Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo V90 Cross Country. Kombi na każdą drogę

Łukasz Szewczyk
Volvo V90 Cross CountryŹródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza.Fot. Łukasz Szewczyk
Volvo V90 Cross CountryŹródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza.Fot. Łukasz Szewczyk
Volvo było jedną z pierwszych firm, które ruszyły na podbój segmentu uterenowionych kombi. Teraz na rynek trafia już czwarta generacja wszędobylskiego modelu. Najnowsze V90 Cross Country zawiesiło poprzeczkę na wyjątkowo wysokim poziomie.
Volvo V90 Cross CountryŹródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190
Volvo V90 Cross Country

Źródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza.

Fot. Łukasz Szewczyk

W 1997 r. na drogach pojawiło się Volvo V70 XC Cross Country - kombi z napędem na cztery koła, pakietem stylistycznym oraz ze zwiększonym prześwitem. Jedynym rywalem uterenowionego auta ze Szwecji było wówczas Subaru Legacy Outback (dostępne od 1995 r.). Na Audi A6 allroad quattro klienci musieli poczekać do 1999 r. Dwie kolejne generacje wszędobylskiego Volvo trafiły do salonów pod oznaczeniami V70 XC i XC70. Po blisko 20 latach Volvo zdecydowało się na częściowy powrót do korzeni. Najnowsza odsłona kombi na każdą drogę nazywa się V90 Cross Country.

Samochód został zbudowany na bazie V90. Kombi klasy wyższej, którego produkcja i sprzedaż ruszyły w 2016 roku. Linia nadwozia największego kombi Volvo jest czysta i nowoczesna. Zachowano charakterystyczne dla marki przetłoczenie boków nadwozia pod dolną linią okien, a odpowiednio dobierając długość pokrywy silnika i punkty mocowania przednich słupków dachu uzyskano sylwetkę, jakiej nie powstydziłby się model z napędem na tył. Designerzy położyli nacisk na szczegóły – np. grę światła na załamaniach karoserii. Nie zabrakło też znaku rozpoznawczego, który ułatwia identyfikację auta ze znacznej odległości. W przypadku nowych Volvo są nimi reflektory z „Młotem Thora” – charakterystycznie ukształtowanymi światłami do jazdy dziennej.

Plastikowe osłony błotników, zderzaków oraz progów dodają V90 Cross Country charakteru. Są też odporne na zarysowania, co przydaje się zarówno w mieście, gdzie nie brakuje wysokich krawężników czy słupków, jak i w terenie. V90 Cross Country zostało zaskakująco dobrze przygotowane do jazdy po gruntowych drogach, a nawet wypadów na lekkie bezdroża. Zwiększony profil opon skutecznie chroni nawet 19-calowe felgi przed zarysowaniem. Tryb jazdy Offroad zmienia strategię działania kontroli trakcji oraz napędu na cztery koła ze sprzegłem Haldex. W Cross Country nie zabrakło też funkcji Hill Descent Control, która ogranicza prędkość na zjazdach. 21-centymetrowym prześwitem V90 CC zawstydza większość SUV-ów i jest w stanie dotrzeć znacznie dalej niż będzie od niego oczekiwał użytkownik.

Volvo V90 Cross CountryŹródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190
Volvo V90 Cross Country

Źródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza.

Fot. Łukasz Szewczyk

Nie da się ukryć, że wielu nabywców spogląda na napęd 4x4 i dodatkowe centymetry prześwitu przez pryzmat możliwości holowania przeszło dwutonowych przyczep, większego bezpieczeństwa czy ułatwionej obserwacji drogi. Podwyższone kombi spełnia pokładane w nim nadzieje. Znajduje trakcję nawet na ośnieżonych drogach, jest przewidywalne na śliskich zakrętach, a siedzi się w nim niemal tak samo wysoko, jak w crossoverach czy SUV-ach. Ma jednak niższą karoserię od nich, co wpływa na położenie środka, a więc precyzję prowadzenia, sposób reagowania na polecenia wydawane kierownicą czy zachowanie w krytycznych sytuacjach.

Bezpieczeństwo od lat jest konikiem Volvo. Flagowy model musiał więc otrzymać odpowiednio długą listę systemów wspierających kierowcę. Standardem jest City Safety, który ostrzega o innych pojazdach, pieszych, rowerzystach i dużych zwierzętach na drodze, a w krytycznej sytuacji uruchamia procedurę awaryjnego hamowania. Nie trzeba dopłacać także za aktywny tempomat z funkcją utrzymywania zadanego odstępu od poprzedzającego pojazdu, inteligentny ogranicznik prędkości, który może dopasować swoje ustawienia do odczytanej ze znaku wartości oraz system alarmujący w przypadku niezamierzonego opuszczania pasa ruchu, który nie bazuje jedynie na wymalowanych na drodze liniach, ale również samodzielnie analizuje położenie krawędzi jezdni. Połączenie aktywnego tempomatu z asystentem pasa ruchu otworzyło drogę do stworzenia systemu Pilot Assist. Utrzymuje on odległość od innych pojazdów i koryguje położenie Volvo w pasie ruchu, także na niewielkich łukach drogi. Rola kierowcy ogranicza się do trzymania przynajmniej jednej ręki na kierownicy i ewentualnym korygowaniu decyzji samochodu.

[page_break]

Volvo V90 Cross CountryŹródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190
Volvo V90 Cross Country

Źródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza.

Fot. Łukasz Szewczyk

V90 ma świetnie wykończone wnętrze (m.in. naturalnym drewnem, metalem i skórą). Nie brakuje w nim też miejsca. 2941 mm sprawia, że nawet przy mocno odsuniętych przednich fotelach pasażerowie drugiego rzędu mogą się cieszyć dużą ilością wolnej przestrzeni. Standard wykończenia jest na tyle wysoki, że flagowe Volvo nie musi obawiać się konfrontacji z niemiecką konkurencją. Podobnie jak w innych autach z półki Premium, w V90 najciekawsze dodatki są oferowane za dopłatą. Kto głębiej sięgnie do portfela, będzie mógł cieszyć się listwami dekoracyjnymi z prawdziwego drewna czy obszytą skórą deską rozdzielczą.

Projektantom wnętrza udało się połączyć nowoczesność z skandynawskim minimalizmem i sporą dozy klasycznej elegancji. Liczbę przycisków i przełączników ograniczono do ograniczono dzięki systemowi multimedialnemu z dotykowym ekranem. Za jego pomocą konfigurujemy parametry działania praktycznie wszystkich podzespołów – od nawigacji, poprzez nagłośnienie, na charakterystyce układu jezdnego skończywszy. Szybki procesor sprawnie wyświetla kolejne zakładki systemu. Trzeba jednak przyzwyczaić się do lokalizacji poszczególnych funkcji. Znalezienie niektórych ustawień początkowo może sprawiać problem.

V90 dopasowano do wymogów świata w coraz większym stopniu zintegrowanym z siecią. System kamer parkowania zaskakuje wysoką jakością obrazu. Nawigacja odczytuje zapisane wcześniej trasy przejazdu z pamięci USB, a dostęp do aplikacji i pokładowy moduł WiFi potrafią uprzyjemnić nawet długą podróż. Drobny minus za sposób działania wentylacji - na wyższych "biegach" szum powietrza mógłby być mniejszy.

Możliwość znacznego opuszczenia siedzisk przednich foteli oraz lekko zwrócona w stronę kierującego deska rozdzielcza przypominają, że w nowych Volvo liczą się także wrażenia z jazdy. Ekran systemu multimedialnego nie został ulokowany na szczycie deski rozdzielczej, co jednak nie przeszkadza to w odczytywaniu kluczowych informacji – najważniejsze są powielane przez ekran między wskaźnikami oraz wyświetlacz head-up, który prezentuje dane na tle przedniej szyby.

Źródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza. Jego rezerwuarem jest dwulitrowy zbiornik. Skrócenie czasu rozpędzania wirnika turbosprężarek poprawia elastyczność i zrywność samochodu – inżynierowie Volvo mówią o zaoszczędzeniu 0,5 sekundy w czasie sprintu od 0 do 100 km/h.

Volvo V90 Cross CountryŹródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190
Volvo V90 Cross Country

Źródłem mocy są wyłącznie dwulitrowe czterocylindrowe silniki z nowej rodziny Drive-E. Ofertę otwiera wysokoprężna wersja D4 (190 KM). Dostępny jest też diesel D5 (235 KM) z podwójnym turbodoładowaniem i układem PowerPulse, który minimalizuje turbodziurę poprzez wtłaczanie do kolektora wydechowego porcji sprężonego powietrza.

Fot. Motofakty.pl

Nie zabrakło też jednostek benzynowych - T5 z turbosprężarką (254 KM) i T6 z turbo i kompresorem (320 KM). Wszystkie otrzymują w standardzie napęd na cztery koła. Dla bazowej odmiany D4 przewidziano 6-biegową, manualną skrzynię. Za dopłatą Volvo proponuje 8-stopniowy automat Geartronic, standardowy dla mocniejszych silników. Dopóki kierowca nie depcze gazu do podłogi, liczba cylindrów nie daje o sobie znać. Motory dobrze wyciszono, a reakcja na gaz jest więcej niż satysfakcjonująca. Oprogramowanie sterownika skrzyni biegów dopasowano do charakteru wersji Cross Country. Nie jest to kombi ze sportowym zacięciem, więc chwila zwłoki na znalezienie właściwego biegu po mocnym dociśnięciu gazu nie powinna jednak nikogo irytować. Przełożenia zawsze można zmieniać też ręcznie - selektorem skrzyni lub łopatkami na kierownicy, przy czym łopatki (780 zł) wymagają zamówienia także sportowej kierownicy (540 zł), dla której nie przewidziano opcjonalnego podgrzewanego wieńca - z pewnością większy odsetek nabywców postawi na opcję podnoszącą komfort.

W kwestii osiągów szwedzka nowość nie odstaje od niemieckiej konkurencji z silnikami z porównywalnych mocach. Niedosyt poczują jedynie amatorzy naprawdę mocnych wrażeń. Volvo nie jest im w stanie zaproponować sześciocylindrowego silnika, a nawet znanych z XC70 pięciocylindrówek. Czy to faktyczny mankament? W Europie - z przyczyn podatkowych - systematycznie spada zainteresowanie aut z dużymi motorami. Cena Volvo V90 Cross Country startuje z pułapu 230 100 zł (D4 AWD). Wersja z automatyczną skrzynią kosztuje 239 700 zł. Dla porównania dodajmy, że V90 D4 AWD z automatem wyceniono na 208 200 zł, ale z wyposażeniem zbliżonym do Cross Country kosztuje ono 231 700 zł. XC90, flagowy SUV to wydatek przynajmniej 229 900 zł (D4 z napędem na przód).

Framkomlighet. Tak Szwedzi mówią o Volvo XC oraz Cross Country, by podkreślić ich zdolność dojechania gdziekolwiek zapragnie kierowca, bez względu na warunki pogodowe. V90 CC również zasługuje na to miano. Dodaje do niego również pierwiastek nowoczesności i technicznego wyrafinowania. Całość robi tak dobre wrażenie, że konkurenci - Audi A6 Allroad quattro oraz Mercedes Klasy E All-Terrain - nie mogą być pewni swego w walce o klienta.

 Volvo V90 Cross Country i wybrani konkurenci - dane techniczne, osiągi oraz ceny

Marka/model

Volvo V90 Cross Country D4 AWD

Audi A6 Allroad quattro 3.0 TDI

Mercedes Klasy E All-Terrain E220d 4Matic

Cena (zł)

230 100

279 900

251 100

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4939/1879 /1543

4938/1898/1534

4947/1861/1497

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1652 /1643

1631/1596

1600/1609

Rozstaw osi (mm)

2941

2905

2939

Masa własna (kg)

1845

1890         

1845

Pojemność bagażnika (l)

560

565

640

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

73

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

2967

1950

Liczba cylindrów

4

6

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

manualna/6

automatyczna/7

automatyczna/9

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

190 przy 4250

218 przy 3250-5000

194 przy 3800

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400 przy 1750-2500

500 przy 1250-3000

400 przy 1600-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,8

7,1

8,0

Prędkość maksymalna (km/h)

210

231

232

Średnie spalanie (l/100 km)

5,2

5,7

5,2

Emisja CO2 (g/km)

138

149

137

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty