Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Data publikacji: Autor: Marcin Lewandowski

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

fot. Marcin Lewandowski Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

Pierwsza generacja mniejszego SUV-a Volvo zadebiutowała na rynku w drugiej połowie 2008 roku i niemal z miejsca stała się najlepiej sprzedającym się modelem szwedzkiej marki. Nie tylko pozwoliła jej przetrwać czasy po kryzysie finansowym, ale po niemal dziewięciu latach wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem odpowiadając za niemal trzecią część sprzedaży. Takie samochody trudno zastąpić, a kierownictwo zawsze musi podjąć trudną decyzję, czy iść w kierunku ewolucji dotychczasowej koncepcji, czy zdecydować się na coś zupełnie nowego. Szwedzi postawili na zupełną rewolucję. Zadecydował o tym głównie sukces, jakim okazała się nowa rodzina modeli zbudowanych w oparciu o nową skalowalną platformę o nazwie SPA (Scalable Product Architecture). Nowe Volvo XC60 jest więc zupełnie nową konstrukcją, ale też niemal w niczym nie przypomina swojego poprzednika.

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

fot. Marcin LewandowskiZewnętrzny wygląd został całkowicie podporządkowany stylistyce znanej z większego XC90 oraz flagowej serii S90 i V90. Zadbał o to zespół stylistów pod kierunkiem Thomasa Ingenlatha. Z przodu mamy więc LED-owe światła w kształcie leżącej litery T, lub jak mówią w Göteborgu w kształcie młota Thora, pomiędzy nimi grill z dużym znakiem firmowym, z tyłu zaś "spływające" po bokach tylne lampy. Podobnie, jak w ogromnym kombi V90 lampy wkroczyły tu na tylną klapę nadając autu rasowy wygląd i poszerzając optycznie sylwetkę. Nadwozie można dodatkowo przyozdobić na sportowo zamawiając wersję R-Design. Wpływ na wygląd mają też koła, choć standardowe alufelgi o średnicy 18 cali prezentują się skromnie, to największe akcesoryjne obręcze imponują rozmiarem 22 cali.

Nowa architektura w pierwszej kolejności pozwoliła na zmianę wymiarów zewnętrznych. Długość wzrosła o 60 mm, czyli w granicach rozsądku, ale rozstaw osi powiększył się o 91 mm, co już jest możliwe do odczucia w kabinie, zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie na nogi przybyło 30 mm. Bagażnik już nie skorzystał z większego nadwozia i oferuje 505 litrów, czyli zaledwie 10 więcej, niż dotychczas. Ale przecież pierwsza generacja nie należała do małych, czy ciasnych samochodów, więc znaczne powiększanie wnętrza nie było konieczne.

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

fot. Marcin LewandowskiKabina XC60 jest bardzo obszerna, a przez odpowiednie usytuowanie foteli i podłogi zapewnia też wygodny dostęp. To, co robi największe wrażenie, zwłaszcza na dotychczasowych klientach, to wykończenie wnętrza. Materiały są z najwyższej półki premium, a bezpośrednia konkurencja, w postaci Mercedesa GLC, czy BMW X3, ma czego zazdrościć. Delikatna skóra, standardowe listwy ozdobne wykonane z jednego kawałka drewna, opcjonalne z aluminium, czy solidne tworzywa sztuczne tworzą razem wnętrze, jakiego dotąd Volvo w tej klasie nie oferowało. Co więcej, nie jest już surowe i minimalistyczne, co typowe dla sztuki użytkowej z dalekiej północy, ale eleganckie i dające poczucie podróżowania w luksusie, co wydawało się dotąd zarezerwowane dla "pełnowymiarowych" SUV-ów. Jakość wykonania jest równie solidna, przez co XC60 może stawać do porównań bez żadnych kompleksów.

Volvo powoli, ale zdecydowanie wycofuje z oferty pięciocylindrowe silniki stawiając na jednostki serii Drive-E o czterech cylindrach i pojemności dwóch litrów (1969 cm3). Niezależnie od rodzaju zasilania korzystają one z tej samej podstawy i są ze sobą blisko spokrewnione konstrukcyjnie.

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

fot. Marcin LewandowskiNa start Volvo przygotowało dwie jednostki wysokoprężne. Słabsza D4 dysponuje mocą 190 KM i momentem 400 Nm, zaś mocniejsza D5 odpowiednio 235 KM i 480 Nm. XC60 D4 w standardzie oferowane jest z sześciobiegową skrzynią ręczną, w opcji jest Geartronic, automat o ośmiu przełożeniach, będący standardem we wszystkich pozostałych opcjach napędowych. Wśród jednostek benzynowych na początku dostępne są wersje T5 i T6. Pierwsza oferuje 254 KM i moment 350 Nm, kolejna odpowiednio 320 KM i 400 Nm. Wszystkie te silniki oferowane są wyłącznie z napędem obu osi i wspomnianym automatem.

Na szczycie oferty postawiono hybrydową wersję T8. Jest to ten sam układ, który znamy już z większego Volvo XC90. Silnik benzynowy o mocy 320 KM napędza koła przednie, zaś współpracujący z nim elektryczny oferujący 87 KM koła tylne. Łączna moc układu wynosi 407 KM. Moment obrotowy dwóch silników (400 Nm + 240 Nm) pozwala rozpędzić się autu do 100 km/h w 5,3 sekundy, ale średnie zużycie paliwa wynosi tu zaledwie 2,1 l/100 km. Wszystko dzięki pakietowi akumulatorów pozwalających na pokonanie ponad 45 km w trybie elektrycznym. Ładowanie może odbywać się z sieci 230V, lub za pomocą tzw. szybkich ładowarek.

W chwili debiutu XC60 oferowane jest w specyfikacjach Momentum, Inscription i usportowionej R-Design. W późniejszym terminie do oferty dołączy bazowa wersja Kinetic otwierająca w przyszłości cennik. To samo dotyczy najsłabszego Diesla oznaczonego D3 (150 KM), który będzie oferowany w popularnych opcjach z ręczną skrzynią i przednim napędem.

Nowe Volvo XC60 - ceny i dane techniczne

Marka/model

XC60 D5 Inscription

XC60 T6 R-Design

Cena

228 400,00 zł

238 800,00 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

 

 

Długość x szerokość x wysokość (mm)

4688x1902x1658

4688x1902x1658

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1668/1673

1668/1673

Rozstaw osi (mm)

2865

2865

Masa własna (kg)

1926 (2001 z kierowcą)

1926 (2001)

Pojemność bagażnika (l) 

505 / 1432

505 / 1432

Pojemność zbiornika paliwa (l)

71

71

Układ napędowy 

 

 

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Benzyna PB95

Pojemność (cm3) 

1969

1969

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

Obie osie (dołączany)

Obie osie (dołączany)

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

automatyczna / 8

automatyczna / 8

Osiągi

 

 

Moc (KM) przy obr./min

235 / 4250

320 / 5700

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

480 / 1750-2250

400 / 2200-5400

Przyspieszenie 0–100 km/h (s) 

7,2

5,9

Prędkość maksymalna (km/h) 

220

230

Średnie spalanie (l/100 km) 

6,1/5,2/5,5 

9,7/6,6/7,7

Emisja CO2 (g/km) 

144

176

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

fot. Marcin Lewandowski

Volvo XC60. Test gorącej nowości ze Szwecji

Największym przebojem Volvo w ostatnich latach okazał się model XC60. Do ostatniej chwili produkowany od 2008 r. SUV sprzedawał się lepiej od wielu konkurentów. Po dziewięciu latach przyszła pora na następcę. Czy nowe XC60 utrzyma pozycję bestsellera?

fot. Marcin Lewandowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Wesoły (gość)

    Jakiej Szwecji? Przecież to Made In China! Nazywanie Volvo Szweckim autem to jak nazywanie uchodźców Syryjskich Azjatami ;-)

  • Wesoły (gość)

    Wybaczcie błąd, oczywiście że Szwedzkim*, taka chińska badziewiatość mnie dopadła ;-)

  • Muki (gość)

    Testowalem owe autko przez 5 tygodni w ruchu codziennym a w weekend wszedzie gdzie sie dalo. Ladny fajne wyposazenie, silnik sie fajnie zbiera, sporo plusow. Minusy - spalanie nie jest wcale takie jakie pokazuje computer Plastik ktory obija kolana - konsola wyglada oblednie ale dla 2m goscia jednak przeszkadza brak podnozka obok sprzegla, na dluzszej trasie noga sie meczy. a tak poza tym fajny wariat - nie jest to rodzinne auto. foteliki nie mieszcza sie. dwa jeszcze ale 3 na srodku nie postawisz, nawet podwyzszenie nie miesci sie. a jak sie miesci to uchwyt do pasow jest pod pupa...

  • Kamil (gość)

    Niestety ale to Volvo nie zrobi już takiej furory, ponieważ jest sporo droższe od poprzednika. Nawet w leasingu zwraca się na to uwagę.

  • Warto TV (gość)

    https://youtu.be/FLOtGwRy1SQ

  • marzyciel (gość)

    Piekne auto i piekna cena. Zaporowa. Za duzo ich nie bedzie, ale te ktore jakis bogacz kupi, beda cieszyc oko.

  • Ziom (gość)

    Fiodf

  • Ciotka (gość)

    Zło

  • Ziom (gość)

    www.motofakty.pl Fajny artykuł

  • Reader (gość)

    Panowie, czy to, że tylko 35 % Mercedesa należy do Niemców oznacza, że Mercedes jest niemiecki ? A to, że Jaguara kupili Hindusi, czy Katarczycy Volkswagena to co znaczy ? To są tylko i wyłącznie inwestorzy pompujący ogromne pieniądze w te marki. Volvo XC60 jest obecnie najlepiej sprzedawanym samochodem segmentu premium, więc pewnym jest, że klientów nie zabraknie. Jest to nowy, dopiero co wprowadzony model na rynek, a wszystko co nowe, świeże jest na początku droższe.

  • Reader (gość)

    Ja póki co nie miałem przyjemności jechać nowym XC90. Udało mi się jedynie zasiąść za kierownicą w salonie. I pamiętam, że tam jest podstopnica. Nie miałem jej w poprzednim samochodzie, więc zwracam na ten detal akurat uwagę. Co do montażu AŻ 3 fotelików na tylnej kanapie. XC 90 jest gabarytów Q5 czy X3 i te samochody są po prostu "wąskie". Z tego co wiem możliwość taką da Ci XC90, Q7 czy X5. Dwa metry to też zdecydowanie nie jest wzrost przeciętnego Kowalskiego. Myślę że przy maksymalnym opuszczeniu fotela kierowcy powinno dać się Ciebie wpasować ;-)

  • ~marti

    dp Ziom pracujesz tam dupku? fajne artykuły to sobie poczytaj na Onecie albo Interii!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości