Volvo V50 kontra Renault Laguna Grandtour

Ryszard Polit
Fot. Volvo: Volvo V50 jest krótszym autem od Renaulta Laguny Grandtour. Pojazd szwedzki ma też krótszy rozstaw osi.
Fot. Volvo: Volvo V50 jest krótszym autem od Renaulta Laguny Grandtour. Pojazd szwedzki ma też krótszy rozstaw osi.
Volvo przekonuje nabywców, że nie jest już producentem dużych i drogich aut. Renault stawia na bezpieczeństwo, będące do niedawna wyróżnikiem Volvo.

Świat się zmienia. Volvo przekonuje nabywców, że nie jest już producentem dużych i drogich aut. Renault stawia na bezpieczeństwo, będące do niedawna wyróżnikiem Volvo.
 

Fot. Volvo: Volvo V50 jest krótszym autem od Renaulta Laguny Grandtour. Pojazd szwedzki ma też krótszy rozstaw osi.
Fot. Volvo: Volvo V50 jest krótszym autem od Renaulta Laguny Grandtour. Pojazd szwedzki ma też krótszy rozstaw osi.

 

Volvo pod skrzydłami Forda stara się dotrzeć do jak najszerszego kręgu nabywców, czemu służyć ma nowy design nadwozia i propaganda speców od marketingu. Nie ma więc przeciwwskazań, by Volvo V50 skonfrontować z Renaultem Laguną. Renault lansując duże modele, przekonuje, że odchodzi od imagu producenta tanich, małych aut. Porównujemy auta w wersji kombi napędzane silnikiem

Fot. Renault: Renault Laguna Grandtour jest większa od Volvo V 50 i ma bardziej obszerny bagażnik o objętości 475 l.
Fot. Renault: Renault Laguna Grandtour jest większa od Volvo V 50 i ma bardziej obszerny bagażnik o objętości 475 l.

wysokoprężnym.

 

Cechy szczególne

 

Volvo V50 to interesujące auto. Wykorzystano w nim płytę podłogową z ... Forda Focusa, co najlepiej świadczy o realizacji przyjętych założeń. Wersja napędzana silnikiem wysokoprężnym 2,0 l/136 KM kosztuje 102 900 zł, a to może jednak sugerować naturalne wyeliminowanie mniej zamożnych nabywców. Zgodnie z tradycją Volvo jest seryjnie wyposażone w oryginalne systemy bezpieczeństwa, np. system zapobiegający przed urazami kręgosłupa podczas wypadku. Cechą charakterystyczną Laguny jest zastosowanie belki skrętnej z tyłu, od której w autach tej klasy się właśnie odchodzi na korzyść zawieszenia wielowahaczowego. Przypomnijmy, że Laguna debiutowała w 2000 roku.

Fot. Volvo: Volvo napędzane wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2 l i mocy 136 KM okazało się szybszym autem od Laguny, gdyż pojazd francuski napędzany
Fot. Volvo: Volvo napędzane wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2 l i mocy 136 KM okazało się szybszym autem od Laguny, gdyż pojazd francuski napędzany jest słabszą jednostka napędową.

Jednak to właśnie Laguna ma modny obecnie przycisk do uruchamiania silnika, a nie banalny kluczyk. W porównaniu z Volvo, pojazd francuski ma o 10 cm większy rozstaw osi, co istotnie wpływa na przestronność wnętrza. Gdyby w Lagunie linię dachu poprowadzono wyżej, wdzięczność wysokich osób siedzących na tylnej kanapie byłaby zapewne ogromna. Za to ilość miejsca na nogi w Lagunie jest większa niż w Volvo. W szwedzkim aucie nie jest bardzo ciasno. W bagażniku Volvo umieszczono tzw. dojazdowe koło zapasowe, a i tak ma on pojemność tylko 417 l. Pod tym względem lepsza jest Laguna, która oferuje 475 l. Pesymiści twierdzą, że to mniej niż w

Fot. Renault: Lagunę napędza diesel o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM. Zużycie paliwa Laguny jest zbliżone do Volvo.
Fot. Renault: Lagunę napędza diesel o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM. Zużycie paliwa Laguny jest zbliżone do Volvo.

Dacii Logan. 

 

Silniki

 

Diesel napędzający Volvo z pojemności 2 l osiąga moc 136 KM, wyposażony jest w układ zasilania common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii. Również silnik Renault jest doładowany w podobny sposób i z pojemności 1,9 l osiąga moc 120 KM. Diesel Volvo ma 4 zawory w każdym cylindrze, a Renault - dwa. Francuska jednostka napędowa wyróżnia się wysoką kulturą pracy,

Fot. Volvo: Wnętrze Volvo wykonane jest bardzo precyzyjnie, a materiały są wysokiej jakości.
Fot. Volvo: Wnętrze Volvo wykonane jest bardzo precyzyjnie, a materiały są wysokiej jakości.

zużycie paliwa w obu autach jest porównywalne.

 

Wrażenia z jazdy

 

Volvo jest szybsze od Renaulta. Auto francuskie ma dość miękkie zawieszenie, co podnosi komfort jazdy, jednak pewniejsze własności jezdne ma Volvo. W obu autach z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu w Volvo jest zawieszenie wielowahaczowe, w Renault - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Dość twarde zawieszenie Volvo umożliwia szybszą jazdę na zakrętach, za to nierówności drogi są bardziej odczuwalne niż w Lagunie. Ascetycznie zaprojektowana tablica przyrządów Volvo może się podobać. Renault proponuje zupełnie inny styl. Poziom hałasu w obu pojazdach

Fot. Renault: Wnętrze Laguny jest eleganckie i wykonane bardzo przyzwoicie.
Fot. Renault: Wnętrze Laguny jest eleganckie i wykonane bardzo przyzwoicie.

nie jest wysoki, lecz nieco cichsza jest Laguna. Pojazd francuski ma także wydajniejszy układ hamowania.

 

Podsumowanie

 

Różnica w cenie zakupu między porównywanymi samochodami wynosi 15 200 zł i w tej sytuacji Laguna za 87 700 zł prezentuje się bardzo zachęcająco. Volvo jest lepiej wyposażone i bardziej dynamiczne, chociaż jak na kombi jego bagażnik ma dość skromną pojemność. Tradycjonalistów pamiętających czasy grubej, nierdzewnej "szwedzkiej blachy" może zaniepokoić fakt, że gwarancja Volvo na perforację blach wynosi 2 lata, a Renault - 12. Czasy się zmieniają. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Volvo V50

Renault Laguna Grandtour 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Volvo V50

Renault Laguna Grandtour

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/8/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1998

1870

Moc maksymalna (KM/obr/min)

136/4000

120/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

320/2000

300/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,5

11,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

6,8

8,8

Prędkość maksymalna (km/h)

210

202

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

66

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,8

38,1

Pojemność bagażnika (dm3
)

417

475

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

62

68

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,5/7,5

4,6/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

452 x 177 x 145

470 x 177 x 144

Rozstaw osi (cm)

264

274

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/2

2/12

Cena (zł)

102 900

87 700

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Volvo V50

Renault Laguna Grandtour

Pack Authentique

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR

S/S

S/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

O

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

S/S

Centralny zamek

S

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio z CD

S

O

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Volvo: W Volvo V50 wykorzystano płytę podłogową Forda Focusa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Fot. Volvo: W Volvo V50 wykorzystano płytę podłogową Forda Focusa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Fot. Volvo: Bagażnik Volvo nie jest zbyt duży, a jego objętość wynosi 417 l.
Fot. Volvo: Bagażnik Volvo nie jest zbyt duży, a jego objętość wynosi 417 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty