Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Volvo XC90

Data publikacji: Autor: Piotr Myszor

 Volvo nie oparło się modzie na auta rekreacyjne. Podczas salonu samochodowego w Detroit zaprezentowało swój pierwszy terenowy samochód.




W poniedziałek, 7 stycznia podczas Salonu Samochodowego w Detroit zaprezentowano pierwszy SUV Volvo - XC90. Pierwsze zdjęcia sylwetki ujawniono już przed kilkoma tygodniami, teraz możemy zajrzeć do wnętrza i przyjrzeć się szczegółom technicznym nowego samochodu.


Wewnątrz XC90 może się zmieścić 7 osób. Wówczas jednak nie ma miejsca na bagaż. Dwa fotele w trzecim rzędzie zajmują miejsce w przestrzeni bagażowej. Jeżeli chcemy je zlikwidować nie musimy ich wyjmować, wystarczy je złożyć i schować pod podłogą bagażnika.
Pasażerowie tylnych siedzeń mają swój pulpit sterujący systemem audio i gniazda słuchawkowe, co pozwala im bez przeszkód słuchać innej muzyki niż pasażerowie przednich foteli. Samochód może też być wyposażony w zamocowany na suficie siedmiocalowy ekran, widoczny z drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Można na nim oglądać filmy z odtwarzacza DVD. Kolejnym ekranem jest wysuwany z górnej części zestawu wskaźników wyświetlacz nawigacji satelitarnej (wyposażenie dodatkowe). Volvo XC90 może mieć także dostęp do internetu, a integralny telefon może służyć jako dyktafon.


CZYTAJ TAKŻE

XC90 - wrażenia z jazdy

XC90


Co prawda atutem SUV-a jest głównie funkcjonalność i wielozadaniowość, ale od Volvo klienci wymagają także większego bezpieczeństwa. Chcąc zmniejszyć ryzyko wywrócenia wysokiego nadwozia zastosowano aktywny układ stabilizacji przechyłowej RSC. Żyroskopowy czujnik rejestruje kąt i dynamikę przechyłu, wylicza kąt graniczny i ryzyko wywrotki. Jeżeli system uzna, że ryzyko przewrócenia samochodu jest duże, aktywuje układ przeciwpoślizgowy DSTC, który zmniejsza moc silnika i przyhamowuje koła, aż tor jazdy się ustabilizuje. Jeżeli mimo to XC90 się wywróci, pasażerów będą chronić wzmocnienia ze stopowej stali borowej, czterokrotnie bardziej wytrzymałej niż zwykła stal. Głowy pasażerów chroni także kurtyna bezpieczeństwa, obejmująca wszystkie trzy rzędy siedzeń. Szeroki rozstaw osi i kół dodatkowo oddala jednak ryzyko wywrotki.


Ale XC90 dba nie tylko o swoich pasażerów. Samochody terenowe są uważane za bardzo niebezpieczne dla innych aut podczas zderzeń. Mają wyżej umieszczone podłogi, więc nie bardzo zgadzają się strefy zgniotu. Terenowce jak tarany wchodzą w inne auta, ponad ich strefami zgniotu i wzmocnieniami. Volvo XC90 ma więc z przodu dodatkową belkę umieszczoną na wysokości belki konwencjonalnego samochodu. W razie zderzenia z autem osobowym, strefy zgniotu tego drugiego są więc w należyty sposób angażowane i wzmacniają ochronę pasażerów. Kolejnym niestandardowym rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo jest noktowizor, który nocą pozwala widzieć 5 razy więcej niż w światłach mijania, co umożliwi wczesne dostrzeżenie w ciemnościach pieszych czy nieoświetlonych przeszkód.


Napęd na wszystkie koła zapewnia system AWD, który całkowicie niezależnie od kierowcy rozdziela napęd na koła. Elektroniczne czujniki odbierają m. in. sygnały o nawierzchni przekazywane za pośrednictwem kierownicy, pedałów gazu i hamulca, a potem ocenia jak powinien zareagować. W normalnych warunkach, na suchej nawierzchni napędzane są przednie koła. Jeżeli zaczynają się one ślizgać, część mocy automatycznie jest przekazywana na tylną oś. Elektronicznemu sterowaniu systemu wystarczy jedna siódma obrotu koła, by włączyć napęd na wszystkie koła.


Gama silników obejmuje 3 jednostki: sześciocylindrowy, benzynowy silnik 2,9 l z dwoma turbosprężarkami, o mocy 272 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, pięciocylindrowy, benzynowy silnik turbo o pojemności 2,5 l, mocy 210 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm oraz pięciocylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem, który przy pojemności 2,4 l ma moc 163 KM i moment obrotowy 340 Nm. Wszystkie silniki spełniają ostre normy czystości spalin.
Volvo XC90 ma się pojawić w salonach jesienią.


więcej zdjęć Volvo XC90 w naszej galerii

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volvo XC90 zdjęcia

Volvo XC90 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volvo XC90 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Volvo XC90 Cena

Części dla marki Volvo

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

899 zł