Na początek garść faktów. Pierwsza generacja XC90 zadebiutowała na targach w Detroit w 2002 roku i szybko podbiła serca zwłaszcza amerykańskich klientów. Już rok po premierze, auto zdobyło nagrodę dla najlepszego SUV-a w Ameryce Północnej. Pierwszy poważny face-lifting samochodu miał miejsce w 2006 roku, a następny w 2012 (na dziesięciolecie auta). Produkcję pierwszej generacji Volvo XC90 zakończono w 2014 roku, szykując się do debiutu zupełnie nowego auta.
Zupełnie nowy, bo zaprezentowany w sierpniu 2014 roku, na zamkniętej imprezie w Sztokholmie pojazd został zaprojektowany od zera. Inżynierowie Volvo stworzyli nową płytę podłogową SPA, nowe zawieszenie, systemy bezpieczeństwa oraz jednostki napędowe. Łączny koszt projektu wyniósł astronomiczne 11 miliardów dolarów. Trzeba jednak pamiętać, że z wielu podzespołów i rozwiązań – m.in. płyty SPA – będą korzystały inne modele marki.
,,Nowe XC90 nie jest rozwinięciem poprzednika. Ze starym modelem nie łączy go ani jedna śrubka. Platforma, elektronika, silniki, skrzynie – wszystko jest całkowicie nowe" – tak o nowym modelu mówił Peter Mertens, szef ds. rozwoju Volvo. I choć bryła oraz kształt karoserii nawiązują delikatnie do pierwszej generacji, to od pierwszego kontaktu z autem mamy poczucie, że jest to kompletnie nowy pojazd.
W oczy rzucają się przede wszystkim ogromne rozmiary SUV-a Volvo. 4950 mm długości, 2140 mm szerokości i 1775 mm (rozstaw osi – 2984 mm) wysokości robią wrażenie. XC90 to potężna maszyna, plasująca się pod względem wielkości obok Audi Q7, BMW X5, czy Jeepa Grand Cherokee. Wizualnie model wypada wręcz znakomicie, a wielki grill z dużym logo marki nadaje całości luksusowego wymiaru. Przyjemnie dla oka prezentują się również przednie reflektory LED-owe oraz 21-calowe felgi aluminiowe Diamond Cut.
Z zewnątrz auto prezentuje się znakomicie, jednak prawdziwym atutem tego wozu jest wnętrze. Pod tym względem XC90 plasuje się w ścisłej czołówce najlepszych SUV-ów dostępnych na rynku. Dla porównania – testowany niedawno przez redakcję Motofaktów Jeep Grand Cherokee wydawał ię synonimem luksusu i komfortu. Tymczasem pod tym względem Volvo wyprzedza Amerykanina przynajmniej o klasę.
Zacznijmy od przestrzeni dla pasażerów – zarówno z przodu, jak i z tyłu jest jej całe mnóstwo. Testowane przez naszą redakcję Volvo XC90 to samochód siedmioosobowy (dopłata w wysokości 7600 zł) i nie jest to jedynie pułapka na klientów. Na dodatkowych dwóch składanych fotelach w bagażniku faktycznie można rozsiąść się całkiem wygodnie. Wszystkie siedzenia obito skórzaną tapicerką Nappa, a przednie fotele oraz tylna kanapa posiadają funkcję podgrzewania. Kierowca i siedzący po jego prawej stronie pasażer mogą też skorzystać z wentylacji fotela oraz elektrycznej regulacji.
Kabina XC90 dosłownie kipi od ekskluzywnych wstawek, jak np. lewarek skrzni biegów, wykonany częściowo z kryształu szwedzkiej firmy Orrefors, czy szlifowane przyciski zapłonu i zmiany trybu jazdy. Dodatkowo, za cenę 6930 zł zainstalowano panoramiczne okno dachowe. Testowana wersja wyposażenia Inscription posiadała oprócz tego skórzaną, podgrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę, logo Inscription na zagłówkach foteli, 4-strefową klimatyzację, czy wyświetlacz przezierny Head-Up Display.
Asem w talii XC90 jest z pewnością fantastyczny system audio Premium Sound Bowers & Wilkins, w skład którego wchodzi aż dziewiętnaście głośników. Kierowca ma możliwość wyboru trzech opcji dźwięku: Studio, Scena indywidualna oraz prawdziwej bomby, czyli trybu Sali Koncertowej w Göteborgu. Przy słuchaniu muzyki w tym wariancie audio ciarki na plecach są gwarantowane.
W
centralnym miejscu kabiny umieszczono 12,3-calowy tablet dotykowy, którym można obsługiwać większość systemów XC90 (m.in. klimatyzację, audio, zawieszenie, czy telefon). Służy on również za wyświetlacz kamery cofania oraz nawigacji. Za pomocą łączności Bluetooth do komputera można podpiąć smartfona.
Duża przestrzeń dla pasażerów współgra z obszernym bagażnikiem, który standardowo pomieści 721 litrów bagażu. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta aż do 1886 litrów. Warto również zwrócić uwagę, że nawet przy rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń, w bagażniku nadal znajduje się całkiem sporo miejsca.
Testowany przez nas egzemplarz posiadał możliwość wyboru aż pięciu trybów jazdy: Eco, Comfort, Off Road, Dynamic oraz Individual. Na uwagę zasługuje szczególnie opcja Dynamic, wyraźnie „wyostrzająca” postawę XC90 na drodze. Model, który testowaliśmy, posiadał oznaczenie D5 i był napędzany przez 2-litrowy silnik diesla, zestawiony z automatyczną skrzynią o ośmiu przełożeniach. Właściwości jezdne tego auta robią ogromne wrażenie. Samochód świetnie spisuje się podczas jazdy w mieście i w trasie, ale jego prawdziwą duszę możemy odkryć zjeżdżając na bardziej wymagające drogi. Nic dziwnego – w końcu pierwsze testy XC90 odbywały się w Laponii. W trakcie jazdy system sam dokonuje drobnych korekt w wysokości zawieszenia. Po wyłączeniu silnika auto samoczynnie obniża się o około cztery centymetry.
2-litrowy diesel dostarcza 225 KM mocy i 470 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu ważący 1940 kilogramów SUV Volvo potrzebuje zaledwie 7,8 sekundy na przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Jego prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Jedynym poważnym minusem jest w tym przypadku zużycie paliwa. Producent deklaruje, że wynosi ono średnio 5,8 litra oleju napędowego na sto kilometrów, jednak w trakcie testu XC90 palił średnio około 8,5 litra.
Osobną kwestię stanowi bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa, na który składa się m.in. siedem poduszek powietrznych, układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy, system przestrzegający przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu, kontrola trakcji w zakręcie, czy wprowadzone po raz pierwszy na świecie unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach.
Ceny Volvo XC90 zaczynają się w Polsce od 229 900 złotych. Testowany przez nas egzemplarz kosztował w standardzie 293 600 złotych, natomiast razem z wyposażeniem dodatkowym jego cena wyniosła 396 370 złotych.
Volvo XC90 i konkurenci:
Marka/model | Volvo XC90 2.0 D5 225 KM Inscription | Audi Q7 3.0 TDI ultra 218 KM | BMW X5 xDrive30d 3.0 258 KM |
Cena (zł) | 293 600* | 270 640 | 292 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4950/2140/1775 | 5052/2212/1741 | 4886/2184/1762 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1669/1669 | 1679/1691 | 1640/1646 |
Rozstaw osi (mm) | 2984 | 2994 | 2933 |
Masa własna (kg) | 1940 | 1995 | 2070 |
Pojemność bagażnika (l) | 721 | 890 | 650 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 71 | 75 | 85 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1969 | 2967 | 2993 |
Liczba cylindrów | 4 | 6 | 6 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Automatyczna/8 | Automatyczna/8 | Automatyczna/8 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 225 przy 4250 | 218 przy 3250 | 258 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 470 przy 1750-2500 | 500 przy 1250-3000 | 560 przy 1500-3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,8 | 7,1 | 6,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 216 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,8 | 5,5 | 6,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 152 | 144 | 162 |
* cena wersji podstawowej
Audionautix: Opheliea's Blues – na licencji Creative Commons Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) Wykonawca: http://audionautix.com/
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?