Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Wrażenia z jazdy, zużycie paliwa, dane techniczne, ceny

Marcin Rejmer
To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł. Fot. Marcin Rejmer
To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł. Fot. Marcin Rejmer
Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł.

Prezentowany model to hybryda, której akumulatory użytkownik może doładowywać bezpośrednio z domowego gniazdka elektrycznego lub korzystając z publicznych stacji szybkiego ładowania. Zasięg na silniku elektrycznym wynosi około 45 kilometrów. Natomiast w sytuacji, kiedy bateria jest rozładowana jest do dyspozycji także silnik spalinowy. 

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że to dwa w jednym: auto elektryczne – jak naładowana jest bateria i jedziemy tylko w trybie elektrycznym oraz hybryda – gdy jedziemy w trybie hybrydowym korzystając z dwóch silników. Na początek jednak jak zawsze kilka najważniejszych informacji.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Płyta podłogowa

Volvo XC40 po raz pierwszy zaprezentowano w 2017 roku. Pojazd zbudowano na bazie modułowej płyty podłogowej CMA, która opracowana została przez właściciela marki - koncern Geely (Volvo Car Corporation od marca 2010 roku jest częścią firmy Geely Automobile - chińskiego producenta samochodów osobowych).  Opisywane auto ma 4 425 mm długości, 1 863 mm szerokości i rozstaw osi wynoszący 2 702 mm.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. COTY 2018

Warto przypomnieć, że Volvo XC40 zdobyło tytuł Car of The Year – samochodu roku 2018. Sędziowie, którymi są dziennikarze, oceniali stylistykę, komfort, bezpieczeństwo, relację ceny do jakości, prowadzenie, osiągi, funkcjonalność, aspekty ekologiczne i satysfakcję kierowcy.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Wygląd zewnętrzny

To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy
To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł.
Fot. Marcin Rejmer

Stylistycznie auto nawiązuje do innych obecnie produkowanych modeli Volvo. Zbliżony jest kształt reflektorów przednich i tylnych oraz forma dużej atrapy chłodnicy. Jednym z charakterystycznych elementów pojazdu nawiązujących do innych modeli marki są światła do jazdy dziennej w kształcie młota Thora wykonane w technologii LED. Całość dopełniły 20 calowe felgi oraz dach w czarnym kolorze. Hybryda wyróżnia się tylko tym, że ma dodatkową klapkę z tyłu, pod którą kryje się gniazdo ładowania.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Wnętrze

To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy
To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł.
Fot. Marcin Rejmer

Wrażenia z wewnątrz mamy jak zawsze w przypadku Volvo tylko pozytywne. Dobre materiały oraz dobrze znane elementy wyposażenia z innych modeli, ale jednak z małymi zmianami. Nie ma jak w innych modelach obracającego się „kryształowego” przycisku do uruchamiania i zatrzymywania silnika, lecz konwencjonalny przycisk po prawej stronie pod kierownicą. 
Przednie siedzenia są wygodne i dobrze ukształtowane. Kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, zaś przed sobą poręczną, o regulowanej wysokości kierownicę oraz czytelne wskaźniki. W testowanym egzemplarzu znalazły się także znane z innych modeli Volvo wysuwane poduszki przednich foteli wspierające uda, które podnoszą komfort jazdy.

Utrzymana w skandynawskim, prostym stylu deska zawiera dwa prostokątne ekrany. Liczbę przycisków ograniczono do minimum. Ekran przed kierowcą wyświetla dwa wirtualne zegary prędkościomierza oraz obrotomierza. Na nim także znajdziemy niektóre dane przekazywane prowadzącemu z komputera pokładowego, jak np. zasięg, ilość przejechanych kilometrów, cyfrowy prędkościomierz.
Drugi ekran umieszczony nad konsolą centralną jest centrum obsługi dotykowej. Można tam ustawić kierunek i temperaturę nawiewu klimatyzacji, intensywność podgrzewania siedzisk, cel w nawigacji czy spersonalizować system dźwiękowy. Producent zdecydował się tylko na przełączniki sterujące szybami oraz te sterujące radiem.

W konsoli środkowej znalazło się miejsce na duże uchwyty na napoje, miejsce do ładowania telefonu. Kieszenie drzwi mieszczą duże butelki wody mineralnej, a także inne przedmioty. Pod przednim fotelem kierowcy wysuwana jest dodatkowa półka. Aby można było łatwiej zajmować miejsca na tylnej kanapie, tylna para drzwi jest szeroka i mocno zachodzi na tylny słupek.
Pojemność bagażnika wynosi 460 litrów i zupełnie wystarcza dla potrzeb codziennego użytkowania. Poprzez złożenie tylnej kanapy można uzyskać 1336 litrów.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Euro NCAP

W testach Euro NCAP XC40 otrzymało maksymalną liczbę 5 gwiazdek. Na uznanie zasługuje bardzo wysoka nota w zakresie ochrony dorosłych pasażerów. Wynik na poziomie 97 proc. to jedna z najwyższych not odnotowanych w ciągu w ostatnich trzech lat!

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Ceny

W najtańszej wersji T3 FWD z silnikiem benzynowym 1.5 163 KM i 6-biegową manualną skrzynią biegów kosztuje od 134 800 zł. Opisywana wersja hybrydowa T5 FWD 1.5, 180+82 KM z automatyczną skrzynią Geartronic (dwusprzęgłowa, 7 biegów) kosztuje od 224 000 zł. W najbogatszej wersji R-Design (testowany egzemplarz) – od 238 800 zł.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Wrażenia z jazdy

To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy
To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł.
Fot. Marcin Rejmer

Testowany egzemplarz to hybryda Plug-in. Kluczowym elementem hybrydowego układu napędowego jest bateria o pojemności 10,7 kWh. Umieszczono ją w tunelu środkowym, co nie zabrało miejsca w kabinie. Zarówno w drugim rzędzie siedzeń jak i w bagażniku mamy wystarczająco dużo miejsca, co w wersjach z konwencjonalnym napędem. Według producenta przy w pełni naładowane baterii na prądzie możemy przejechać 50 kilometrów. Nam udało się osiągnąć 45 kilometrów. To i tak nieźle, bo na dojazdy do pracy i po mieście wystarczało.

Mając do dyspozycji 262 KM i 425 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny przy 1500-3000 obr./min., Volvo XC40 T5 jest dynamiczne. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 7,3 s. Zmiany poszczególnych przełożeń automatycznej skrzyni biegów następują szybko i prawie niezauważalnie dla kierowcy.

Auto posiada bardzo dobre właściwości jezdne, które przejawiają się w neutralnym zachowaniu na zakrętach, zadowalającym komforcie jazdy dzięki dobrze dobranej charakterystyce tłumienia oraz dobremu wyczuciu drogi, jakie zapewnia układ kierowniczy. Klimatyzacja i ogrzewanie są wystarczające i dają się precyzyjnie nastawiać. Wyższy niż w spalinowych modelach jest komfort podróżowania, bo Volvo XC40 T5 Twin Engine zawsze uruchamiane jest w trybie elektrycznym – można ruszyć w garażu bez hałasu silnika spalinowego, a niewiele czynników wpływa na komfort jazdy tak pozytywnie, jak cisza we wnętrzu.

Charakterystykę samochodu można dostosować do własnych potrzeb ustawiając jeden z trzech trybów jazdy. Tryb Pure wymusza jazdę tylko na energii elektrycznej. Możliwe jest także sportowe ustawienie Power, które sprawia, że auto ważące 1812 kilogramów staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Jest też tryb Hybrid, który sam dopasowuje charakterystykę napędu do aktualnej sytuacji. Tryb hybrydowy działa nawet wtedy, gdy akumulatory się rozładują. Układ wciąż odzyskuje energię z hamowania i pozwala poruszać się w trybie elektrycznym, choć na dużo krótszych odcinkach niż po naładowaniu baterii z gniazdka.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Zużycie paliwa

To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy
To już nasze kolejne spotkanie z Volvo XC40. Tym razem jeździliśmy hybrydą typu Plug-in z dwoma silnikami: 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 180 KM i jednostką elektryczną o mocy 82KM. Moment obrotowy silnika spalinowego wynosi 265Nm, natomiast silnika elektrycznego 160 Nm. Auto rozpędza się do 100km/h w 7,3 s. W prezentowanej wersji R-Design kosztuje od 238 800 zł.
Fot. Marcin Rejmer

Według producenta, w trybie hybrydowym zużycie paliwa ma nie przekraczać 1,8 l/100 km. Jednak fabryczne dane dotyczą zużycia paliwa mierzonego w cyklu WLTP, przy założeniu całkowicie naładowanych baterii. Zatem taki wynik jest możliwy przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów dopóki można jechać na prądzie, później nie jest już tak różowo.

Po włączeniu trybu jazdy Pure (elektrycznego), przy w pełni naładowanej baterii, jadąc w miarę spokojnie drogami podmiejskimi i przez miasto, nie przekraczając dozwolonej prędkości (a więc do 90km/h i do 50km/h) udało się nam przejechać na „prądzie” 35 kilometrów. Nie zużywając ani kropla benzyny. Z kolei także przy w pełni naładowanej baterii, ale w trybie hybrydowym jadąc w miarę spokojnie po mieście i w trasie - do wyczerpania baterii przejechaliśmy ok. 45 km i komputer pokazał zużycie paliwa 2.8l/100km. Być może da się osiągnąć lepszy wynik, ale na pewno trzeba się dobrze postarać.

Po wyładowaniu baterii, załącza się silnik spalinowy. Wtedy w mieście, trochę w korkach, trochę bez korków, komputer pokazał 9.5l/100km. Poza miastem, na trasie, jadąc spokojnie i zgodnie z przepisami ruchu drogowego – 6,5l/100km. Na autostradzie przy prędkości 130-140km/h zużycie wyniosło 7,8l/100km.

Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid. Podsumowanie

Volvo XC40 to dobrze wykonane auto. Bardzo dobrze odnajduje się na zatłoczonych ulicach i parkingach w mieście, ale dzięki elastycznemu napędowi doskonale pochłania także duże odległości w trasie i na autostradach. Komfort jazdy jest wysoki, a osiągi są nawet lepiej niż wystarczające. Jeśli pamięta się o ładowaniu, to można jeździć prawie tak samo jak autem elektrycznym, a jeśli skończy się prąd w akumulatorach, to jest do dyspozycji całkiem przyzwoita hybryda. 

Zalety:

  • wysoka jakość wykończenia;
  • zasięg na prądzie wystarcza do jazdy po mieście na trasie: dom-praca-dom.

Wady:

  • wysoka cena.

Dane techniczne Volvo XC40 T5 Twin Engine Plug-in Hybrid i jego konkurentów 

Marka/model

Volvo XC40 T5 Twin Engine FWD R-Design

Volvo XC40 B5 AWD R-Design

Volvo XC40 T3 FWD R-Design

Cena

229 700

217 700

176 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4425/2034/1652

4425/2034/1652

4425/2034/1652

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1601/1626

1601/1626

1601/1626

Rozstaw osi (mm)

2702

2702

2702

Masa własna (kg)

1684

1684

1570

Pojemność bagażnika (l)

460

460

460

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

54

54

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

hybryda plug-in

mild-hybrid

benzyna

Pojemność (cm3)

1477

1969

1477

Liczba cylindrów

3

4

3

Napędzana oś

przednia

4x4

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/8

automatyczna/8

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

silnik spalinowy180

silnik elektryczny 82

łącznie 262 przy 5800

silnik spalinowy 250

silnik elektryczny 14

łącznie 250 przy 5400

163 przy 5000


Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

silnik spalinowy

265 przy 1500-3000
silnik elektryczny


160 przy 0-3000

silnik spalinowy 350 przy 1800

 

 

265 przy 1850-3850

 

 

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,3

6,4

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

205

180

200

Średnie spalanie (l/100 km)

1,8

7,5

7,2

Emisja CO2 (g/km)

45

169

162

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty