Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo S/V 40 1995 – 2004

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Volvo: Volvo S40 to sedan produkowany od 1995 r. Na zdjęciu model z 2001 r. -  po face liftingu.
Fot. Volvo: Volvo S40 to sedan produkowany od 1995 r. Na zdjęciu model z 2001 r. - po face liftingu.
Pojawienie się modelu S40 wywołało szok wśród miłośników Volvo. Zmiana linii nadwozia zapoczątkowała nową stylistykę.

Pojawienie się modelu S40 wywołało szok wśród miłośników Volvo. Zmiana linii nadwozia zapoczątkowała nową stylistykę wprowadzaną przez kolejne lata do całej gamy aut.

 

Nadwozie
Fot. Volvo: Volvo S40 to sedan produkowany od 1995 r. Na zdjęciu model z 2001 r. -  po face liftingu.
Fot. Volvo: Volvo S40 to sedan produkowany od 1995 r. Na zdjęciu model z 2001 r. - po face liftingu.

 

Opisywany model występuje w dwóch rodzajach – sedan i kombi. Linia nadwozia, w niewielkim stopniu modyfikowana, bardzo dobrze obroniła się przez 9 lat. Wnętrze, choć zaprojektowane bardzo praktycznie, nie jest przestronne. Bardzo wygodnie siedzi się z przodu, z tyłu – gdy jadą tam tylko dwie osoby. Jeżeli pasażerowie są wysocy, mają tam

Fot. Volvo: Wersja kombi, oznaczana jako V40.
Fot. Volvo: Wersja kombi, oznaczana jako V40.

mało miejsca na nogi i nad głowami. Kokpit Volvo jest czytelny i bez udziwnień. W ciągu dziewięciu lat wprowadzano drobne korekty stylistyczne – w 1999 r. zamieniono kształt konsoli centralnej, w 2002 r. koło kierownicy, kształt pokręteł, miejsce popielniczki, itp.

 

Bagażnik S40 ma pojemność 471 l, w wersji kombi 415 l. W standardzie było dzielone oparcie tylnej kanapy w proporcjach 40:60. Tak więc powierzchnię załadunku można kształtować według potrzeb użytkownika. W kombi maksymalna objętość bagażnika wynosi 1420

Fot. Volvo: Volvo S40 miało niezbyt przestronne wnętrze i bagażnik o skromnej objętości 471 l.
Fot. Volvo: Volvo S40 miało niezbyt przestronne wnętrze i bagażnik o skromnej objętości 471 l.

l.

Volvo zawsze reprezentowało bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Tak też, od początku produkcji, było z modelem 40. Już te najstarsze miały w standardzie poduszkę kierowcy i dwa airbagi boczne. Wyposażenie zmieniało się, a boczne kurtyny pojawiły się w S40/V40 od 1999 r., po zmianach konstrukcyjnych.

 

Silniki

 

Volvo S40/V40 ma duży wybór silników, przez 9 lat produkcji modernizowanych i wzmacnianych. Najmniej ciekawe są benzynowe o pojemności 1,6 l i diesle

Fot. Volvo: Volvo V40 miał jeszcze mniejszy bagażnik 415 l. Podczas 9 lat produkcji serii 40 oferowano wiele jednostek napędowych, z których najmniej
Fot. Volvo: Volvo V40 miał jeszcze mniejszy bagażnik 415 l. Podczas 9 lat produkcji serii 40 oferowano wiele jednostek napędowych, z których najmniej godne polecenia są te, z pierwszych lat.

najstarszych roczników. Jedne i drugie są za słabe i nie pasują do Volvo. Najciekawsze, dla zwolenników dynamicznej jazdy, to te z turbodoładowaniem wersje T4 o mocy 200 KM - starszy do 2000 r. o pojemności 1,9 l, młodszy o pojemności 2,0 l. Bardzo dobrą opinię mają turbodiesle z wtryskiem common rail o mocy 102 i 115 KM. Generalnie z silnikami nie ma kłopotów – prawidłowo eksploatowane są trwałe i niezawodne.  

 

Eksploatacja
Fot. Volvo: Największą zaletą Volvo jest wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.
Fot. Volvo: Największą zaletą Volvo jest wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.

 

Pierwsze Volvo S40 rozczarowały jakością wykonania oraz zastosowanych materiałów wykończeniowych. Jednak w koncernie wyciągnięto wnioski z krytyki i systematycznie poprawiano auto, stale udoskonalając konstrukcję. Do modeli z ostatnich lat nie można mieć już żadnych zastrzeżeń.

 

Najsłabszym punktem pierwszych roczników Volvo było zawieszenie – mało komfortowe i głośne. Inne wady

Fot. Volvo: W autach z ostatnich lat produkcji jakość wykończenia wnętrza osiągnęła zadowalający poziom.
Fot. Volvo: W autach z ostatnich lat produkcji jakość wykończenia wnętrza osiągnęła zadowalający poziom.

wymieniane przez użytkowników to awarie sprzęgła, defekty turbosprężarek, przyspieszone zużycie drążków kierowniczych, głośna praca rozrządu, szybkie zużywanie się elementów gumowo-metalowych zawieszenia. Wiele z tych błędów zostało usuniętych w kolejnych rocznikach Volvo, jak na przykład awaryjne pompy wtryskowej, lepsze jakościowo od 1999 r.

 

Na rynku polskim Volvo S40 i V40 nie jest dużo. Importer, Volvo Auto Polska, w ciągu 9 lat (od 1996 r.) sprzedał łącznie 6278 aut: 2979 w wersji sedan i 3299 kombi. Największe zainteresowanie modelem było w 2003 i 2004 roku, gdzie sprzedaż przekraczała 1000 sztuk rocznie. W ofercie były wszystkie jednostki napędowe, ale największym popytem cieszył się silnik benzynowy 1,8 l o mocy 115 i 125 KM (w zależności od roku produkcji) oraz diesel 1,9 l/115 KM. Ceny aut używanych są dość wysokie, a wybór niewielki. W internecie można znaleźć oferty zagranicznych komisów, głównie z Niemiec.

  

Wady:

- wysoka cena zakupu,

- mało wytrzymałe zawieszenie,

- niezbyt przestronne wnętrze.  

 

Zalety:

- bogate wyposażenie,

- trwałe silniki,

- wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1995 – wrzesień: prezentacja S40 na salonie samochodowym we Frankfurcie

1995 – grudzień: debiut kombi V40

1997 – wiosna: nowe wersje silników

1997 – lato: modernizacja zawieszenia, nowy ABS

1999 – face lifting modelu; zwiększono rozstaw osi

2000 – silnik 1,9 l turbodiesel; seryjnie montowane kurtyny powietrzne

2002 – kolejna modernizacja modelu; zmiana grilla

2003 – pojawia się następca modelu S40

 

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

 

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

 

1.6

sedan

-

-

16,6-

18,7

25,9

27,4-

37,5

37,5

-

-

-

kombi

-

-

22,7-

23,8

27,0-

34,0

-

-

-

-

-

 

1.8

sedan

13,8-

24,6

17,9-

24,9

18,9-

23,9

-

31,9-

39,9

41,8-

55,0

44,0-

45,7

48,9-

59,9

64,9-

80,0

kombi

13,9-

19,7

16,5-

17,5

19,2-

24,7

25,0-

29,5

23,9-

36,4

32,9-

39,0

51,6

58,0

-

 

2.0

sedan

18,9-

23,9

19,9-

21,9

19,9-

24,8

33,0

-

39,9-

53,0

44,5-

51,9

55,0

-

kombi

18,3-

19,8

20,9-

25,7

19,0-

29,0

26,5-

34,9

33,0-

37,5

39,9-

44,9

-

-

59,0

 

1.9 D

sedan

17,9-

20,9

19,9-

23,9

22,5-

29,9

25,5-

31,5

24,0-

31,9

32,5-

36,7

45,9-

65,0

60,0

-

kombi

23,6

21,9-

24,5

16,9-

24,5

23,9-

25,7

30,9-

39,9

36,5-

45,0

44,4-

55,5

52,9-

62,0

62,0

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne *

 

Silnik

1.6 16V

1.8 16V

2.0

2.0 16V

2.0 16V

1.9

1.9

benzyna

benzyna

benzyna

benzyna/

turbo

benzyna/

turbo

Turbo-

diesel

Turbo-

diesel

Pojemność

skokowa

(cm³)

1587

1783

1948

1948

1948

1870

1870

Moc

maksymalna

(KM/obr/min)

109/5800

122/5800

136/5800

165/5250

200/5500

102/4000

115/4000

Maksymalny

moment obr.

(Nm/obr/min)

145/4000

170/4000

190/4000

240/1800

300/2500

215/1750

265/1750

Prędkość

maksymalna

(km/h)

190

200

205

220

235

185

195

Przyspieszenie

0-100 km/h (s)

12

10,5

9,7

8,5

7,3

12

10,5

Zużycie paliwa:

trasa/miasto

(l/100 km)

6//7,9

6,1//11,5

6,3//11,8

6,2//12

6,7//12,7

4,2//7,5

4,2//7,5

Objętość

bagażnika

sedan/kombi

(dm³)

471/415

Wymiary

sedan/kombi:

długość/

szerokość/

wysokość

(cm)

448/172/142

452/172/142

Masa własna

sedan/kombi

(kg)

1225/1280

1255/1295

1280/1300

1300/1320

1300/1320

1295/1320

1295/1320

 

* - na podstawie danych producenta, gama od 2000 r.

 

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty