Opisywana wersja to klasa premium samochodów osobowych, pośrednia między autami klasy średniej (tj. VW Passat, Ford Mondeo) i luksusowymi (np. Audi A8, Mercedes klasy S, BMW 7). Volvo S90 konkuruje między innymi z Audi A6, BMW 5 i Mercedesem klasy E. Cena Volvo S90 T8 AWD Plug-In Hybrid 2.0 zaczyna się od 326 300 zł. W prezentowanej wersji Inscription auto kosztuje 349 000 zł.
Samochód mierzy 4,96 m długości i zapewnia komfortową podróż dla kierowcy i wszystkich pasażerów. We wnętrzu panuje atmosfera luksusu i przytulności. Kokpit wykonano z wysokiej jakości tworzyw i solidnie spasowano. Przednie fotele są doskonale wyprofilowane i dobrze przytrzymują ciało w zakrętach oraz nie męczą kręgosłupa podczas długich podróży.
Większość funkcji obsługujemy za pomocą ekranu dotykowego, który stworzono wspólnie z firmą Apple. Wszystko zaprojektowano przyjaźnie a ustawień dokonuje się intuicyjnie. Producent zdecydował na redukcję przełączników zaledwie do tych, które sterują szybami oraz radiem. Komputer pokładowy znajduje się na centralnych zegarach przed kierownicą. Silnik, jak to w Volvo, uruchamia się pokrętłem.
Za drugim rzędem siedzeń wygospodarowano bagażnik o pojemności 500 litrów, w którym bez problemu zmieści się bagaż czterech osób. Dla porównania konkurencyjne BMW 530e iPerformance Plug-in ma 4,93 m długości i bagażnik o pojemności 410l, a Mercedes klasy E 300e Avantgarde Plug-in – odpowiednio 4,92 m i 370l.
Moc maksymalna silnika benzynowego wynosi 303 KM przy 5700obr./min, silnika elektrycznego 87 KM. Łącznie daje to 390 KM. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,1 s. Silnik Volvo S90 T8 AWD Plug-In 2.0 to jednostka rzędowa posiadająca 4 cylindry. Na każdy cylinder w silniku przypadają 4 zawory. Samochód posiada stały napęd na 4 koła. Auto zbudowano na bazie płyty podłogowej SPA (Scalable Product Architecture), która wykorzystana została do stworzenia drugiej generacji modelu XC90.
Litowo-jonowe baterie mają pojemność 10,4 kWh. Producent deklaruje, że na naładowanych w pełni akumulatorach można przejechać ok. 40 km, ale w rzeczywistości można liczyć na zasięg około 30 km i to przy raczej spokojnej jeździe. Baterię ładuje się do pełna z instalacji domowej za pomocą dostarczonego w zestawie kabla o długości 4,5 metra w 4-4,5 godziny. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 60l.
W testach Euro NCAP Volvo S90 otrzymało 5 gwiazdek. To maksymalna ocena poziomu bezpieczeństwa. Samochód został bardzo wysoko oceniony we wszystkich punktowanych kategoriach, zarówno pod kątem ochrony biernej, jak i czynnej: bezpieczeństwo dorosłych pasażerów - 95%, bezpieczeństwo dzieci - 80%, bezpieczeństwo pieszych - 76%, systemy bezpieczeństwa - 93%.
W prowadzeniu hybrydowa odmiana S90 daje dużo przyjemności. Auto rusza z miejsca dynamicznie – to głównie zasługa silnika elektrycznego. Automatyczna 8-biegowa przekładnia reaguje bez najmniejszych opóźnień, a mimo to zawsze bardzo miękko się załącza. Z drugiej strony mocne wciśnięcie gazu od razu powoduje dołączenie jednostki spalinowej i dostęp do pełnej mocy układu napędowego. Wszystko dzieje się dyskretnie, niewyczuwalnie dla kierowcy.
Podczas naszego testu (jazda głównie na trasie), uzyskaliśmy wynik 8,5 l/100 km. Jednak mocniejsze wciśnięcie pedału gazu z wyczerpanymi bateriami powoduje, że średnie zużycie paliwa wędruje nawet do 12l/100 km. Po mieście przy naładowanej baterii zużycie paliwa wyniosło około 5,5-6,5l/100km, z kolei na autostradzie przy prędkości 135km/h komputer pokazał ok. 10l/100km.
Volvo S90 Plug-in to dobre rozwiązanie dla osób poszukujących ekonomicznego auta klasy premium. Na krótkich odcinkach, około 30-35km, z naładowaną baterią jest naprawdę oszczędnie. Ponadto przyjemność z jazdy ze względu na osiągi i sposób prowadzenia jest ogromna. Właściwości jezdne, komfort, prowadzenie są na najwyższym poziomie. Zawieszenie radzi sobie wyśmienicie z każdego rodzaju nierównościami, a auto w trasie wręcz „płynie”.
Volvo S90 T8 Plug-in Hybrid Inscription i wybrani konkurenci
Marka/model | Volvo S90 T8 Plug-in Hybrid Inscription | Mercedes Klasy E 300e Avantgarde Plug-in | BMW 530e iPerformance Plug-in | |||
Cena (zł) | 349000 | 254900 | 246900 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4963/2019/1443 | 4923/2065/1468 | 4936/2126/1479 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1628/1629 | 1619/1619 | 1605/1630 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2941 | 2939 | 2975 | |||
Masa własna (kg) | 2000 | 1910 | 1695 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 500 | 370 | 410 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 50 | 46 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna | |||
Pojemność (cm3) | 1969 | 1991 | 1998 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | tylna | tylna | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/9 | automatyczna/8 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | silnik benzynowy 303 przy 5700 silnik elektryczny 87 łącznie 390 | silnik benzynowy silnik elektryczny 122 łącznie 320 | silnik benzynowy 184 przy 5700 silnik elektryczny 113 łącznie 252 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | silnik benzynowy 400 przy 2200-5400 silnik elektryczny 240 | silnik benzynowy 350 przy 1200-4000 | silnik benzynowy 290 przy 1450-4800 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,1 | 5,7 | 6,2 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 235 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 2 | 1,8 | 1,9 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 46 | 41 | 44 |
Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?