Pierwsza generacja mniejszego SUV-a Volvo zadebiutowała na rynku w drugiej połowie 2008 roku i niemal z miejsca stała się najlepiej sprzedającym się modelem szwedzkiej marki. Nie tylko pozwoliła jej przetrwać czasy po kryzysie finansowym, ale po niemal dziewięciu latach wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem odpowiadając za niemal trzecią część sprzedaży. Takie samochody trudno zastąpić, a kierownictwo zawsze musi podjąć trudną decyzję, czy iść w kierunku ewolucji dotychczasowej koncepcji, czy zdecydować się na coś zupełnie nowego. Szwedzi postawili na zupełną rewolucję. Zadecydował o tym głównie sukces, jakim okazała się nowa rodzina modeli zbudowanych w oparciu o nową skalowalną platformę o nazwie SPA (Scalable Product Architecture). Nowe Volvo XC60 jest więc zupełnie nową konstrukcją, ale też niemal w niczym nie przypomina swojego poprzednika.
Zewnętrzny wygląd został całkowicie podporządkowany stylistyce znanej z większego XC90 oraz flagowej serii S90 i V90. Zadbał o to zespół stylistów pod kierunkiem Thomasa Ingenlatha. Z przodu mamy więc LED-owe światła w kształcie leżącej litery T, lub jak mówią w Göteborgu w kształcie młota Thora, pomiędzy nimi grill z dużym znakiem firmowym, z tyłu zaś "spływające" po bokach tylne lampy. Podobnie, jak w ogromnym kombi V90 lampy wkroczyły tu na tylną klapę nadając autu rasowy wygląd i poszerzając optycznie sylwetkę. Nadwozie można dodatkowo przyozdobić na sportowo zamawiając wersję R-Design. Wpływ na wygląd mają też koła, choć standardowe alufelgi o średnicy 18 cali prezentują się skromnie, to największe akcesoryjne obręcze imponują rozmiarem 22 cali.
Nowa architektura w pierwszej kolejności pozwoliła na zmianę wymiarów zewnętrznych. Długość wzrosła o 60 mm, czyli w granicach rozsądku, ale rozstaw osi powiększył się o 91 mm, co już jest możliwe do odczucia w kabinie, zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie na nogi przybyło 30 mm. Bagażnik już nie skorzystał z większego nadwozia i oferuje 505 litrów, czyli zaledwie 10 więcej, niż dotychczas. Ale przecież pierwsza generacja nie należała do małych, czy ciasnych samochodów, więc znaczne powiększanie wnętrza nie było konieczne.
Kabina XC60 jest bardzo obszerna, a przez odpowiednie usytuowanie foteli i podłogi zapewnia też wygodny dostęp. To, co robi największe wrażenie, zwłaszcza na dotychczasowych klientach, to wykończenie wnętrza. Materiały są z najwyższej półki premium, a bezpośrednia konkurencja, w postaci Mercedesa GLC, czy BMW X3, ma czego zazdrościć. Delikatna skóra, standardowe listwy ozdobne wykonane z jednego kawałka drewna, opcjonalne z aluminium, czy solidne tworzywa sztuczne tworzą razem wnętrze, jakiego dotąd Volvo w tej klasie nie oferowało. Co więcej, nie jest już surowe i minimalistyczne, co typowe dla sztuki użytkowej z dalekiej północy, ale eleganckie i dające poczucie podróżowania w luksusie, co wydawało się dotąd zarezerwowane dla "pełnowymiarowych" SUV-ów. Jakość wykonania jest równie solidna, przez co XC60 może stawać do porównań bez żadnych kompleksów.
Volvo powoli, ale zdecydowanie wycofuje z oferty pięciocylindrowe silniki stawiając na jednostki serii Drive-E o czterech cylindrach i pojemności dwóch litrów (1969 cm3). Niezależnie od rodzaju zasilania korzystają one z tej samej podstawy i są ze sobą blisko spokrewnione konstrukcyjnie.
Na start Volvo przygotowało dwie jednostki wysokoprężne. Słabsza D4 dysponuje mocą 190 KM i momentem 400 Nm, zaś mocniejsza D5 odpowiednio 235 KM i 480 Nm. XC60 D4 w standardzie oferowane jest z sześciobiegową skrzynią ręczną, w opcji jest Geartronic, automat o ośmiu przełożeniach, będący standardem we wszystkich pozostałych opcjach napędowych. Wśród jednostek benzynowych na początku dostępne są wersje T5 i T6. Pierwsza oferuje 254 KM i moment 350 Nm, kolejna odpowiednio 320 KM i 400 Nm. Wszystkie te silniki oferowane są wyłącznie z napędem obu osi i wspomnianym automatem.
Na szczycie oferty postawiono hybrydową wersję T8. Jest to ten sam układ, który znamy już z większego Volvo XC90. Silnik benzynowy o mocy 320 KM napędza koła przednie, zaś współpracujący z nim elektryczny oferujący 87 KM koła tylne. Łączna moc układu wynosi 407 KM. Moment obrotowy dwóch silników (400 Nm + 240 Nm) pozwala rozpędzić się autu do 100 km/h w 5,3 sekundy, ale średnie zużycie paliwa wynosi tu zaledwie 2,1 l/100 km. Wszystko dzięki pakietowi akumulatorów pozwalających na pokonanie ponad 45 km w trybie elektrycznym. Ładowanie może odbywać się z sieci 230V, lub za pomocą tzw. szybkich ładowarek.
W chwili debiutu XC60 oferowane jest w specyfikacjach Momentum, Inscription i usportowionej R-Design. W późniejszym terminie do oferty dołączy bazowa wersja Kinetic otwierająca w przyszłości cennik. To samo dotyczy najsłabszego Diesla oznaczonego D3 (150 KM), który będzie oferowany w popularnych opcjach z ręczną skrzynią i przednim napędem.
Nowe Volvo XC60 - ceny i dane techniczne
Marka/model | XC60 D5 Inscription | XC60 T6 R-Design |
Cena | 228 400,00 zł | 238 800,00 zł |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | |
Długość x szerokość x wysokość (mm) | 4688x1902x1658 | 4688x1902x1658 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1668/1673 | 1668/1673 |
Rozstaw osi (mm) | 2865 | 2865 |
Masa własna (kg) | 1926 (2001 z kierowcą) | 1926 (2001) |
Pojemność bagażnika (l) | 505 / 1432 | 505 / 1432 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 71 | 71 |
Układ napędowy | | |
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Benzyna PB95 |
Pojemność (cm3) | 1969 | 1969 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | Obie osie (dołączany) | Obie osie (dołączany) |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna / 8 | automatyczna / 8 |
Osiągi | | |
Moc (KM) przy obr./min | 235 / 4250 | 320 / 5700 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 480 / 1750-2250 | 400 / 2200-5400 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 7,2 | 5,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,1/5,2/5,5 | 9,7/6,6/7,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 144 | 176 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?