Zanim SUV-y na dobre zadomowiły się na europejskim rynku, Volvo przedstawiło swoją wizję użytkowo-rekreacyjnego auta.
Jednak Szwedzi nie zdecydowali się na nową konstrukcję przypominającą typowe pojazdy terenowe, lecz przeprojektowanie produkowanego wówczas kombi o nazwie V70. Model Cross Country wyróżniał się przede wszystkim plastikowymi nakładkami ochronnymi nadwozia, zwiększonym prześwitem, a także dostępnym w standardzie napędem na obie osie.
Choć od premiery pierwszego XC70 (lub V70 Cross Country) minęło już 17 lat, a producent z Göteborga został przejęty przez chiński koncern Geely, to główne założenia konstrukcyjne tego modelu pozostały bez zmian. Podobnie jak kanciaste nadwozie z charakterystycznymi przetłoczeniami biegnącymi wzdłuż linii bocznej, które podkreślają masywną sylwetkę pojazdu. Z kolei srebrne elementy na zderzakach oraz progach sprawiają, że XC70 jednocześnie wygląda prestiżowo. Całość uzupełniają 18-calowe obręcze kół magnesium-grey.
Ciemna kolorystyka nadwozia testowanego egzemplarza kontrastowała z beżowo-brązową tapicerką w kabinie pasażerskiej. Materiały te nie są jednak elementem wyposażenia standardowego, lecz dodatkowego pakietu Inscription. Przypomina o tym specjalne logo, które wszyto w zagłówki przednich foteli. Skórzana tapicerka sprawia wrażenie solidnej i odpornej na ścieranie. Co ważne, materiałem tym pokryto nie tylko fotele oraz obicia drzwi, lecz także deskę rozdzielczą.
Zajęcie wygodnego miejsca za kierownicą XC70 nie stanowi problemu za sprawą elektrycznej regulacji fotela we wszystkich płaszczyznach. Model XC70 dzieli płytę podłogową z kombi V70. Z tego powodu, ilość miejsca w kabinie pasażerskiej obu pojazdów jest identyczna. Nie jest to jednak wadą - auto jest bardzo przestronne i zapewnia wystarczająco dużo przestrzeni dla piątki dorosłych osób. Za oparciem tylnej kanapy znalazł się natomiast przepastny bagażnik o regularnych kształtach. Samemu kufrowi XC70 można by poświęcić osobny artykuł. Bagażnik o pojemności blisko 600 litrów wyposażono w dodatkową przegrodę uniemożliwiającą przemieszczanie się przedmiotów. Po jej złożeniu, uzyskujemy całkowicie płaską powierzchnię. To jednak nie koniec niespodzianek. Całą podłogę możemy unieść, w czym pomaga gazowy siłownik, by dostać się do dodatkowych przegród na drobne przedmioty. Dopiero pod nimi odnajdziemy koło zapasowe.
Ciekawym rozwiązaniem, niespotykanym u innych producentów, jest również możliwość złożenia zagłówków tylnej kanapy za pomocą... przycisku na desce rozdzielczej. Na innowacyjność inżynierów Volvo natkniemy się także podczas obsługi systemu infotainment. Ciekawie zaprojektowany panel konsoli centralnej został wyposażony w dużą liczbę przycisków i pokręteł. W praktyce, takie rozwiązanie nie sprawdza się najlepiej i wymaga przyzwyczajenia lub wcześniejszego zapoznania się z instrukcją obsługi.
Volvo zdążyło nas już przyzwyczaić do wyposażania swoich modeli w najnowsze rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo
pasażerów. Pod tym względem, XC70 nie jest wyjątkiem. Przednie boczne szyby są hydrofobowe, dzięki czemu krople wody nie ograniczają znacząco widoczności. To jednak dopiero początek. System Pedestrian Detection monitoruje pobocze analizując, czy może dojść do potrącenia pieszego lub rowerzysty, zaś aktywny tempomat reguluje odległość od poprzedzającego nas pojazdu. Auto ostrzega również kierowcę, gdy ten opuści pas ruchu bez włączenia kierunkowskazów lub gdy znajdzie się w zbyt małej odległości od poprzedzającego samochodu. XC70 posiada również czujniki martwego pola. Wszystkie te rozwiązania wchodzą w skład opcjonalnego pakietu „Bezpieczeństwo aktywne”. Podnosi on cenę pojazdu o ponad 10 tysięcy złotych.
Testowany egzemplarz XC70 został wyposażony również w aktywne zawieszenie FOUR-C (dopłata 6 tys. zł), za pomocą którego kierowca może wybierać jeden z trzech trybów pracy tego podzespołu. Do dyspozycji mamy opcje Comfort, Sport oraz Advanced. Różnica pomiędzy każdym z nich jest odczuwalna, jednak nawet ostatni z tych trybów nie pozwala na zbyt agresywną jazdę. Duża masa (1935 kg) w połączeniu z rozmiarami pojazdu skutecznie hamują sportowe zapędy kierowcy. To zdecydowanie nie jest samochód, którym można szybko pokonać kręte odcinki dróg. Zawieszenie bardzo dobrze wywiązuje się jednak z amortyzowania wszelkich nierówności, zapewniając wysoki poziom komfortu, niezależnie od stanu nawierzchni.
Z łagodnym zawieszeniem świetnie współpracuje 2.4-litrowy motor D5. Choć jest to obecnie najmocniejsza jednostka wysokoprężna dostępna w tym modelu, nie zapewnia ona oszałamiających osiągów. 215 KM i 420 Nm maksymalnego
momentu obrotowego pozwalają osiągnąć 100 km/h w czasie 8,3 sekundy. Nieźle, choć dużo większe wrażenie sprawia elastyczność tego pięciocylindrowego silnika. W razie potrzeby, przyspieszenie można rozpocząć nawet wtedy, gdy wskazówka obrotomierza znajduje się dopiero przy wartości 1,25 tys. obr./min. Zastrzeżenia budzi jednak 6-stopniowa przekładnia automatyczna. Na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu reaguje z opóźnieniem, co momentami bywa irytujące.
Duża pojemność silnika, wysoka masa własna, a do tego automatyczna skrzynia biegów. W teorii, wszystkie te czynniki sugerują wysokie zużycie paliwa. W praktyce, XC70 wykazało się umiarkowanym apetytem na olej napędowy. Podczas spokojnej jazdy w trasie, testowany egzemplarz pochłaniał ok. 6,3-6,5 litra ON na każde 100 km. W mieście, wynik ten jest o ok. 2,5-3 litry wyższy.
Plastikowe nakładki na dolnych zderzakach, progach oraz nadkolach mogą sugerować, że mamy do czynienia z pojazdem zdolnym do jazdy w trudniejszym terenie. Tak jednak nie jest. XC70 wyposażono w napęd typu Haldex, co oznacza, że tylne koła napędzane są tylko wtedy, gdy przednie utracą przyczepność. Dodatkowo, długi rozstaw osi w połączeniu z dużymi zwisami znacząco ograniczają możliwości terenowe pojazdu.
Gwarantowany przez XC70 luksus ma swoją cenę. Podstawowa wersja XC70 z jednostką 2.4 D5 o mocy 215 KM to wydatek 201 tysięcy złotych. Z kolei cena testowanego egzemplarza, wyposażonego we wszystkie dodatkowe opcje, jest o niemal 100 tys. wyższa. W zamian otrzymujemy jednak praktyczne kombi, które sprawdza się nie tylko na asfaltowych trasach, a przy tym gwarantuje wysoki poziom luksusu.
Wybrane dane techniczne Volvo XC70 i konkurentów:
Marka/model | Volvo XC70 D5 | Audi A6 Allroad TDI | Peugeot 508 RXH HDi |
Cena (zł) | 210 800 | 267 800 | 161 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Kombi/5 | Kombi/5 | Kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4838/1861/1604 | 4940/1874/1455 | 4823/1864/1525 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1614/1580 | 1631/1596 | 1592/1564 |
Rozstaw osi (mm) | 2815 | 2905 | 2815 |
Masa własna (kg) | 1935 | 1930 | 1770 |
Pojemność bagażnika (l) | 575 | 565 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 75 | |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy/elektr. |
Pojemność (cm3) | 2400 | 2967 | 1997 |
Liczba cylindrów | 5 | 6 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 6-bieg. | Automatyczna, 7-bieg. | Zautomatyzowana, 6-bieg. |
Osiągi | |||
Moc silnika spalinowego (KM) przy obr./min. | 215 przy 4000 | 204 przy 3250 | 163 przy 3850 |
Moment obrotowy silnika spalinowego (Nm) | 420 przy 1500 | 450 przy 1250 | 300 przy 1750 |
Moc silnika elektrycznego (KM) | - | - | 37 |
Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) | - | - | 200 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 8,3 | 7,5 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 223 | 213 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,8 | 6,1 | 4,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 169 | 159 | 107 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?