Moda na SUV-y
Za SUV-ami, czyli samochodami, które łączą w sobie cechy auta osobowego i terenowego, przemawia przede wszystkim uniwersalność. Zdają one egzamin podczas długich tras, radzą sobie z krawężnikami w mieście czy na niezbyt wymagających bezdrożach. Kierowca doceni także wysoką pozycję za kierownicą, która daje poczucia bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest również aspekt psychologiczny, SUV-y postrzegane są jako auta dla zamożnych i są synonimem lepszego statusu społecznego. Ale jak to w życiu, zawsze jest coś za coś, a więc są też wady - wysoka cena zakupu, utrudnione parkowanie w mieście czy kosztowniejsza eksploatacja (opony, serwis, zużycie paliwa).
Konkurencja
Tak czy inaczej moda na SUV-y trwa w najlepsze od wielu lat i dzisiaj każdy producent chce mieć wystarczająco dużo modeli tego typu w swojej ofercie. Volvo też wzięło sobie to do serca i uzupełniło oferowane od dawna i cieszące się powodzeniem XC90 i XC60 o mniejsze i bardziej kompaktowe XC40. Tym samym weszło w segment zdominowany głównie przez niemieckich producentów. Jego największymi rynkowymi konkurentami są między innymi: Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, ale także Jaguar E-Pace. Auto ma 4,42 m długości, 1,86 m szerokości i rozstaw osi wynoszący 2,68 m.
Płyta podłogowa
Volvo XC40 po raz pierwszy zaprezentowano w 2017 roku. Pojazd zbudowano na bazie zupełnie nowej, modułowej płyty podłogowej CMA, która opracowana została przez właściciela marki - koncern Geely (Volvo Car Corporation od marca 2010 roku jest częścią firmy Geely Automobile - chińskiego producenta samochodów osobowych). Na bazie tej płyty podłogowej w przyszłości mają powstawać kolejne modele segmentu B i C, a jednym z nich ma być pierwsze w pełni elektryczne Volvo.
XC40 produkowane jest w belgijskiej fabryce w Gandawie. Na tej samej linii powstają modele V40, V40 Cross Country oraz S60 i V60.
Samochód Roku
Volvo XC40 zdobyło tytuł Car of The Year – samochodu roku 2018. Sędziowie, którymi są dziennikarze, oceniali stylistykę, komfort, bezpieczeństwo, relację ceny do jakości, prowadzenie, osiągi, funkcjonalność, aspekty ekologiczne i satysfakcję kierowcy.
Wygląd
Stylistycznie auto nawiązuje do obecnie produkowanych większych modeli - XC60 i XC90. Zbliżony jest kształt reflektorów przednich i tylnych oraz forma dużej atrapy chłodnicy. Jednym z charakterystycznych elementów pojazdu nawiązujących do innych modeli marki są światła do jazdy dziennej w kształcie młotu Thora wykonane w technologii LED. Testowany egzemplarz w kolorze grafitowym miał charakterystyczny biały dach. To kwestia gustu, ale jeżeli komuś się nie spodoba, może być po prostu w kolorze nadwozia.
Wnętrze
Wrażenia z wewnątrz mamy tylko pozytywne. To typowe Volvo - dobre materiały oraz dobrze znane elementy wyposażenia z innych modeli, ale jednak z małymi zmianami. Nie ma jak w innych modelach obracającego się „kryształowego” przycisku do uruchamiania i zatrzymywania silnika, lecz konwencjonalny przycisk po prawej stronie pod kierownicą.
Przednie siedzenia są wygodne i dobrze ukształtowane. Kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, zaś przed sobą poręczną, o regulowanej wysokości kierownicę oraz czytelne wskaźniki. Brakowało nam znanych z innych modeli Volvo wysuwanych poduszek przednich foteli wspierających uda, które podnoszą komfort jazdy.
Deska rozdzielcza
Utrzymana w skandynawskim, prostym stylu deska zawiera dwa prostokątne ekrany. Liczbę przycisków ograniczono do minimum.Ekran przed kierowcą wyświetla dwa wirtualne zegary prędkościomierza oraz obrotomierza. Na nim także znajdziemy niektóre dane przekazywane prowadzącemu z komputera pokładowego, jak np. zasięg, ilość przejechanych kilometrów, cyfrowy prędkościomierz.
Drugi ekran umieszczony nad konsolą centralną jest centrum obsługi dotykowej. Można tam ustawić kierunek i temperaturę nawiewu klimatyzacji, intensywność podgrzewania siedzisk, cel w nawigacji czy spersonalizować układ dźwiękowy. Z pozycji centralnego ekranu aktywujemy też systemy bezpieczeństwa, sprawdzimy aktualną pogodę czy też np. restauracje w okolicy. Producent zdecydował się tylko na przełączniki sterujące szybami oraz te sterujące radiem.
Praktyczne schowki i wygoda
W konsoli środkowej znalazło się miejsce na karty płatnicze i parkingowe, duże uchwyty na napoje, miejsce do ładowania telefonu. Kieszenie drzwi mieszczą duże butelki wody mineralnej, a także inne przedmioty. Pod przednim fotelem kierowcy wysuwana jest dodatkowa półka. Aby można było łatwiej zajmować miejsca na tylnej kanapie, tylna para drzwi jest szeroka i mocno zachodzi na tylny słupek.
Bagażnik
Pojemność bagażnika wynosi 460 litrów i jest wystarczająca dla potrzeb codziennego użytkowania. Poprzez złożenie tylnej kanapy można uzyskać 1336 litrów. Poza dużą pojemnością interesujący jest sposób aranżacji jego wnętrza pozwalający przewozić duże gabarytowo pakunki, ale również drobiazgi. System półek oraz wklęsłości zapobiegają ich swobodnemu przemieszczeniu się w czasie jazdy. Konkurencyjne Audi Q3 ma bagażnik o takiej samej pojemności (460l), ale BMW1 o 45l większy (505l).
Bezpieczeństwo
Volvo jest bezpieczne i dotyczy to również najmłodszego auta w stajni. W testach Euro NCAP XC40 otrzymało maksymalną liczbę 5gwiazdek. Na uznanie zasługuje bardzo wysoka nota w zakresie ochrony dorosłych pasażerów. Wynik na poziomie 97 proc. to jeden z pięciu najwyższych not w ostatnich trzech latach! W wyposażeniu standardowym znajdziemy między innymi:
- City Safety, dzięki któremu samochód wykrywa pojazdy, rowerzystów i pieszych z przodu za pomocą zintegrowanego modułu radaru i kamery, umieszczonego na przedniej szybie, i ogranicza ryzyko kolizji. Samochód najpierw ostrzega kierowcę, a następnie automatycznie hamuje – jeśli kierowca nie włącza hamulców lub nie wykonuje manewru omijania – w przypadku wykrycia z przodu pojazdów (samochodów, motocykli, ciężarówek, autobusów) poruszających się wolniej w tym samym kierunku, hamujących lub stojących w miejscu. W przypadku braku reakcji kierowcy, kolizji z pojazdem z przodu można uniknąć, gdy różnica prędkości wynosi do 50 km/h. Przy większej różnicy prędkości ograniczane są skutki kolizji. Kierowca może w dowolnym momencie przejąć kontrolę nad samochodem i zahamować i/lub wykonać manewr omijania. Jeśli kolizja jest nieuchronna, pasy bezpieczeństwa i hamulce zostają przygotowane na zderzenie, dzięki czemu w chwili włączenia przez kierowcę hamulców hamowanie rozpoczyna się natychmiast z maksymalną intensywnością. System City Safety ostrzega o kolizji również w ciemności.
- Lane Departure Warning, czyli ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa drogi. Przy prędkości ponad 65 km/h kamera monitoruje oznaczenia pasów i informuje kierowcę, jeśli zaczyna opuszczać swój pas ruchu. W takiej sytuacji układ LDW ostrzeże o tym wibracjami kierownicy lub sygnałem dźwiękowym. W przypadku gdy kierowca sygnalizuje zmianę pasa ruchu kierunkowskazem, układ nie generuje żadnych ostrzeżeń.
- Road Sign Information to rozpoznawanie znaków drogowych. Zamontowana z przodu kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. Po wykryciu znaki są wyświetlane na wyświetlaczu kierowcy, dzięki czemu kierowca jest na bieżąco informowany o obowiązujących ograniczeniach. System RSI może także ostrzegać (miganiem znaku) po przekroczeniu dozwolonej prędkości.
- Układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy (Driver Alert Control), który pomaga zwrócić uwagę rozproszonego kierowcy na niebezpieczeństwo podczas jazdy z prędkością powyżej 65 km/h. Kamera monitoruje drogę przed pojazdem, podczas gdy układ DAC rejestruje informacje o ruchach kierownicy i porównuje je z normalnym stylem jazdy kierowcy. Jeżeli wykryje, że kierowca prowadzi samochód w bardziej nierówny sposób niż zwykle lub że jego zachowanie wskazuje na znużenie czy rozproszenie, włączy dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej pojawi się komunikat (filiżanka kawy) sugerujący przerwę w podróży.
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
Ceny
Volvo XC40 oferowane jest obecnie w pięciu wersjach silnikowych. W najtańszej wersji T3 FWD z silnikiem benzynowym 1.5 156 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów kosztuje od 129 200 zł. Wersja T4 FWD 2.0 190 KM z 8-biegową automatyczną skrzynią Geartronic kosztuje od 153 400 zł, z kolei T5 AWD z silnikiem benzynowym 2.0 247KM i 8-biegową automatyczną skrzynią biegów to wydatek od 187 400 zł.
Najtańszy diesel w wersji D3 FWD z silnikiem o pojemności 2.0 150 KM z 6-biegową manualną skrzynią biegów kosztuje od 146 700 zł. Wersja D4 AWD z silnikiem diesla 2.0 190 KM i 8-biegową automatyczna skrzynią biegów Geatronic kosztuje od 177 450 zł.
Wrażenia z jazdy
Pod maską testowanego Volvo XC40 pracuje silnik diesla 2.0 o mocy 190 KM współpracujący z 8-stopniową skrzynią automatyczną Geatronic. Silnik dobrze reaguje na dodanie gazu, w przedziale 1750-2500 obr/min, i przez cały czas zapewnia moment obrotowy około 400 Nm. Daje to odpowiednią dynamikę, a ważący ponad 1,8 tony samochód (1684 kg masy własnej plus kierowca, pasażer i bagaż) rozpędza do prędkości 100 km/h w czasie 7,9 sekundy. Zmiany poszczególnych przełożeń automatycznej skrzyni biegów następują szybko i prawie niezauważalnie dla kierowcy.
Auto posiada bardzo dobre właściwości jezdne, które przejawiają się w neutralnym zachowaniu na zakrętach, zadowalającym komforcie jazdy dzięki dobrze dobranej charakterystyce tłumienia oraz dobremu wyczuciu drogi, jakie zapewnia układ kierowniczy. Ogrzewanie i wentylacja są wystarczające i dają się precyzyjnie nastawiać.
Zużycie paliwa
Pojemność zbiornika paliwa wynosi 54l. Według producenta XC40 2.0 AWD 190 KM zużywa średnio 5,0l/100km. Niestety, trudno osiągnąć taki wynik. W naszym teście na autostradzie komputer pokazał 8,5l/100 km, po mieście w korkach dochodziło do 11l/100km, bez korków - 8,5l/100km. Na trasie: Warszawa - Nieporęt - Ostrołęka - Warszawa, po przejechaniu 270 km (zgodnie z przepisami ruchu drogowego), komputer wskazał 5,5l/100km.
Podsumowanie
Volvo XC40 to dobrze wykonane auto. Komfort jazdy jest wysoki, a osiągi silnika 2.0 D4 zupełnie wystarczające. Zużycie paliwa jest w normie. Cena testowanego egzemplarza (184 450 zł) nie jest mała, ale to klasa premium i konkurenci z silnikami o porównywalnych parametrach i o porównywalnym wyposażeniu kosztują podobnie.
Plusy: dużo przestrzeni w środku, funkcjonalne wnętrze i materiały dobrej jakości, systemy wspomagające kierowcę.
Minusy: stosunkowo spore zużycie paliwa w mieście, wysoka cena.
Volvo XC40 i konkurenci - wybrane dane techniczne:
Marka/model | Volvo XC40 D4 Momentum | Audi Q3 Sport Quattro | BMW X1 xDrive20d | ||
Cena (zł) | 184 450 | 178 200 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | ||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | ||
Wymiary i masy | | ||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4425/2034/1652 | 4388//2019/1608 | 4439/2060/1612 | ||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1601/1626 | 1571/1575 | 1561/1562 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2702 | 2603 | 2670 | ||
Masa własna (kg) | 1684 | 1684 | 1550 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 460 | 460 | 505 | ||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 54 | 64 | 51 | ||
Układ napędowy | |||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | ||
Pojemność (cm3) | 1969 | 1968 | 1995 | ||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | ||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | ||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/7 | automatyczna/8 | ||
Osiągi | |||||
Moc (KM) przy obr./min | 190 przy 4000 | 184 przy 4200 | 190 przy 4000 | ||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 400 przy 1750-2500 | 380 przy 1750-2500 | 400 przy 1750 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 | 7.9 | 7,6 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 219 | 219 | ||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,0 | 5,1 | 4,9 | ||
Emisja CO2 (g/km) | 131 | 134 | 129 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?