Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36373 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

VW Golf kontra Fiat Stilo

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. R.Polit: VW Golf ma nieco nowocześniejszą konstrukcję od Stilo. Dotychczasowi właściciele Volkswagena niechętnie kupią Fiata, ale być może klienci Fiata wybiorą VW. Czy warto zmieniać upodobania?

Dotychczasowi właściciele Volkswagena niechętnie kupią Fiata, ale być może klienci Fiata wybiorą Volkswagena. Czy warto zmieniać upodobania?

 Fot. R.Polit: VW Golf ma nieco nowocze¶niejsz± konstrukcjê od Stilo.

Kształtem nadwozia Fiat Stilo przypomina solidne auta niemieckie i to jest nowatorskie podejście włoskich stylistów. Niemcy niewiele zmieniają w wyglądzie, a nowego VW Golfa można rozpoznać od razu. Porównujemy pojazdy w wersji 5-drzwiowej - Golfa napędzanego silnikiem benzynowym z Fot. Fiat: Stylistyka nadwozia Fiata Stilo nawi±zuje do wzorców niemieckich. wtryskiem bezpośrednim 1,6 l o mocy 115 KM ze Stilo 1,6 l/103 KM.

 

Cechy szczególne

 

Wygląda na to, że w Golfie Volkswagen postawił na nowoczesność. Świadczy o tym nowa płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym i stopniowe wprowadzanie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, do których inni producenci podchodzą z dużą rezerwą. Debiutujący w 2001 r. Fiat Stilo został opracowany według Fot. R.Polit: Golf napêdzany silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpo¶rednim 1,6 l/115 KM okaza³ siê autem oszczêdniejszym od Fiata, ale pod warunkiem, ¿e je¼dzi siê spokojnie. tradycyjnej koncepcji auta kompaktowego, co nie jest jednak żadną wadą. Obaj konkurenci mają zbliżoną długość nadwozia i rozstaw osi, a przestronność wnętrza jest porównywalna. W każdym z tych aut nie jest ciasno również na tylnej kanapie. W bogatszym wyposażeniu Stilo otrzymać można przesuwaną wzdłuż nadwozia tylną kanapę z możliwością indywidualnego ustawiania kąta położenia dzielonych oparć. Tego bardzo praktycznego rozwiązania nie ma w Golfie. W obu pojazdach tablica przyrządów jest czytelna, a obsługiwanie przełączników nie sprawia kłopotu. Na pochwałę zasługują Fot. Fiat: Stilo napêdzane benzynowym silnikiem 1,6 l/103 KM jest wystarczaj±co dynamicznym autem, jednak trzeba siê liczyæ z zu¿yciem paliwa w mie¶cie na poziomie 10 l/100 km. wygodne przednie fotele z długimi siedziskami. Większy bagażnik ma Stilo – 370 l, Golf – 350 l.   

 

Silniki

 

Największa różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. Golf napędzany jest benzynowym silnikiem z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM. W Stilo wykorzystano tradycyjny silnik z wtryskiem Fot. VW: Tablica przyrz±dów o¶wietlona jest w nocy kolorem fioletowym, a wskazówki s± czerwone. Dziêki takiemu zestawieniu kolorów wska¼niki s± czytelne. pośrednim o pojemności 1,6 l mocy 103 KM. Teoretycznie silnik niemiecki powinien być oszczędniejszy, ze względu na rodzaj wtrysku. I tak jest, ale pod warunkiem, że delikatnie obchodzimy się z pedałem „gazu”. Ostra jazda wyklucza oszczędności, a wręcz przeciwnie, silnik ma całkiem spory apetyt na paliwo. Podczas ostrożnej jazdy, różnica na korzyść Golfa podczas jazdy miejskiej wynosi ok. 1,5 l/100 km. Stilo zużywające w mieście ok. 10 l paliwa nie wydaje się zbyt oszczędne.

 

Wrażenia z jazdy

 Fot. Fiat: Z odczytywaniem wskazañ przyrz±dów Fiata nie ma k³opotu.

Golf ma bardzo dobre własności jezdne, głównie z racji wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Charakterystykę elementów tłumiących zawieszenia dobrano we właściwy sposób i pokonywanie nierówności drogi jest dość skuteczne. Również Stilo całkiem nieźle się prowadzi i tylko w ekstremalnych sytuacjach można zauważyć wyższość Golfa. We włoskim aucie wykorzystano z tyłu tradycyjną belkę Fot. R.Polit: Baga¿nik Golfa ma objêto¶æ 350 l ( na zdjêciu), a Fiata – 305 l. skrętną łączącą wahacze wzdłużne, która przy właściwym opracowaniu nie jest taka zła. Układ kierowniczy Fiata ze wspomaganiem elektrycznym wydaje się mniej precyzyjny od układu Golfa, w którym zastosowano droższe rozwiązanie elektryczno-hydrauliczne. Podczas rozpędzania na wyższych biegach nieco szybszy jest Golf, jednak podczas normalnej jazdy różnica nie jest dostrzegalna. Wspólna cecha obu aut to Fot. Fiat: Wnêtrze Stilo jest równie przestronne jak Golfa. niezbyt duże lewe lusterko zewnętrzne. Pojazd niemiecki ma bardziej skuteczny układ hamulcowy. Poziom hałasu u obu konkurentów nie męczy – nieco cichszy jest Golf.

 

Podsumowanie

 

Gof i Stilo mają równie przestronne wnętrza i porównywalną dynamikę. Jednak Golf jest droższy od Stilo o 6440 zł i nie jest to mało. W wyposażeniu standardowym Golf ma więcej poduszek powietrznych i układ ASR, za to w Fiacie otrzymujemy klimatyzację i radio. Wydaje się, że różnica w cenie wynika z nowocześniejszych i niestety droższych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w Golfie. Nabywcy ceniący nowoczesność i prestiż zapewne zdecydują się na Volkswagena, mniej wymagający kupując Fiata, mają możliwość przeznaczenia różnicy w cenie na prezenty, co przed świętami też się liczy.  

 

 Nasza ocena

 

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Golf

Fiat Stilo

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Golf

Fiat Stilo

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/6000

103/5750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/4500

145/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

10,8

10,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,2

13,5

Prędkość maksymalna (km/h):

192

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

40,6

Pojemność bagażnika (dm3):

350

370

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,5

5,7/10,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

421 x 176 x 149

418 x 179 x 148

Rozstaw osi (cm):

258

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

68 940

62 500

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

VW Golf

Trendline

Fiat Stilo

Active

poduszki powietrzne

6

2

układ ABS

S

S

układ zapobiegający poślizgowi

kół przy ruszaniu ASR

S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

S/-

radio CD

O

S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • centurion

    Uważam, że Golf wygrał zasłużenie z Fiatem Stilo.

  • Komentarz usunięty.
  • KAMIL MINSK MAZ (gość)

    STILO MA BARDZO DUZO PRAKTYCZNTCH BAJEROW TYPU SCHOWKI PRZESUWANA TYLNA KANAPA ITP GOLFOWI DALEKO DO STILO POCZYNAJAC OD WYGLADU PO WYPOSAZENIE STILO POWINNO WYGRAC

  • Andrzej (gość)

    Ja kupiłem stilo i jestem zadowolony. Golf to niestety smutna niemiecka podroba. Ps w powyższym artykule zachowano się tendencyjnie i popełniono parę błędów, co poddaje pod wątpliwość jego obiektywizm. 1. Stilo ma mniejszy bagażnik od golfa 305l. 2. Porównano wersje z innymi silnikami bo golf był produkowany z silnikiem 101km 1.6 silnik 115km to nie właściwy model do takiego porównania. 3. Wyposażenie stilo w standarcie jest o wiele bogatsze niż golfa, nie rozumiem zatem czemu mamy tu remis? 4. Jeździłem golfem 5 i obiektywnie twierdzę że prowadzi się gorzej od stilo. Jak dla mnie bezkompromisowym zwycięzcą mimo starszej konstrukcji jest fiat.

  • W-SM (gość)

    Absolutnie nie zgadzam się z wynikiem testu. Wszyscy zainteresowani wiedzą, że Stilo na polskim(biednym) rynku przegrywało ze względu na sporą jak na fiata cenę spowodowaną NIEPORÓWNYWALNIE BOGATSZYM WYPOSAŻENIEM w stosunku do konkurencji- a w szczególności do Golfa, którego producent- jest znany z oszczędzania na czym się da w wyposażeniu standardowym. Ponad to Stilo obok Peugeota 307 jest gigantem jeśli chodzi o ilość miejsca w kabinie i stwierdzenie, iż ilość miejsca w Golfie jest porównywalna jest zwykłym kłamstwem. Poza tym- czemu nie porównano diesli? Czyżby specom od marketingu VW myśl, że ktoś mógłby przyznać zasłużone zwycięstwo bardzo dobrym konstrukcjom z Włoch mroziła krew w żyłach? Jako plus golfa, a raczej duży minus Stilo trzeba natomiast podać wyciszenie wnętrza i zawieszenia. W porównaniu z poprzednikiem- Bravo I Stoli jest bardzo głośne- stuki z zawieszenia przechodzą z łatwością do kabiny. Poza tym Stilo w wersji 5-odrzwiowej jest paskudne- 3d i kombi fenomenalne.

  • amator Wloskich aut (gość)

    Golf i inne niemieckie auta ...to zwykłe "TOCZKI" ....fiatami, alfami. ferrari i lamborghini ...to dopiero się jeździ

  • amator Wloskich aut (gość)

    ...co za porównanie do wersji Golfa v .... a możne autor by porównał do wersji 4 zgodnie z datami produkcji ..... i możne wersje TDI vs, JTD bądź Mjet

  • misieq (gość)

    Mam stilo dynamic 1.9 jtd 115km złego słowa nie powiem na ten samochód! Golf jest jak zaraza wszedzie go pełno windują na volkswagenach ceny a w wyposażeniu cztery kółka i kierownica no ale... to super golf. Nikt nie powie jak sie volkswagen spier... bo to wstyd, ale inne to badziewiwe. Kiedyś miałem renault 19 chamade i miałem pełną elektrykę, abs kumpel kupił golfa III za większe pieniądze to miał tylko wspomaganie i jedna poduszkę no i centralny zamek :-) Psuły się tak samo, później i ja po czasie kupiłem okazyjnie golfa III 1.9 TD choć zastrzegłem się, że nigdy golfa nie kupie. To było jedno z najbardziej awaryjnych aut jakie posiadałem dwa razy mnie zostawił na kompletnym lodzie, jedyna zaleta mało palił.

  • Damiano (gość)

    Co to za porównanie jest? Stilo mialo konkurowac z Golfem IV a nie V.

  • jack (gość)

    fiat stilo lepszy od konkurecji

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Stilo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Golf dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Stilo Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł