Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36832 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volvo V60 Plug-In-Hybrid

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Volvo V60 Plug-In-Hybrid Fot: Volvo Hybryda spod znaku Volvo to pewna niespodzianka w świecie motoryzacji. Ale z rodzaju tych przyjemnych, bo spalinowo-elektryczny „Szwed” ma sporo do zaoferowania.

Jeszcze kilka lat temu Volvo w segmencie aut ekologicznych powszechnie kojarzone było głównie z biopaliwami, a przyszłością Volvo V60 Plug-In-Hybrid Fot: Volvoszwedzkiej firmy miały być pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym. Hybrydy traktowane były trochę po macoszemu, co nie znaczy, że na nad nimi nie pracowano. Volvo miało bogate doświadczenia w tej dziedzinie, bo hybrydowym prototypem mogło pochwalić się już w 1992 r. I to nie byle jakim. W tamtej konstrukcji o nazwie ECC, bazującej na modelu S80, oprócz silnika elektrycznego zastosowano turbinę gazową.

Volvo lubi niecodzienne rozwiązania bo ma do samochodów bardzo wizjonerskie podejście. Dobrze wie, że to co dzisiaj postrzega się jako ekscentryczne w przyszłości często staje się standardem. Współczesnym przykładem takiej polityki może być zastosowanie spalinowego silnika wysokoprężnego w hybrydzie z możliwością doładowywania z zewnątrz. Zestawianie turbodiesla z silnikiem elektrycznym wciąż należy do rzadkości, a połączenie takiej pary z technologią „plug-in” to dzieło nowatorskie w skali światowej. O tandemie silnika wysokoprężnego z elektrycznym dyrektor Mercedesa powiedział swego czasu, że nie ma przyszłości. Zobaczymy za kilka lat, kto miał rację.

Volvo V60 Plug-In-Hybrid, Fot: VolvoHybrydowe Volvo V60 Plug-In-Hybrid ma zatem pod maską mocnego turbodiesla 2.4 o mocy 215 KM, a przy tylnej osi 70-konny silnik elektryczny. Już po liczbach widać, z czym mamy do czynienia. Auto może wystartować jak rakieta i przyśpieszyć do „setki” w zaledwie 6,1 s, a na odpowiednio długim odcinku drogi bez ograniczeń prędkości może rozpędzić się do 230 km/h. Skąd to warunkowe „może” ? Stąd, że V60 może jeździć w różnych trybach, w zależności od dyspozycji kierowcy. Ten ma do dyspozycji trzy przyciski na konsoli centralnej. Pierwszy to „pure”, gdy chce jechać wyłącznie przy udziale silnika elektrycznego. Maksymalny zasięg wynosi wówczas 50 km, ale w mieście to akurat dość sporo. Według badań Volvo dla 3/4 kierowców to typowy, dzienny przebieg. Samochód w trybie „pure” jest bardzo cichy, jak każde auto elektryczne. Turbodiesel milczy wówczas jak zaklęty. Słychać praktycznie tylko szum opon. Drugi przycisk włącza tryb „hybrid”, gdy prowadzący chce wykorzystywać obie jednostki napędowe z nastawieniem na oszczędność paliwa. Spalanie według fabrycznych danych może wówczas spaść nawet poniżej 2 l/100. Podczas jazd testowych w górzystym, bieszczadzkim terenie wynik był sporo gorszy, ale 5-6 l/100 km to jednak wciąż znakomity rezultat dla kombi klasy średniej o masie 1800 kg (300 kg więcej niż zwykłe V60). Trzeci przycisk  z napisem „power” pozwala zapomnieć o ekonomice. Przypomina za to, że łącznie w V60 Plug-In-Hybrid drzemie około 260 KM (gdy pracują oba silniki nie dodaje się wprost ich mocy). Frajda z jazdy sięga zenitu. Niewiele ponad 6 sekund do „setki” to wynik godny sportowych GTi. A tu nie ma nawet jakiegoś wyróżnika, zdradzającego sportowy charakter ! Dodajmy, że w trybie „power” reakcje na ruchy pedału „gazu” są bardziej spontaniczne, układ kierowniczy zyskuje na czułości a automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów inaczej zmienia biegi, pozwalając silnikowi spalinowemu na osiąganie wyższych obrotów.Volvo V60 Plug-In-Hybrid, Fot: Volvo
W ogóle z wyróżnikami w V60 Plug-In-Hybrid jest raczej kiepsko. Komuś, kto kupi ten model za niemałe w końcu pieniądze (od 250 tys zł) musi wystarczyć zmieniony zderzak tylny i dwie końcówki wydechu (zupełnie, jakbyśmy mieli do czynienia V6 albo V8), maleńkie plakietki na nadwoziu oraz uchylana klapka na lewym, przednim błotniku, kryjąca złącze elektryczne do ładowania baterii (w trybie szybkim ładowanie od zera do pełna potrwa ok. 3,5 godz, w normalnym ok. 7,5 godz) We wnętrzu, oprócz zestawu przycisków sterujących trybami jazdy jest jeszcze przycisk „save”, włączający program oszczędzania baterii i doładowywania w trakcie jazdy. W zestawie wskaźników dodano elementy pokazujące stan naładowania baterii, w jakim zakresie wykorzystywany jest napęd elektryczny i jak daleko pojedziemy przy wykorzystaniu samej „elektryki”. We wnętrzu obecność napędu elektrycznego zdradza również wypiętrzona o 6 cm podłoga bagażnika. Na bagaże pozostało zaledwie 305 l wolnej przestrzeni, co jest nie akceptowalne w tej klasie aut. Ale to właśnie pod kufrem zamontowano akumulator (400 V, 11,2 kWh) oraz silnik elektryczny napędzający tylną oś. Turbodiesel napędza jedynie koła przednie. Ponieważ oba silniki współdziałają V60 Plug-in-hybrid jest nie tylko hybrydą, ale również samochodem z napędem 4x4. Technika ograniczyła walory użytkowe, na szczęście nie we Volvo V60 Plug-In-Hybrid Fot: Volvownętrzu. Tam miejsca wciąż jest pod dostatkiem.

Hybrydą Volvo jeździ się w sumie bardzo podobnie jak zwykłym V60. Podwozie prowadzi samochód nienagannie, świetnie działa układ kierowniczy. Większa masa auta wydaje się działać wręcz stabilizująco, bowiem dodatkowe kilogramy nie są mocno oddalone od jezdni. Samochód zachowuje się jakby był przyklejony do nawierzchni. Nie zmieniły się również komfort jazdy, wysoka jakość materiałów we wnętrzu, poziom wykonania auta. Dodatkowa atrakcja to zestaw medialny Sensus, o niezwykle rozbudowanych możliwościach informatycznych i rozrywkowych. To typowe Volvo, które w żaden sposób nie odstaje od innych modeli. Wręcz przeciwnie, pod wieloma względami je przewyższa, zwłaszcza dynamiką (osiągi na poziomie najmocniejszego benzynowego T5) i funkcjonalnością (napęd 4x4, możliwość jazdy w strefach zamkniętych dla pojazdów spalinowych). Z faktem, że bagażnik jest mniejszy o 30 litrów naprawdę łatwo się pogodzić, mogąc przyśpieszać do „setki” w  niewiele ponad 6 sekund albo spalając mniej, niż małe autka do miasta. Trudniej pogodzić się z ceną, ale musimy mieć świadomość, że nie jest to samochód skrojony pod polski rynek. Oczywiście będzie można go kupić, ale głównym odbiorcą przygotowanej na ten rok partii 1000 egzemplarzy będą głównie kraje Europy Zachodniej, w których istnieją programy dopłat i ulg dla pojazdów proekologicznych. U nas nie ma takich szans ani perspektyw na ich wprowadzenie. Dlatego póki co hybrydowe Volvo będzie na naszych drogach jedynie motoryzacyjną ciekawostką.

Wybrane dane techniczne Volvo V60 Plug-In-Hybrid i konkurentów:

marka/model

Volvo V60 Plug In-Hybrid

Mercedes E 300 Hybrid 

Peugeot 508 RXH

Cena (zł)

250 000

253 100

161 700

typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi/

5d

Sedan/

4d

Kombi/

5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4628/1889/1484

4879/1854/1474

4823/1864/1525

rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.

1598/1614

1592/1564

rozstaw osi (mm)

2776

2874

2815

masa własna (kg)

2052

1770

1770

pojemność bagażnika (l)

305

540

400

pojemność zbiornika paliwa (l)

45

59

72

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika spalinowego

Turbodiesel, 16V

Turbodiesel, 16V

Turbodiesel, 16V

pojemność (cm3)

2400

2143

1997

liczba cylindrów

5

4

4

napędzana oś

4x4

tylna

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automat/6

automat/7

automat/6

Osiągi

Moc maks. turbodiesel (KM/obr/min)

215/5200

204/4200

200/3750

Mom. obr. maks. turbodiesel (Nm/obr/min)

440/1500

500/1600-1800

340/2000-3000

Moc maks. silnik elektryczny (KM/obr/min)

70

27

37

Mom. obr. maks. Silnik elektryczny (Nm/obr/min)

200

250

200

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

6,1

7,5

8,8

Prędkość maks. (km/h)

230

242

213

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

1.8

4,2

4,1

Średnia emisja CO2 (g/km)

48

110

107

 

Volvo V60 Plug-In-Hybrid Fot: Volvo

Volvo V60 Plug-In-Hybrid Fot: Volvo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • poziomek (gość)

    kombi..... patrzę w tabelkę i przecieram oczy 350l bagażnik? To jest żart.... Auris jakoś potrafił zrobić hybrydę bez zmniejszania bagażnika.

  • poziomek (gość)

    Tfu 305 a nie 350 O M G.... śmiech na sali....

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Volvo V60 zdjęcia

Volvo V60 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volvo V60 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Volvo V60 Cena

Części dla marki Volvo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

899 zł