Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36047 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volvo XC90. Król segmentu SUV

Data publikacji: Autor: Kacper Rogacin

Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii.

Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin Na początek garść faktów. Pierwsza generacja XC90 zadebiutowała na targach w Detroit w 2002 roku i szybko podbiła serca zwłaszcza amerykańskich klientów. Już rok po premierze, auto zdobyło nagrodę dla najlepszego SUV-a w Ameryce Północnej. Pierwszy poważny face-lifting samochodu miał miejsce w 2006 roku, a następny w 2012 (na dziesięciolecie auta). Produkcję pierwszej generacji Volvo XC90 zakończono w 2014 roku, szykując się do debiutu zupełnie nowego auta.

Zupełnie nowy, bo zaprezentowany w sierpniu 2014 roku, na zamkniętej imprezie w Sztokholmie pojazd został zaprojektowany od zera. Inżynierowie Volvo stworzyli nową płytę podłogową SPA, nowe zawieszenie, systemy bezpieczeństwa oraz jednostki napędowe. Łączny koszt projektu wyniósł astronomiczne 11 miliardów dolarów. Trzeba jednak pamiętać, że z wielu podzespołów i rozwiązań – m.in. płyty SPA – będą korzystały inne modele marki.

,,Nowe XC90 nie jest rozwinięciem poprzednika. Ze starym modelem nie łączy go ani jedna śrubka. Platforma, elektronika, silniki, skrzynie – wszystko jest całkowicie nowe" – tak o nowym modelu mówił Peter Mertens, szef ds. rozwoju Volvo. I choć bryła oraz kształt karoserii nawiązują delikatnie do pierwszej generacji, to od pierwszego kontaktu z autem mamy poczucie, że jest to kompletnie nowy pojazd.

Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin W oczy rzucają się przede wszystkim ogromne rozmiary SUV-a Volvo. 4950 mm długości, 2140 mm szerokości i 1775 mm (rozstaw osi – 2984 mm) wysokości robią wrażenie. XC90 to potężna maszyna, plasująca się pod względem wielkości obok Audi Q7, BMW X5, czy Jeepa Grand Cherokee. Wizualnie model wypada wręcz znakomicie, a wielki grill z dużym logo marki nadaje całości luksusowego wymiaru. Przyjemnie dla oka prezentują się również przednie reflektory LED-owe oraz 21-calowe felgi aluminiowe Diamond Cut.

Z zewnątrz auto prezentuje się znakomicie, jednak prawdziwym atutem tego wozu jest wnętrze. Pod tym względem XC90 plasuje się w ścisłej czołówce najlepszych SUV-ów dostępnych na rynku. Dla porównania – testowany niedawno przez redakcję Motofaktów Jeep Grand Cherokee wydawał ię synonimem luksusu i komfortu. Tymczasem pod tym względem Volvo wyprzedza Amerykanina przynajmniej o klasę.

Zacznijmy od przestrzeni dla pasażerów – zarówno z przodu, jak i z tyłu jest jej całe mnóstwo. Testowane przez naszą redakcję Volvo XC90 to samochód siedmioosobowy (dopłata w wysokości 7600 zł) i nie jest to jedynie pułapka na klientów. Na dodatkowych dwóch składanych fotelach w bagażniku faktycznie można rozsiąść się całkiem wygodnie. Wszystkie siedzenia obito skórzaną tapicerką Nappa, a przednie fotele oraz tylna kanapa posiadają funkcję podgrzewania. Kierowca i siedzący po jego prawej stronie pasażer mogą też skorzystać z wentylacji fotela oraz elektrycznej regulacji.

Kabina XC90 dosłownie kipi od ekskluzywnych wstawek, jak np. lewarek skrzni biegów, wykonany częściowo z kryształu szwedzkiej firmy Orrefors, czy szlifowane przyciski zapłonu i zmiany trybu jazdy. Dodatkowo, za cenę 6930 zł zainstalowano panoramiczne okno dachowe. Testowana wersja wyposażenia Inscription posiadała oprócz tego skórzaną, podgrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę, logo Inscription na zagłówkach foteli, 4-strefową klimatyzację, czy wyświetlacz przezierny Head-Up Display.

Asem w talii XC90 jest z pewnością fantastyczny system audio Premium Sound Bowers & Wilkins, w skład którego wchodzi aż dziewiętnaście głośników. Kierowca ma możliwość wyboru trzech opcji dźwięku: Studio, Scena indywidualna oraz prawdziwej bomby, czyli trybu Sali Koncertowej w Göteborgu. Przy słuchaniu muzyki w tym wariancie audio ciarki na plecach są gwarantowane.

WJedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin centralnym miejscu kabiny umieszczono 12,3-calowy tablet dotykowy, którym można obsługiwać większość systemów XC90 (m.in. klimatyzację, audio, zawieszenie, czy telefon). Służy on również za wyświetlacz kamery cofania oraz nawigacji. Za pomocą łączności Bluetooth do komputera można podpiąć smartfona.

Duża przestrzeń dla pasażerów współgra z obszernym bagażnikiem, który standardowo pomieści 721 litrów bagażu. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta aż do 1886 litrów. Warto również zwrócić uwagę, że nawet przy rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń, w bagażniku nadal znajduje się całkiem sporo miejsca.

Testowany przez nas egzemplarz posiadał możliwość wyboru aż pięciu trybów jazdy: Eco, Comfort, Off Road, Dynamic oraz Individual. Na uwagę zasługuje szczególnie opcja Dynamic, wyraźnie „wyostrzająca” postawę XC90 na drodze. Model, który testowaliśmy, posiadał oznaczenie D5 i był napędzany przez 2-litrowy silnik diesla, zestawiony z automatyczną skrzynią o ośmiu przełożeniach. Właściwości jezdne tego auta robią ogromne wrażenie. Samochód świetnie spisuje się podczas jazdy w mieście i w trasie, ale jego prawdziwą duszę możemy odkryć zjeżdżając na bardziej wymagające drogi. Nic dziwnego – w końcu pierwsze testy XC90 odbywały się w Laponii. W trakcie jazdy system sam dokonuje drobnych korekt w wysokości zawieszenia. Po wyłączeniu silnika auto samoczynnie obniża się o około cztery centymetry.

2-litrowy diesel dostarcza 225 KM mocy i 470 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu ważący 1940 kilogramów SUV Volvo potrzebuje zaledwie 7,8 sekundy na przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Jedynym poważnym minusem jest w tym przypadku zużycie paliwa. Producent deklaruje, że wynosi ono średnio 5,8 litra oleju napędowego na sto kilometrów, jednak w trakcie testu XC90 palił średnio około 8,5 litra.

Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin Osobną kwestię stanowi bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa, na który składa się m.in. siedem poduszek powietrznych, układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy, system przestrzegający przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu, kontrola trakcji w zakręcie, czy wprowadzone po raz pierwszy na świecie unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach.

Ceny Volvo XC90 zaczynają się w Polsce od 229 900 złotych. Testowany przez nas egzemplarz kosztował w standardzie 293 600 złotych, natomiast razem z wyposażeniem dodatkowym jego cena wyniosła 396 370 złotych.

Volvo XC90 i konkurenci:

Marka/model

Volvo XC90 2.0 D5 225 KM Inscription

Audi Q7 3.0 TDI ultra 218 KM

BMW X5 xDrive30d 3.0 258 KM

Cena (zł)

293 600*

270 640

292 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4950/2140/1775

5052/2212/1741

4886/2184/1762

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1669/1669

1679/1691

1640/1646

Rozstaw osi (mm)

2984

2994

2933

Masa własna (kg)

1940

1995

2070

Pojemność bagażnika (l)

721

890

650

Pojemność zbiornika paliwa (l)

71

75

85

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

2967

2993

Liczba cylindrów

4

6

6

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

Automatyczna/8

Automatyczna/8

Automatyczna/8

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

225 przy 4250

218 przy 3250

258 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

470 przy 1750-2500

500 przy 1250-3000

560 przy 1500-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,8

7,1

6,9

Prędkość maksymalna (km/h)

220

216

230

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

5,5

6,2

Emisja CO2 (g/km)

152

144

162

* cena wersji podstawowej

Audionautix: Opheliea's Blues – na licencji Creative Commons Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) Wykonawca: http://audionautix.com/

Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin

Jedenaście miliardów dolarów – tyle wydano na zaprojektowanie drugiej generacji Volvo XC90. Klienci czekali na nią dwanaście długich lat, ale gdy w końcu pojawiła się na rynku, wywróciła segment SUV-ów do góry kołami. Wielu ekspertów uważa, że nowe XC90 to jedno z najlepszych aut typu SUV w historii / Fot. Kacper Rogacin

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • KONI (gość)

    ladny jesdzilem..podoba mi sie ale d5 silnik to porazka dla tej krowy wogole nie jedzie… nawet 320 km w benzynie jest marna…JAK MOGLI TAK ZEPSUC TO FAJNE AUTO 4 CYLINDROWYMI SILNIKAMI,,,PORAZKA

  • ja (gość)

    Za taką cenę to wybieram Teslę S

  • Annunaki (gość)

    Tez jezdziłem wersią T6. Moje odczucia hmmmm marne silniki ( porażka) turbina na turbinie , wszystkie 2 litry 4 cylindry i to się słyszy w środku ! niestety ale za tą kasę to wypada mieć w ofercie przynajmniej V6 albo V8 . Wizualnie samochód OK ale silniki totalna porażka !! a silnik to najwazniejszy element samochodu to on daje frajde z jazdy !! Pozdrawiam

  • ac (gość)

    dość ociężały ten król

  • Brak dokumentów/ Zagubienie dokumentów pojazdu/ Brief (gość)

    www.tms24.pl

  • myslecinaczej (gość)

    parametry mowia za siebie, pomiary wyciszenia tez, dziesiatki testow w ronych krajach ale "znawcy" na tym forum juz widza, ze 300 km z tego silnika musi byc slabe, 300 km z v6 to na pewno jest lepsze.... Nikt z was tym nie jezdzil.

  • Trolejbus (gość)

    Jeżeli chodzi o suvy to chyba najlepszy. Widać skandynawski luksus ;)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volvo XC90 zdjęcia

Volvo XC90 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Volvo XC90 Cena

Części dla marki Volvo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

899 zł