Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38649 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

VW Golf VIII Variant. Najważniejsze w nim to funkcjonalność

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. Perczak Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.

W tych dniach na polskim rynku debiutowała kolejna nowa generacja tych samochodów. Oczywiście podstawą do konstrukcji najnowszego Golfa kombi jest ósme już pokolenie hatchbacka, którego premiera miała miejsce prawie dwa lata temu. Kombi, które ma teraz 4,63 m i jest od najnowszego hatchbacka o 35 cm dłuższe.

VW Golf VIII Variant. Skomunikowany na cyfrowo

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakO nowym Golfie mówi się, że jest najbardziej cyfrowy oraz skomunikowany od czasów obecności na rynku. Te same określenia odnoszą się także do jego wersji Variant. W przypadku tej odmiany nadwoziowej liczy się jeszcze funkcjonalność. Jednocześnie nowe kombi to również samochód oferujący w porównaniu z poprzednikiem więcej przestrzeni i komfortu. Jest w nim więcej miejsca np. na nogi pasażerów tylnej kanapy. Wariant ma teraz także większy bagażnik, którego pojemność wynosi 611 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy zwiększa się aż do 1642 litrów. Jest to skutek m.in. dłuższego o 6,6 cm nadwozia i zwiększonego o 4,9 cm do 2,68 m rozstawu osi.

VW Golf VIII Variant. Funkcjnonalność i… praktyczność

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakPrzypomnijmy, że Golf VIII hatchback ma długość 4,28 m i rozstaw osi 2,61 m. Wysokość i szerokość obydwu wersji Golfa są identyczne.

Najważniejszym wyróżnikiem Golfa kombi jest jego wspomniana funkcjonalność. Oznacza to szereg wygodnych, łatwo dostępnych schowków i półek na drobiazgi oraz przestronny bagażnik.Przedział bagażowy jest wyposażony w praktyczne haczyki na torby, uchwyty do mocowania taśm zabezpieczających przewożony bagaż przed przesuwaniem oraz w oświetlenie. Po prawej stronie mogą znajdować się (dostępne opcjonalne) gniazdka 12 V i 230 V oraz przyciski do wysuwania elektrycznie rozkładanego haka holowniczego. Jest także dźwignia pozwalająca błyskawicznie i bezproblemowo złożyć dzielone oparcie tylnej kanapy.

Jeśli zajdzie taka potrzeba to Variant może zabrać nawet 75 kg bagażu na dachu, a także pociągnąć przyczepę w zależności od wersji od 710 do 2000 kg.

VW Golf VIII Variant. Jak je odróżnić?

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakZmiany w wyglądzie kolejnych pokoleń Golfa nigdy nie były rewolucyjne. Za każdym razem w nowej generacji pozostawało coś z tej, która schodziła z rynku. Podobnie jest teraz i dlatego model ten jest bez trudu rozpoznawany bez konieczności patrzenia na logo marki. Przyglądając się jednak uważniej łatwo dostrzeżemy różnice miedzy Golfem VII i nowym Golfem VIII. Przód nowego Varianta jest np. teraz bardziej płaski. Auto ma nowe lampy, maskę zderzak i wlot powietrza do komory silnika. Z przodu oraz po bokach, aż do słupków B, Golf VIII hatchback i Golf VIII Variant niczym się nie różnią. Różnice w wersji kombi widać dopiero w tylnej części nadwozia.

Charakterystyczne, wyraziste przetłoczenie pod linią okien oraz długi dach, który tylko nieznacznie opada z tyłu sprawiają, że Golf VIII Variant prezentuje się bardzo sportowo.

VW Golf VIII Variant. Także z „miękką” hybrydą

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakZestaw napędów do tego modelu stanowią silniki benzynowe i turbodiesle. Jedynym ukłonem w stronę elektromobilności są jednostki benzynowe wyposażone w tzw. miękką hybrydę. Volkswagen oznacza je symbolem eTSI.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

W podstawowej wersji Golf Variant ósmej generacji, która nazywa się po prostu Golf, ma 3-cylindrowy silnik o mocy 110 KM. Mocniejszy motor proponowany do tego modelu o pojemności 1,5 l rozwija 150 KM, a odmiany eTSI 1,5 l mają 130 lub 150 KM.
Na liście silników wysokoprężnych znajdziemy 2-litrowe turbodiesle o mocy 115 i 150 KM. Przeniesienie napędu może się w tym modelu odbywać poprzez manualną skrzynię 6-biegową lub automatyczną, dwusprzęłową, 7-stopniową.
Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, których określenia wyjaśniają wszystko: Sport, Eco, Normal i Komfort.

