Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Golf 1.9 TDI kontra Opel Astra 1.7 CDTI

Ryszard Polit
Pojawienie się nowej generacji VW Golfa i Opla Astry zawsze wzbudza emocje. Rozwiązania techniczne, technologiczne i stylistyczne nadają ton innym autom tego segmentu.

Pojawienie się nowej generacji VW Golfa i Opla Astry zawsze wzbudza emocje. Rozwiązania techniczne, technologiczne i stylistyczne nadają ton innym autom tego segmentu.

 

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Nowe generacje Golfa i Astry reprezentują odmienne kierunki rozwoju. Volkswagen postawił na nowoczesną płytę podłogową, zachowując tradycyjną stylizację nadwozia, a Opel postąpił dokładnie odwrotnie.

fot. Opel
fot. Opel

Nowa Astra ma zupełnie zmienione nadwozie i tylko nieznacznie zmodernizowaną płytę podłogową, zapożyczoną z poprzedniego modelu. Płyta podłogowa jest jednym z najważniejszych elementów pojazdu i jej opracowanie jest najkosztowniejsze, dlatego w przypadku nowej generacji modelu zwraca się na nią szczególną uwagę. Z bogatej gamy silników oferowanych do obu pojazdów wybraliśmy jednostki wysokoprężne. Golfa napędza silnik 1,9 TDI o mocy 105 KM, a Astrę - 1,7 CDTI/100 KM. Niestety, ceny obu aut przekraczają 70 tys. zł. Aż tyle kosztują teraz pojazdy kompaktowe.

 


fot. Volkswagen
fot. Volkswagen


Cechy szczególne

 

Cechą charakterystyczną Golfa V generacji jest nowa płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Najwyraźniej Volkswagen brał pod uwagę konstrukcję i ... sukces rynkowy Forda Focusa - pierwszego auta kompaktowego z takim zawieszeniem. Astra III generacji wyróżnia się ładnym kształtem nadwozia, a w droższych wersjach wyposażenia ma też elektronicznie regulowaną sztywność amortyzatorów.

fot. Opel
fot. Opel

To rozwiązanie ma zmniejszyć wady prostej konstrukcji zawieszenia ( z tyłu jest tradycyjna oś skrętna), ale jest niewątpliwie nowością w klasie aut kompaktowych. Wymiary zewnętrzne obu pojazdów są zbliżone, ilość miejsca wewnątrz jest również podobna. Wewnątrz Astry i Golfa jest wystarczająco przestronnie, zarówno na przednich siedzeniach i na tylnej kanapie. Wydaje się, że siedzenia przednie są nieco wygodniejsze w Golfie. Bagażnik w obu autach ma identyczną pojemność - 350 l. 

 


fot. Volkswagen
fot. Volkswagen


Silnik

 

Golf napędzany jest wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM, zasilanym pompowtryskiwaczami. Taki sposób zasilania silnika, charakterystyczny dla koncernu VW, powoduje głośną pracę na biegu jałowym.

fot. Opel
fot. Opel

Nieco cichsza jest jednostka wysokoprężna Astry, zasilana układem common rail, o pojemności 1,7 l i mocy 100 KM. Jednak poziom hałasu podczas jazdy z prędkością 100 km/h jest nieco niższy w Golfie, co świadczy o lepszym wyciszeniu kabiny pasażerskiej. W obu pojazdach hałas nie jest uciążliwy. Podczas przyspieszania na wyższych biegach nieco szybszy jest Golf. Różnica jest jednak niewielka i w praktyce mało odczuwalna. Zużycie paliwa obu aut jest dość niskie i osiąga zbliżone wartości.

 


fot. Volkswagen
fot. Volkswagen


Wrażenia z jazdy

Zarówno Golf jak i Astra bardzo pewnie pokonują zakręty. To komplement dla Astry wyposażonej w tradycyjne amortyzatory. Ze względu na prostotę konstrukcji zawieszenie Opla jest sztywne, co obniża komfort jazdy po złych drogach. Golf z większą gracją pokonuje poprzeczne nierówności drogi. Jednak nieco wydajniejszy układ hamulcowy ma Astra. Silniki Opla i Volkswagena są na tyle elastyczne, że nie wymagają częstej zmiany biegów.

 


fot. Opel
fot. Opel


Podsumowanie

Skoro własności jezdne i przestronność wnętrza są zbliżone, elementami różnicującymi obu konkurentów są kształt nadwozia, wyposażenie i cena. Bogatsze wyposażenie standardowe, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa, ma Golf, który na dodatek jest nieco tańszy od Astry. Dla wielu nabywców bardzo istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie jest kształt nadwozia. Ale to już sprawa indywidualnej oceny.

  

Nasza ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                              Golf                                               Astra

 

Przestronność wnętrza              remis

Silnik                                       remis

Poziom hałasu                          +

Hamulce                                                                                       +                             

Dynamika                                remis                      

Zużycie paliwa                          remis

Nowoczesność konstrukcji         +                             

Wyposażenie                            +

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

                                                                    Golf                                 Astra

 

Typ silnika                                                     wysokoprężny                  wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów                               4/8                                  4/16                        

Pojemność skokowa (cm3):                             1896                               1686

Moc maksymalna (KM/obr/min):                      105/4000                         100/4400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                   250/1900                         240/2300

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                         11,3                                12,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):            8,6                                  8,9

Prędkość maksymalna (km/h):                         187                                 181

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:              67                                   68

Droga hamowania od 100 km/h (m):                 41,6                                41,1

Pojemność bagażnika (dm3):                            350                                 350

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                    55                                  52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):      4,3/6,5                            4,2/6,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):              421 x 176 x 149               425 x 175 x 146

Rozstaw osi (cm):                                            258                                 261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)       2/12                                2/12

Cena (zł):                                                       71 640                             73 000

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                                     Golf Trendline             Astra Essentia

 

poduszki powietrzne                                                        6                               4

układ ABS                                                                      s                                s

układ wspomagania nagłego hamowania                           -                                s

układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR        s                                -

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane  s/s                             s/s

układ ESP                                                                       o                               o

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych                   s/-                             s/-

klimatyzacja manualna/automatyczna                               o                               o

radio                                                                              o                               o

centralny zamek                                                              s                               o

wspomaganie układu kierowniczego                                  s                                s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty