Jeszcze 20 lat temu dla posiadacza auta niemieckiego nie istniały pojazdy francuskie, które były zawodne i szybko
korodowały. Teraz sytuacja się zmieniła i samochody marek francuskich coraz bardziej zagrażają pozycji pojazdów niemieckich. Jeżdżąc Citroenem C3 i VW Polo, można odnieść wrażenie, że auto francuskie to eksplozja nowoczesności, a niemieckie - tradycjonalizmu. To jednak złudne pozory.
Cechy szczególne
Citroen C3 wyróżnia się kształtem nadwozia i wnętrza - pod względem technicznym jest typowym przedstawicielem swojej klasy. Jedyna innowacja w Polo to zastosowanie 3-cylindrowego silnika, który z założenia ma być oszczędny. Wymiary zewnętrzne obu konkurentów są zbliżone, identyczny jest
rozstaw osi. Jednak wnętrze Citroena wydaje się bardziej przestronne niż Polo, gdyż w aucie francuskim jest więcej miejsca nad głową. Zupełnie odmiennie przedstawia się stylistyka tablicy przyrządów - w Citroenie wydaje się nowocześniejsza, chociaż trudno odczytać wskazania obrotomierza. W Volkswagenie wszystko jest na swoim miejscu i dlatego jest on krytykowany za konserwatyzm. Jednak to właśnie w Polo jakość użytych we wnętrzu materiałów i precyzja wykonania są zdecydowanie wyższe niż w Citroenie. Francuskie auto ma za to większy bagażnik o pojemności 305 l, w Polo - 270 l.
Silnik
Do porównania wybraliśmy Citroena napędzanego silnikiem benzynowym o pojemności 1,1 l i mocy 61 KM. To dość przestarzała konstrukcyjnie jednostka napędowa, która ma 4 cylindry i 8 zaworów. Jej jedyną zaletą jest elastyczność, co w dzisiejszych czasach nie wystarcza. Volkswagen, zgodnie z nowym trendem konstrukcyjnym, opracował nową jednostkę napędową mającą tylko 3 cylindry o pojemności 1,2 l. W prezentowanej wersji ma ona po 4 zawory w każdym cylindrze i uzyskuje moc 65 KM. Jak większość jednostek 3-cylindrowych ma on gorszą kulturę pracy niż 4-cylindrowy silnik Citroena. Co więcej, zużycie paliwa obu aut jest bardzo zbliżone, więc Polo nie jest aż tak oszczędny, jak można się było spodziewać. Za to niemieckie auto jest nieco szybsze od francuskiego.
Wrażenia z jazdy
Oba auta dość sprawnie poruszają się w mieście, zużywając ok. 8 l paliwa na 100 km. Osiągane czasy rozpędzania są wystarczające. Podczas jazdy na trasie w pełni obciążonym
pojazdem dynamika jest dość mizerna. Dotyczy to zarówno Polo jak i Citroena. Dlatego warto dopłacić 1600 zł i kupić Polo z mocniejszym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM. W przypadku Citroena z silnikiem o mocy 75 KM dopłata wynosi aż 5400 zł. Komfort jazdy obu konkurentów jest przyzwoity, mimo nieskomplikowanej konstrukcji zawieszenia. Jednak na zakrętach nadwozie Citroena znacznie się przechyla. Układ hamulcowy auta francuskiego nie jest zbyt wydajny. Polo jest samochodem cichszym niż Citroen.
Podsumowanie
Mimo 3-cylindrowego silnika VW Polo jest bardziej dopracowany konstrukcyjnie. Okazał się autem nieco bardziej dynamicznym i cichszym od konkurenta, ma też skuteczniejszy układ hamulcowy. Citroen ma za to oryginalniejszy kształt nadwozia i większy bagażnik. W podstawowej wersji wyposażenia Citroen jest tańszy od Polo w wersji 5-drzwiowej o 3790 zł. To sporo, jednak auto niemieckie ma 4 poduszki powietrzne, a Citroen - tylko dwie.
Nasz ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Citroen C3 1.1 VW Polo 1.2 |
Przestronność wnętrza remis |
Silnik + |
Poziom hałasu + |
Hamulce + |
Dynamika + |
Zużycie paliwa remis |
Nowoczesność konstrukcji remis |
Wyposażenie + |
Wybrane dane techniczne:
Citroen C3 VW Polo |
Liczba cylindrów/zaworów 4/8 3/12 |
Pojemność skokowa (cm3): 1124 1198 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): 61/5500 64/5400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 94/3500 112/3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 15,9 14,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 15,8 15,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): 157 162 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 68 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): 43,2 41,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): 305 270 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 47 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 5,0/7,8 5,1/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): 385 x 167 x 152 390 x 165 x 146 |
Rozstaw osi (cm): 246 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12 2/12 |
Cena (zł): 40 500 44 290* |
* wersja 5-drzwiowa |
Wyposażenie seryjne:
Citroen C3 X VW Polo Basis |
poduszki powietrzne 2 4 |
układ ABS o o |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane - - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych o o |
klimatyzacja manualna/automatyczna o o |
radio o o |
centralny zamek s o |
wspomaganie układu kierowniczego s s |
s - wyposażenie seryjne o - wyposażenie za dopłatą |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?