VW Golf VIII Variant. Trochę tego jest

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakSeryjne wyposażenie wersji Golf obejmuje takie systemy jak Lane Assist i Front Assist z funkcjami awaryjnego hamowania w mieście i wykrywania pieszych oraz hamowania podczas skręcania po wykryciu pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Do wyposażenia seryjnego należą też elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, system komunikacji między samochodami Car2X oraz bezkluczykowy system uruchamiania silnika. We wnętrzu do standardu wyposażenia należą cyfrowe wskaźniki Digital Cockpit Pro, system multimedialny Composition z 8,25-calowym ekranem dotykowym oraz usługi internetowe We Connect i We Connect Plus, a także wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja Air Care Climatronic oraz zestaw głośnomówiący z Bluetooth.

W ofercie Golfa Varianta znajdą się także bogatsze wersje „Life”, „Style” i „R-Line”. Przykładowo Golf Variant „Life” wyróżnia się m.in. multifunkcyjną, obszytą skórą kierownicą, stylowym oświetleniem wnętrza z możliwością wyboru 1 z 10 kolorów światła, podłokietnikiem z przodu i z tyłu, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, aktywnym tempomatem i 16-calowymi obręczami kół z lekkich stopów.

Do wyposażenia seryjnego wersji Style należą, między innymi, reflektory LED Plus z automatyczną regulacją zasięgu, reflektory na złą pogodę z funkcją statycznego doświetlania zakrętów, 3-strefowa automatyczna klimatyzacja, system multimedialny Discover z 10-calowym ekranem dotykowym, fotel kierowcy z elektryczną regulacją i masażem, sportowe przednie fotele, oświetlenie wnętrza Ambient Plus z możliwością wyboru 1 z 30 kolorów światła oraz 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.

VW Golf VIII Variant. A na sportowo

Do wyróżników topowej wersji R-Line należą, na przykład, zderzaki w stylistyce R-Line, dodatkowo przyciemniane szyby boczne w drzwiach z tyłu i szyba tylna, sportowe zawieszenie i system wyboru profilu jazdy, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, aluminiowe nakładki na pedały, podsufitka w kolorze czarnym, progresywne wspomaganie układu kierowniczego oraz bezprzewodowy App-Connect.

VW Golf VIII Variant. „Style” na pierwszy ogień

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakPierwsze jazdy testowe odbyliśmy nowym Golfem kombi w bogatej wersji „Style”. Napędzał go 150-konny silnik eTSI. Na polskim rynku takie auto kosztuje 166.900 zł. W porównaniu z bazową wersją „Style” z tym silnikiem (122.390 zł) testowany egzemplarz uzupełniono m.in. o 18-calowe obręcze kół (3110 zł za sztukę), zawieszenie sportowe (950 zł), wyświetlacz Head-up Displey (2770 zł), reflektory IQ.Light LED Matrix(3960 zł) i panoramiczny dach szklany (4960 zł). Co ciekawe w samochodzie była nieuwzględniona w cenniku ładowarka indukcyjna do telefonu. Nie trzeba dodawać, jak jest to teraz przydatne urządzenie w samochodzie, którym się dużo podróżuje.

Podczas jazdy mieszanej ruch miejski/autostrada średnie spalanie zawierało się w przedziale 6,7 – 7,2 l/100 km w trybie Sport. W każdych warunkach Golf VIII kombi imponował nam przewidywalnością zachowania się nawet przy silnym, bocznym wietrze, precyzją działania układu kierowniczego oraz komfortem zawieszenia.

VW Golf VIII Variant. Tylko na dotyk

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. PerczakObsługa wszystkich funkcji w nowym Golfie odbywa się już tylko dotykowo. Początkowo można się poczuć zagubionym w natłoku ikonek arcybogatego menu, ale wszystko jest bardzo czytelne, więc wraz z przybywaniem przejechanych kilometrów można się do tego przyzwyczaić i nawet podchodzący z rezerwą do tego typu rozwiązań przyznają, że ma to swój sens. Szybko okazuje się, że system dotykowej obsługi „made i VW” można polubić.

Podobało nam się także to jak łatwo przerobić Golfa kombi w małe, ale bardzo pojemne auto dostawcze. „Dla zabawy” wkładaliśmy różne przedmioty, także te mające kilkadziesiąt kilogramów wagi albo ponad 2 m długości i okazało się jak praktyczny jest niski próg załadunku do przestronnego, z płaską podłogą bagażnika oraz jak pomaga sprawny system składania w części lub całości oparcia tylnej kanapy.

Nowego Volkswagena Golfa Varianta docenić powinny rodziny wykorzystujące samochód do aktywnego trybu życia a także przedsiębiorcę, którzy potrzebuję funkcjonalnego auta klasy kompakt pełnego praktycznych rozwiązań.

VW Golf VIII Variant. Dobry uczynek VW

Ciekawostkę jest to, że po każdym zakończonym teście samochodu Volkswagena napędzanego silnikiem spalinowym, testujący auto dziennikarz mógł wybrać miejsce w Polsce, w którym zostanie zasadzonych 70 drzew we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych. Dodajmy, że w testach brało ponad 20 osób. Jeśli pomnożymy to przez 70…

VW Golf VIII Variant. Na bezdroża

Wraz z nowym Golfem Variantem debiutuje również druga już generacja Golfa Alltracka. Jest to crossover, który plasuje się między hatchbackami a SUV-ami. Standardowo jest wyposażony w stały napęd na cztery koła 4MOTION. Ma równie o 3 cm większy prześwit (17 cm) niż Golf Variant. Można go rozpoznać po charakterystycznym przednim zderzaku z oryginalnymi światłami przeciwmgielnymi oraz osłonach progów i zderzaków. Ponadto, ta odmiana Golfa kombi może ciągnąć przyczepę o masie własnej do 2 ton.

W tej kategorii samochodów osobowych wbrew pozorom konkurencja jest całkiem spora. Do porównania wybraliśmy modele, naszym zdaniem, najpopularniejsze. 

Model

VW Golf VIII Variant

Opel Astra K Sports Tourer

Skoda Octavia IV Kombi

 

DANE TECHNICZNE

 

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność
(cm 3)

1498

1342

1498

Moc maks. (KM)

150

145

150

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

250

236

250

Skrzynia biegów

automatyczna

7-stopniowa

CVT

manualna

6-biegowa

OSIĄGI

 

Prędkość maksymalna (km/h)

224

210

230

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.)

8,7

9,8

8,2

WYMIARY

 

Długość (m)

4,63

4,70

4,68

Szerokość (m)

1,78

1,87

1,82

Wysokość (m)

1,49

1,51

1,46

Rozstaw osi (m)

2,66

2,66

2,68

Pojemność bagażnika (l)

610

540

640

Dopuszczalne obciążenie dachu (kg)

75

75

75

WAGA

 

Ładowność (kg)

448 - 620

b.d.

b.d.

Masa własna (kg)

1425

1273

1300

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

1970

1830

b.d.

CENA

 

Cena modelu od (zł)

91 690,00

84 400,00

87 850,00

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. Perczak

Golf to samochód ikona mający szczególne miejsce nie tylko w niemieckiej, ale również światowej motoryzacji. Debiutujący w roku 1974 jako następca „garbusa” od lat jest w Europie liderem segmentu aut kompaktowych. Zaprojektowany jako hatchback począwszy od trzeciego pokolenia jest wytwarzany także w odmianie kombi, która w nomenklaturze VW nazywa się Variant. Produkcję pierwszego Golfa Varianta na bazie „trójki” rozpoczęto w roku 1993.
Fot. Ryszard M. Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • qwerty (gość)

    A dwójkę podnosi? :D

  • Trok (gość)

    Mam golfa kombi od 14 lat, który przejechał już ponad 380 tys. kilometrów. Wożę nim wszystko od narzędzi po części do instalacji elektrycznych. Fakt, że o niego dbam, ale nigdy mnie nie zawiódł za to tylna kanapa jest jak nowa, bo ciągle powiększam bagażnik składając ją. Ostatnio niestety widzę, że zaczął brać trochę olej i pewnie będę musiał się rozejrzeć za czymś nowym. Kto wie czy nie pójdę po tego nowego, choć chciałbym z dieslem a ten jest trochę drogi.

  • Komentarz usunięty.
  • dawidziuk (gość)

    Jak każde kombi. Można tak samo powiedziec o corolli w tej wersji., Dodatkowym plusem tej toyoty jest ten silnik 2.0 hybryda. Dynamiczny i oszczędny

  • an (gość)

    Funkcjonalność? Golf 8 i funkcjonalność to oksymoron. Czy autor tym autem w ogóle jechał? Wiele można o nim powiedzieć (niestety złego), ale na pewno nie to, że jest funkcjonalny. Pewnie, że bagażnik jest OK. Ale ten samochód jako całość to kpina z kierowcy. W porównaniu do 7 generacji jest mega regres w tak wielu aspektach, że nie ma nawet sensu tego opisywać. Dodam może tylko, że ten cudowny ekran ma właściwości samo-wyłączania i pluje losowymi błędami. Nie potrafię tego wytłumaczyć co tam się w kwaterze głównej VW zadziało, że postanowili zarżnąć dorobek własnej marki wypuszczając to auto w takiej postaci. Albo VW zaczął zatrudniać do projektowania aut sprytnych sabotażystów konkurencji, albo gimnazjalną młodzież. No bo chyba nie inżynierów? Przecież to oczywiste, że nikt tej zabawki samochodopodobnej nie testował z myślą o codziennym użytkowaniu. Jak ktoś koniecznie chce to kupić, to radzę poczekać na lifting. Może coś poprawią.

  • Gary (gość)

    Jeżdżę kombiakami różnych marek od lat, bo mają duże bagażniki. Tak naprawdę tylko się w nich to liczy. Reszta to już zależy od marki. Bardzo sobie chwaliłem Peugeota 307, choć czytałem o nim mnóstwo złych rzeczy. Rozczarowały mnie Opel Astra IV i Corolla. Golfa kombi też miałem, ale jakoś nie mam po nim ani złych ani dobrych wspomnień.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Golf zdjęcia

Volkswagen Golf dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Volkswagen Golf Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł