Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo S90 2.0 T5 FWD R-Design Polestar. Test luksusowej limuzyny klasy premium ze sportowym zacięciem

Marcin Rejmer
Volvo S90 Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Pakiet Polestar powoduje, że auto ma sportową charakterystykę i może być uznane za hot hatcha.Fot. Marcin Rejmer
Volvo S90 Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Pakiet Polestar powoduje, że auto ma sportową charakterystykę i może być uznane za hot hatcha.Fot. Marcin Rejmer
W naszym teście Volvo S90 T5 z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 253 KM z 8 biegową, automatyczną skrzynią biegów. Egzemplarz z pakietem Polestar, który zwiększa moment obrotowy o 50 Nm, do 400 Nm. Auto do 100km/h rozpędza się w 6,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 235 km/h.

Auto-segmentu E, do którego zaliczane jest S90, to klasa samochodów osobowych, nazywana czasami klasą premium, pośrednia między autami klasy średniej (np. VW Passat, Ford Mondeo) i luksusowymi (np. Audi A8, Mercedes klasy S, BMW 7, Lexus LS). Volvo S90 konkuruje między innymi z Audi A6, BMW 5, Lexusem GS i Mercedesem klasy E.
Auto zbudowano na bazie płyty podłogowej SPA (Scalable Product Architecture), która wykorzystana została do stworzenia drugiej generacji modelu XC90. Pierwsza prezentacja pojazdu miała miejsce na początku grudnia 2015 roku.
W testach Euro NCAP Volvo S90 otrzymało 5 gwiazdek. To maksymalna ocena poziomu bezpieczeństwa. Samochód został bardzo wysoko oceniony we wszystkich punktowanych kategoriach, zarówno pod kątem ochrony biernej jak i czynnej: bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95%, bezpieczeństwo dzieci: 80%, bezpieczeństwo pieszych: 76%, systemy bezpieczeństwa: 93%.

Wygląd zewnętrzny

Szary lakier plus 20-calowe felgi i  masywny przód robią dobre wrażenie. Jedynie tył nie wszystkim się podoba. Lampy o dziwnych kształtach i klapa wzbudzają kontrowersje. Charakterystycznym elementem przodu pojazdu są światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED w kształcie położonej litery "T", która nawiązuje do młota Thora.

Wnętrze

Volvo S90 Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę
Volvo S90

Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Pakiet Polestar powoduje, że auto ma sportową charakterystykę i może być uznane za hot hatcha.

Fot. Marcin Rejmer

Wnętrze w testowanej wersji z pakietem R-Design to czarna podsufitka, czarne fotele i utrzymana w ciemnych tonacjach deska rozdzielcza. W środku jest luksusowo, ale i dyskretnie. Kokpit wykonano z wysokiej jakości tworzyw i solidnie spasowano. Przednie fotele są doskonale wyprofilowane i dobrze przytrzymują ciało w zakrętach oraz nie męczą kręgosłupa podczas długich podróży.

Większość funkcji obsługujemy za pomocą 9-calowego ekranu dotykowego, który stworzono wspólnie z firmą Apple. Wszystko zaprojektowano przyjaźnie i ustawia się intuicyjnie. Producent zdecydował się tylko na przełączniki sterujące szybami oraz te sterujące radiem. Komputer pokładowy znajduje się także na centralnych zegarach przed kierownicą, ale tu, aby zmienić ustawienia potrzebowaliśmy trochę czasu i instrukcji obsługi.

Auto mierzy 4,96 m długości i zapewnia komfortową podróż dla kierowcy i wszystkich pasażerów. Za drugim rzędem wygospodarowano bagażnik o pojemności 500 litrów, w którym bez problemu zmieści się bagaż czterech osób. Dla porównania konkurencyjne BMW 530i ma też 4,96 m długości i bagażnik o pojemności 530l, a Audi A6 – odpowiednio 4,93 m i 530l.

Wyposażenie

Już standardowe wyposażenie jest imponujące. Obejmuje m.in.: 7 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC), poduszka chroniąca kolana kierowcy, City Safety - układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h, w pełnym zakresie prędkości, unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach (rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy na świecie), unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 70 km/h, łagodzenie skutków zderzenia z dużymi zwierzętami (system działa również w ciemności).

Volvo S90 Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę
Volvo S90

Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Pakiet Polestar powoduje, że auto ma sportową charakterystykę i może być uznane za hot hatcha.

Fot. Marcin Rejmer

Ponadto znajdziemy wiele systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Dla porządku przypominamy czego dotyczą:
ABS – układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania.
EBA - system bezpieczeństwa, który zapewnia maksymalną siłę hamowania w czasie, gdy na drodze pojawi się sytuacja wymagająca hamowania awaryjnego. Działanie tego systemu opiera się na interpretacji prędkości samochodu oraz siły, z jaką naciśnięty został pedał hamulca. Jeżeli urządzenie wykryje, że kierowca naciska go z taką siłą, która może odpowiadać sytuacji awaryjnego hamowania, a przy okazji nie wykorzystuje on pełnej mocy układu hamulcowego, to wtedy system aplikuje dodatkową siłę, kontrolując przy tym system ABS, aby nie doszło do zablokowania kół.

EBD - to elektroniczny rozdział sił hamowania. W celu maksymalnego skrócenia drogi hamowania układ automatycznie reguluje siłę hamowania przednich i tylnych oraz prawych i lewych kół. Wyraźnie skraca drogę hamowania przy utrzymaniu stabilności nawet w razie gwałtownego hamowania lub hamowania na zakręcie. W tym momencie jest to standardowe wyposażenie wielu samochodów (wraz z systemem ABS).
ACC – wspomaga jazdę w korkach: samodzielne zatrzymanie i ruszenie za pojazdem.
LKA - układ monitorowania pasa ruchu w celu zmniejszenia ryzyka przypadkowego zjechania samochodu z własnego pasa w pewnych sytuacjach. To specjalna technologia wspomagania układu kierowniczego, działająca przy wyższych prędkościach. Interweniuje w sytuacji, gdy samochód zacznie przekraczać linię wyznaczająca krawędź drogi - wpływa na układ kierowniczy, pomagając kierowcy wrócić na właściwy tor jazdy.

ESC - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, pomaga kierowcy uniknąć poślizgu i poprawia przyczepność samochodu. Przeciwdziała bocznemu poślizgowi kół, kontroluje siły napędzające i hamujące działające na poszczególne koła, w celu ustabilizowania samochodu. Kontroluje zerwanie przyczepności kół, czyli zapobiega „buksowaniu” kół względem nawierzchni w trakcie przyspieszania. Kontroluje także trakcję - ta funkcja jest aktywna przy niskiej prędkości i przekazuje moc z buksującego koła napędowego na koło, które nie utraciło przyczepności.
SIPS - system zabezpieczający przed bocznymi uderzeniami. System ten został opatentowany przez firmę Volvo. System działa tak, aby w wypadku uderzenia bocznego rozproszył on energię uderzenia na cały szkielet pojazdu. Częścią wyposażenia tego systemu są boczne poduszki powietrzne.

WHIPS - System ochrony pasażerów przed uszkodzeniami kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu. Rozwiązanie stosowane przez firmę Volvo już od końca lat 80. System aktywnego oparcia fotela i zagłówka w momencie uderzenia w tył pojazdu cofa oparcie fotela do tyłu wychylając jednocześnie zagłówek do przodu. W ten sposób zagłówek „wychwytuje” szarpniętą głowę pasażera jeszcze przed niebezpiecznym odrzuceniem jej do tyłu.
CTC – w razie potrzeby steruje jednocześnie przyhamowywaniem kół po wewnętrznej stronie łuku i kieruje więcej mocy do kół znajdujących się po zewnętrznej stronie.
RSC – system zapobiegający przewróceniu się pojazdu np. podczas szybkiego wchodzenia w zakręt. System ten był po raz pierwszy zastosowany w samochodzie Volvo XC90. W razie dużego przechyłu uruchamia odpowiednie systemy (układ hamulcowy, system kontroli trakcji) w celu zapobiegnięcia dachowaniu pojazdu.
TSA - system stabilizacji toru jazdy przyczepy poprzez analizę sygnałów z odpowiednich czujników identyfikuje moment, w którym holowana przyczepa staje się niestabilna. Sterując układem hamulcowym pojazdu oraz mocą silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą. Układ znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy z przyczepą.
DAC - układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy.
RSI - układ informowania o znakach drogowych.
ROM - układ zapobiegający niekontrolowanemu zjechaniu z drogi.
ASM - układ automatycznie dostosowujący prędkość samochodu do ograniczeń prędkości.

Silnik i cena

Volvo S90 Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę
Volvo S90

Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Pakiet Polestar powoduje, że auto ma sportową charakterystykę i może być uznane za hot hatcha.

Fot. Marcin Rejmer

W prezentowanym egzemplarzu pracuje dwulitrowa jednostka benzynowa, która dzięki doładowaniu osiąga 253 KM (przy 5500 obr./min.) i 400 Nm (od 1800 do 4800 obr./min.). Testowany egzemplarz otrzymał pakiet Polestar. Wgranie tego oprogramowania zmienia charakterystykę reakcji na naciśnięcie pedału przyspieszenia, czas zmiany biegu i dobór odpowiedniego przełożenia. Zwiększa moc o 3 KM i maksymalny moment obrotowy o 50 Nm (do 400 Nm). Głównym celem jest poprawa reakcji silnika na przyspieszanie oraz zwiększenie mocy dostępnej w średnim zakresie obrotów.

W tej konfiguracji, ważące ponad dwie tony auto (1801 kg masa własna, ale plus kierowca, pasażerowie i bagaż daje ponad dwie tony) rozpędza się do 100km/h w 6,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 235 km/h. Maksymalny moment obrotowy 400 Nm dostępny w zakresie od 1800 do 4800 obr/min powoduje, że auto jest dynamiczne, a przy tym elastyczne. Z silnikiem współpracuje automatyczna skrzynia Geatronic o ośmiu przełożeniach przekazująca cały potencjał na oś przednią.
Cena testowanej wersji zaczyna się od 243 700 zł (T5 R-Design Polestar).

Wrażenia z jazdy

Auto przyśpiesza z dużą lekkością i gracją,  komfortowo płynąc po drogach i to nawet na 20-calowych kołach. Zbiornik paliwa mieści 55l benzyny. Jak na tej wielkości samochód mogłoby być więcej. Według producenta średnie zużycie paliwa wynosi 6,7l/100km. W naszym teście po mieście w umiarkowanych korkach komputer pokazał 11l/100km, na trasie przy prędkości 80-90km/h – 6l/100km, przy prędkości 120km/h – 7,5l/100km, natomiast na  autostradzie przy prędkości 140km/h – 9l/100km. Wrażenia z jazdy w skali od 1 (najmniej) do 5 (najwięcej) oceniamy zdecydowanie na 5.

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

Podsumowanie

Volvo S90 to dobrze dopracowany samochód. Począwszy od udanej stylistyki i wręcz pachnącego luksusem przestronnego wnętrza, poprzez całą masę systemów bezpieczeństwa oraz dobry silnik i prowadzenie. Imponuje jakością wykonania, bogactwem wyposażenia i komfortem jazdy. Pakiet Polestar powoduje, że auto ma sportową charakterystykę i może być uznane za hot hatcha.

Volvo S90 T5 R-Design Polestar i wybrani konkurenci:

Marka/model

Volvo S90 T5 R-Design Polestar

BMW 5 530i

Audi A6

Cena (zł)

243700

235300

223700

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan 4

sedan/4

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4963/2019/1443

4963/2126/1479

4939/2110/1457

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1628/1629

1605/1630

1630/1617

Rozstaw osi (mm)

2941

2975

2924

Masa własna (kg)

1801

1595

1640

Pojemność bagażnika (l)

500

530

530

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

68

63

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1969

1998

1984

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

tylna

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

utomatyczna/8

automatyczna/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

253/5500

252/5200

245/5000-65000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400/1800-4800

350/1450-4800

370/1600-4300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

6,2

6,8

Prędkość maksymalna (km/h)

235

250

250

Średnie spalanie (l/100 km)

6,7

5,8

7,6

Emisja CO2 (g/km)

152

132

149

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty