SUV od Volvo, po pięciu latach obecności na rynku, przeszedł rok temu face-lifting. Zmieniono wtedy nieco m.in. przednią część nadwozia. Wśród konkurentów tego modelu, można wymienić Audi Q5, BMW X3, czy Mercedesa GLK.
Wygląd i wnętrze
W odświeżonej wersji, światła LED-owe do jazdy dziennej znajdują się pod reflektorami, na zewnętrznych częściach zderzaka. Testowany egzemplarz zawerał pakier stylizacyjny R-Design, w którego skład wchodzą srebrne relingi dachowe, dwa okrągłe zakończenia układu wydechowego, a także sportowe zawieszenie.
Za dodatkową opłatą 5 930 złotych, auto otrzymało 20-calowe alufelgi, które dodały pojazdowi agresywności.
Wnętrze imponuje wygodą, zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach. Całość jest naprawdę starannie wykończona, a w standardzie klienci otrzymują m.in. elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, dwustrefową klimatyzację, czy podłokietnik ze schowkiem.
Na tylnej kanapie znajduje się wystarczająco dużo miejsca, do wygodnego pomieszczenia trzech osób. Za ich plecami znajduje się bagażnik o pojemności 495 litrów. W pakiecie Summum otrzymamy elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika.
Silnik
Pod maską XC60 znajdziemy 5-cylindrową jednostkę benzynową o pojemności 2495 ccm. Całość jest dodatkowo wspomagana turbosprężarką. Z jednej strony przekłada się to na osiągi (254 KM i 360 Nm), ale z drugiej, spalanie w mieście wynosi niemało, bo 12,5 l/100km (w trasie jest to 7,2 l, natomiast średnie wynosi 8,9 l).
Mimo wszystko osiągnięcie 100 km/h od zera w 7,1 sekundy trzeba uznać za niezły wynik. Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 210 km/h. Z silnikiem współpracuje sześciostopniowy automat Geartronic, który zwłaszcza przy redukcji potrzebuje chwili na reakcję.
Wyposażenie
Klienci Volvo mogą wybierać w naprawdę sporej ofercie wyposażenia dodatkowego. Znajdziemy tu np. układ ostrzegający o możliwej kolizji, który posiada funkcję automatycznego hamowania. Oprócz tego producent proponuje system Distance Alert, informujący kierowcę o zbyt małym odstępie od poprzedzającego pojazdu.
W trasie przyda się układ Lane Departure Warning ostrzegający o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Pomocny będzie także aktywny tempomat, który potrafi np. całkowicie zatrzymać auto, jeśli na światłach przed nami zatrzymają się inne pojazdy.
W przypadku testowego Volvo układ AWD zapewniać ma przede wszystkim odpowiednią trakcję na asfaltowych drogach i wywiązuje się z tego zadania znakomicie. Wjeżdżanie autem w cięższy teren wiąże się z ryzykiem porysowania lakieru, czy uszkodzenia obręczy kół o kamienie.
Podsumowanie
Wersja podstawowa Volvo XC60 kosztuje 185 600 złotych, ale wystarczy dobrać kilka dodatków i poszybuje ona ponad granicę 200 tys. Z pakietem wyposażenia Summum, za auto trzeba zapłacić 217 000 złotych. Dodatkowa paczka systemów bezpieczeństwa kosztuje 12 100 złotych, a przecież nie wspomnieliśmy jeszcze o felgach, czy pakiecie R-Design, które wywindują cenę pojazdu do ponad ćwierć miliona złotych.
Ceny za konkurencyjne Audi Q5 3.0 TFSI quattro 272 KM w bazowej wersji zaczynają się od 222 100 złotych. BMW X3 xDrive28i w podstawowej konfiguracji to wydatek 192 500 złotych.
Plusy:
- wysoka jakość wykonania
- bogate wyposażenie od wersji podstawowej
- spora ilość miejsca w kabinie
Minusy:
- wysokie spalanie w przypadku silnika T5
- powolna reakcja automatycznej skrzyni
Wybrane dane techniczne Volvo XC60 T5 AWD i konkurentów:
Marka/model | Volvo XC60 T5 AWD | Audi Q5 | BMW X3 |
Cena (zł) | 217 100 | 193 500 | 192 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4627/1891/1713 | 4629/1898/1655 | 4657/1881/1678 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1632/1586 | 1617/1614 | 1616/1632 |
Rozstaw osi (mm) | 2774 | 2807 | 2810 |
Masa własna (kg) | 1775 | 1775 | 1720 |
Pojemność bagażnika (l) | 495 | 540 | 550 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 75 | 67 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (ccm) | 2497 | 1984 | 1997 |
Liczba cylindrów | 5 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | Automatyczna, 6-bieg. | Automatyczna, 8-bieg | Automatyczna, 8-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 254 | 225 | 245 |
Moment obrotowy (Nm) | 360 | 350 | 350 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,1 | 7,1 | 6,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 222 | 230 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 8,9 | 7,9 | 7.0 |
Emisja CO2 (g/km) | 208 | 184 | 162 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?