotykowy ekran centralny, 10 głośników 330 W, złącze AUX/USB, system Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, fotele komfortowe z tapicerką tekstylną, wykończenie wnętrza aluminium Iron Ore, 8-calowy graficzny wyświetlacz zegarów, klimatyzacja elektroniczna 2-strefowa, system recyrkulacji, kontroli i poprawy jakości powietrza, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne, skórzana, wielofunkcyjna kierownica z wykończeniem aluminium, sterowanie audio z kierownicy, dywaniki tekstylne, podświetlane lusterka wewnętrzne dla kierowcy i pasażera, skórzane pokrycie dźwigni zmiany biegów, komputer pokładowy z komunikatami w języku polskim, wskaźnik temperatury zewnętrznej, kanapa tylna (dzielona w proporcjach 40/60), składana opcjonalnie, siatka na tunelu środkowym, schowek pod podłogą bagażnika, gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralnej, podłokietnik przedni, schowek w konsoli centralnej i w przednich drzwiach, uchwyty na kubki z przodu, lampki do czytania z przodu i z tyłu, ręcznie składane zagłówki tylnej kanapy, światła drogowe w technologii LED, światła do jazdy dziennej LED, 17-calowe koła ze stopów lekkich, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, barwione szyby, podwójne, pogrubione (80 mm) końcówki rur wydechowych, krata wlotu powietrza z pionowymi żebrami w kolorze czarnym, lakierowanym, chromowane obramowanie szyb bocznych, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, elektryczna, 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego foteli przednich.

[page_break]Silnik

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

W prezentowanym egzemplarzu pracuje dwulitrowa, 4-cylindrowa jednostka Diesla, która dzięki doładowaniu osiąga 190 KM (przy 4250 obr./min.) i 400 Nm (od 1750 do 2500 obr./min.). Jaki ma to wpływ na osiągi samochodu? Im wyższy moment obrotowy, tym więcej silnik ma siły, aby przeciwstawić się oporom pojawiającym się podczas jazdy. Niezwykle istotny jest też zakres obrotów, przy których występują maksymalne wartości momentu obrotowego. Optymalnym scenariuszem byłoby utrzymywanie się wysokiego momentu obrotowego na stałym poziomie przez cały zakres obrotów silnika.

Wracając do silnika Volvo S90. W tej konfiguracji, ważące ponad dwie tony auto (1843 kg masa własna, ale plus kierowca, pasażerowie i bagaż daje ponad dwie tony) rozpędza się do 100 km/h w 8,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 230 km/h. 2-litrowemu silnikowi pomagają dwie turbiny i oprogramowanie, które jest w stanie nadzorować dostarczanie paliwa nawet 9 razy podczas otwarcia zaworu, przez co po rozgrzaniu diesel kulturalnie i cicho napędza auto już od niskich obrotów. Maksymalny moment obrotowy 400 Nm dostępny w zakresie od 1750 do 2500 obr/min powoduje, że auto jest dynamiczne, a przy tym elastyczne.

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Z silnikiem współpracuje automatyczna skrzynia Geatronic o ośmiu przełożeniach przekazująca cały potencjał na oś przednią. Skrzynia ma dwa różne tryby zmiany biegów: automatyczny i manualny. Manualna zmiana biegów jest możliwa po przesunięciu dźwigni w bok z położenia D w skrajne położenie przy symbolach „+S-”. Symbol „+S-” w zespole wskaźników zmienia kolor z białego na pomarańczowy, a w ramce wyświetlona zostaje jedna z cyfr 1, 2, 3 itd., która odpowiada włączonemu aktualnie biegowi.

Oprócz dźwigni skrzyni biegów do ręcznej zmiany biegów mogą także posłużyć dodatkowe elementy sterowania przy kierownicy, tak zwane „manetki”. Aby możliwa była zmiana biegów za pomocą manetek przy kierownicy, trzeba je najpierw aktywować. W tym celu należy pociągnąć jedną z manetek w kierunku kierownicy – wskazanie w zespole wskaźników zmienia się wtedy z „D” na cyfrę odpowiadającą aktualnie włączonemu biegowi. Testowany egzemplarz ma napęd na przednie koła.

Ceny

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Najtańszy Volvo S90 w podstawowej wersji wyposażenia Momentum D3 FWD z silnikiem Diesla 2.0 o mocy 150 KM i manualną 6-biegową skrzynią biegów kosztuje 157 500 zł. Wersja z silnikiem Diesla 2.0, ale o mocy 190 KM, również z 6-biegową manualną skrzynią biegów w wersji wyposażenia Momentum – 190 300 zł. Testowany egzemplarz z silnikiem Diesla 2.0 o mocy 190 KM i z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów Geartronic (w wersji wyposażenia Momentum) kosztuje 200 900 zł. Konkurencyjny Mercedes E 220d 2.0 (194 KM) z automatyczną 9-biegową skrzynią biegów kosztuje 196 800 zł, Audi A6 2.0 TDI (190 KM) z automatyczną 7-biegową skrzynią biegów – 191 400 zł (porównanie parametrów w tabeli poniżej).

Wrażenia z jazdy

Samochód wyposażono w aluminiowe felgi i zimowe opony niskoprofilowe marki Michelin o rozmiarze 255/35 R20. Auto przyśpiesza z dużą lekkością i gracją, komfortowo płynąc po drogach i to nawet na 20-calowych kołach! Kluczem do tego jest dobrze zestrojone zawieszenie. Z przodu oparte na podwójnych wahaczach, z tyłu na resorze piórowym. Resor umieszczony poprzecznie i wykonany z materiałów kompozytowych zastępuje sprężyny amortyzatorów. Po mieście nawet na nierównej drodze i przy przejazdach przez tory tramwajowe w środku jest komfortowo i cicho. Na dalekie trasy auto sprawdza się znakomicie. To typowa limuzyna.

Volvo S90 2.0 D4 FWD MomentumVolvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie
Volvo S90 2.0 D4 FWD Momentum

Volvo S90 potrafi wykryć znajdujących się na drodze pieszych, rowerzystów oraz… duże zwierzęta. Ostrzeże kierowcę o niebezpieczeństwie zderzenia i - w razie braku reakcji - samodzielnie zahamuje. Posiada układ pozwalający uniknąć zjechania z drogi.

fot. Marcin Rejmer

Zbiornik paliwa mieści 55 l oleju napędowego. Jak na tej wielkości samochód mogłoby być więcej, ale i tak pozwala to na przejechanie ok. 780 km w trasie (przy prędkościach do 110-120 km/h). Tak pokazywał komputer i tak też okazało się w rzeczywistości. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 4,4 l/100km. W naszym teście spalanie w mieście oscylowało około 8,5 litra (raczej bez korków) lub 9,9 l/100km (raczej w korkach), natomiast na trasie Warszawa – Rzeszów – Krosno – Warszawa, przy spokojnej jeździe zgodnie z przepisami ruchu drogowego, wyniosło 5,8 l/100km.

Podsumowanie

Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Jeżeli ktoś ma do wydania ok. 200 000 zł i szuka limuzyny segmentu E czy klasy premium, powinien to auto wziąć pod rozwagę.

Ceny i dane techniczne Volvo S90 oraz wybranych konkurentów:

Marka/model

Volvo S90 D4 FWD Momentum

Mercedes E 220d

Audi A6 2.0 TDI  

Cena (zł)

200 900 

196 800

191 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4963/2019/1443

4923/2065/1468

4933/2086/1455

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1628/1629

1619/1619

1627/1618

Rozstaw osi (mm)

2941

2939

2912

Masa własna (kg)

1843

1680

1735

Pojemność bagażnika (l)

500

540

530

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 55

50

73

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

1950

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

tylna

przednia

Skrzynia biegów

Typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/9

automatyczna/7

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

190 przy 4250

194 przy 3800

190 przy 3800

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

400 przy 1750-2500

400 przy 1600-2800

300 przy 1700-3000

Czas przyspieszania 0-100 km/h (s)

8,2

7,3

8,4

Prędkość maksymalna. (km/h)

230

240

232

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,4

3,9

4,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

116

102

110

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty