Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

VTG - turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny

Data publikacji: Autor: Ryszard Cydejko

fot. Audi Zasadę działania turbosprężarki wymyślono ponad 100 lat temu. Dopiero w naszych czasach urządzenie to przeżywa renesans popularności.

Zasadę działania turbosprężarki wymyślono ponad 100 lat temu. Dopiero w naszych czasach urządzenie to przeżywa renesans popularności.

 

fot. Audi Jednym z prostszych sposobów zwiększenia mocy silnika jest doładowanie, czyli wtłoczenie powietrza do jego cylindrów. Spośród różnych rodzajów sprężarek najbardziej popularna jest turbosprężarka, powszechnie łączona z silnikiem wysokoprężnym.

Turbosprężarka składa się z dwóch wirników umieszczonych na jednym wale. Obrót wirnika napędzanego energią gazów spalinowych wydostających się z silnika powoduje równoczesny obrót drugiego wirnika, który tłoczy powietrze do silnika. Tak więc do napędu turbosprężarki nie potrzebne jest dodatkowe źródło energii.

 

 

W każdym silniku  tłokowym około 70% energii uzyskiwanej ze spalania paliwa wydalana jest bezproduktywnie do atmosfery wraz ze spalinami. Turbosprężarka nie tylko poprawia osiągi silnika, ale również podnosi jego sprawność.

 

Niestety, jak to zwykle w technice bywa, nie ma konstrukcji idealnych, a więc i klasyczna turbosprężarka ma wady. Przede wszystkim brakuje jej możliwości „płynnej” zmiany ciśnienia doładowania cylindrów oraz charakteryzuje się opóźnieniem w reakcji na wciśnięcie pedału gazu. Polega to na tym, iż po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu nie następuje natychmiastowy wzrost mocy silnika. Dopiero po pewnej chwili jednostka napędowa gwałtownie nabiera wigoru. Te wady dawały się szczególnie we znaki w pierwszych silnikach Diesla z układem comon rail. Wymyślono więc turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny VTG.

Jej działanie polega na zmianie kąta ustawienia łopatek turbiny, dzięki czemu nawet przy małym obciążeniu silnika i niskich jego obrotach praca turbosprężarki jest bardzo efektywna. Ponadto stało się możliwe płynne regulowanie ciśnienia doładowania.

 

W silnikach wysokoprężnych z turbosprężarkami VTG nie wyczuwa się opóźnienia w działaniu, a moment obrotowy osiąga wysokie wartości już przy bardzo niskich obrotach jednostki napędowej, wzrasta także jej moc.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • daffyx

    Jestem Ciekaw w jaki sposób zminia sie kąt ustawienia łopatek turbiny wirującej kilka tysiecy obrotów na minute, nie spotkalem sie z czyms takim , jedyne co spotkalem to zmienialo się kąt padania strumienia powietrza na łopatki turbiny powodując ze przy strumieniu skierowanymblisko srodka wirnika obroty byly male itd. Proszę autora artykulu o informacje gdzie taka turbina wystepuje i jak to dokladnie dziala w jaki sposób zmiania sie kąt ustawienia łopatek turbiny?

  • erni

    W silnikach wysokoprężnych z turbosprężarkami VTG nie wyczuwa się opóźnienia w działaniu, a moment obrotowy osiąga wysokie wartości już przy bardzo niskich obrotach jednostki napędowej, wzrasta także jej moc. jeli to ci pomoże

  • micho196

    Ten kto pisal ten artykul nie ma kompletnie pojecia o czym wogole mowi! Kolega ~daffyx zgadzam sie z toba w 100%. Turbosprezarki VTG maja regulowany za pomoca kierownicy napływ strumienia spalin na łopatki wirnika turbiny a nie zmienną geometrie łopatek jak to jest opisane w artykule...samo pierwsze zdanie budzi watpliwosci w sprawie kompetencji osoby ktora to pisala gdyz doladowanie to NIE jest wtloczenie do cylindra powietrza...doladowanie to sztuczne zageszczanie czynnika roboczego, a w szczegolnym przypadku mieszaniny palnej! Z tego własnie wynikaja nastepstwa w postaci wzrostu mocy itd...

  • xxx (gość)

    dajcie mu odboj cwele

  • TP (gość)

    VTG... Ciekawe, bardzo ciekawe... Czy mogę prosić autora artykułu o rozwinięcie skrótu?

  • AJ (gość)

    @TP: Variable Turbine Geometry - można się domyślić

  • Komentarz usunięty.
  • pp (gość)

    Wirnik jest jeden a na nim osadzone są dwie turbiny, zmienną geometrię ma kierownica gazów - totalne pomieszanie z poplątaniem.

  • WD (gość)

    Ja też czasami mam zmienną geometrię gazów. Zależy od kąta nachylenia odwłoka :)

  • Maćko (gość)

    Ja proponuję wymienić albo zregenerować turbosprężarkę w http://turbo-rentgen.pl/ solidnie i szybko. Dodatkowo dają gwarancję na rok, więc można być pewnym, że sprawa będzie właściwie rozwiązana.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości