VW Polo 1.4 kontra Skoda Fabia 1.4

Tomasz Szmandra
Fot. Volkswagen: Volkswagen Polo to samochód dość wygodny, solidnie wykonany i dobrze jeżdżący
Fot. Volkswagen: Volkswagen Polo to samochód dość wygodny, solidnie wykonany i dobrze jeżdżący
Samochody miejskie to w Polsce najczęściej kupowane pojazdy dla rodziny. Niezbyt duże, ale już w miarę wygodne i co najważniejsze, w przystępnej cenie. Sprawdzimy, jak sprawują się dwaj kuzyni z koncernu Volkswagena.

Samochody miejskie to w Polsce najczęściej kupowane pojazdy dla rodziny. Niezbyt duże, ale już w miarę wygodne i co najważniejsze, w przystępnej cenie. Sprawdzimy, jak sprawują się dwaj kuzyni z koncernu Volkswagena.

Fot. Volkswagen: Volkswagen Polo to samochód dość wygodny, solidnie wykonany i dobrze jeżdżący
Fot. Volkswagen: Volkswagen Polo to samochód dość wygodny, solidnie wykonany i dobrze jeżdżący

 

Volkswagen Polo i Skoda Fabia to samochody zbudowane na tej samej płycie podłogowej, korzystające z tych samych, sprawdzonych technologii i oferujące zbliżone możliwości przewozowe. Aktualny model Polo produkowany jest od 2001 roku i mimo ubiegłorocznego face liftingu wciąż stanowi propozycję raczej dla bardziej konserwatywnych kierowców.

 

Bez wątpienia oryginalniej prezentuje się Fabia drugiej generacji, która jest na rynku dopiero od kilku miesięcy.

Fot. Skoda: Fabia pierwszej generacji zdominowała statystyki sprzedaży na polskim rynku. Czas pokaże, czy nowy model utrzyma tę pozycję
Fot. Skoda: Fabia pierwszej generacji zdominowała statystyki sprzedaży na polskim rynku. Czas pokaże, czy nowy model utrzyma tę pozycję

Jednak połączenie zewnętrznych cech Roomstera z Suzuki Swiftem nie wszystkim przypadło do gustu i wygląd czeskiego auta wzbudza sporo kontrowersji, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu, który sprzedał się w liczbie ponad 1,5 mln egzemplarzy. 

 

Cechy szczególne

 

Po modernizacji okazało się, że zmiany w Polo są raczej kosmetyczne. Auto otrzymało przednie reflektory podobne do tych z Passata, nowy wlot powietrza do silnika i inne tylne lampy zespolone. Choć oba pojazdy powstały na tej samej płycie podłogowej, to jednak Fabia jest nieco dłuższa (o prawie 8 cm) i siedząc w jej wnętrzu czujemy, że jedziemy przestronniejszym samochodem niż Polo.  Dotyczy to zarówno przednich jak i tylnych foteli. Skoda jest też wyższa, więc nawet rośli pasażerowie mają mnóstwo miejsca nad głowami.

Fot. Volkswagen: Zarówno Polo, jak i Fabia zostały skonstruowane na tej samej płycie podłogowej
Fot. Volkswagen: Zarówno Polo, jak i Fabia zostały skonstruowane na tej samej płycie podłogowej

 

Kolejny atut to 300-litrowy bagażnik, czyniący z czeskiego auta prawdziwego przyjaciela rodziny. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymamy 1163 l, więc nic dziwnego, że bagażnik Skody należy do największych wśród aut segmentu B. Za to Volkswagen pozwala na transport cięższych przedmiotów, bo jego ładowność wynosi aż 556 kg. To o 41 kg więcej niż w Fabii.

 

Silniki

 

Pod maski testowanych samochodów trafił benzynowy silnik o pojemności 1,4 l w dwóch wersjach mocy. W przypadku Polo jest to 80 KM, natomiast Fabia otrzymała 5 KM więcej.

Niewielkie różnice w mocach nie przekładają się jednak na osiągi obu samochodów. Volkswagen jest dynamiczniejszy i minimalnie szybszy od konkurenta, prawdopodobnie ze względu na niższą wagę (o 26 kg).

Fot. Skoda: Zawieszenie nowej Fabii z drobnymi modyfikacjami przejęto z modelu pierwszej generacji
Fot. Skoda: Zawieszenie nowej Fabii z drobnymi modyfikacjami przejęto z modelu pierwszej generacji

 

Obydwie jednostki napędowe przy spokojnej jeździe na trasie nie zmuszają kierowców do zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej i według danych producenta spalają niewiele ponad 5 l paliwa na 100 km. Znacznie gorzej jest na zatłoczonych miejskich ulicach, gdzie w najlepszym wypadku zużyjemy 3-4 l benzyny więcej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wsiadając do nowej Fabii nie sposób nie zwrócić uwagi na dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Dobre jest także trzymanie tułowia na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za to szeroki zakres regulacji, który umożliwia wybór właściwej pozycji za kierownicą.

Siedzenia Polo nie są już tak dobrze wyprofilowane jak u konkurenta, ale zapewniają wygodną podróż nawet na dłuższych trasach.

Fot. Volkswagen: Uporządkowany, przejrzysty kokpit małego Volkswagena. Po face liftingu prawie nic się tu nie zmieniło
Fot. Volkswagen: Uporządkowany, przejrzysty kokpit małego Volkswagena. Po face liftingu prawie nic się tu nie zmieniło

 

Obu samochodom nie można zarzucić braku ergonomii wnętrza. Zarówno w Volkswagenie, jak i w Skodzie przełączniki i przyciski znajdują się pod ręką. Wszystko jest dostatecznie czytelne i nie ma potrzeby ślęczeć nad instrukcją obsługi.

 

Zwieszenie zarówno w obu autach stanowią dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Polo i Fabia bardzo sprawnie radzą sobie z nierównościami na drodze, a ich kierowcy mogą liczyć na stabilną jazdę i nie muszą się stresować nadmiernymi przechyłami nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Fot. Skoda: Estetyczne wnętrze jest niemal identyczne jak w Roomsterze. Zostało starannie wykonane z materiałów dobrej jakości
Fot. Skoda: Estetyczne wnętrze jest niemal identyczne jak w Roomsterze. Zostało starannie wykonane z materiałów dobrej jakości

W żadnym z testowanych samochodów nie można jednak liczyć na pomoc ESP, jeżeli nie wyłoży się dodatkowej sumy pieniędzy. W przypadku Volkswagena jest to jednak nieprzyzwoicie dużo, bo aż 4500 zł, czyli o całe 2000 zł więcej niż w Skodzie.

 

Podsumowanie

 

Polo to auto nieprzesadzone pod względem formy, ale starannie wykończone, z dobrym zawieszeniem i niezłym silnikiem. O wiele młodsza Fabia oferuje nieco więcej komfortu we wnętrzu, większy bagażnik i bardzo dobrze się prowadzi. Pod względem wyposażenia oba auta  w prezentowanych wersjach nie imponują, a bogata lista opcji jest dość kosztowna. 

 

Wybrane dane techniczne

 

VW Polo 1.4 16V

Skoda Fabia 1.4 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benz., rzędowy

4/16/benz., rzędowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

80/5000

85/5000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min)

132/3800

132/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,2

12,3

Prędkość maksymalna (km/h)

175

174

Pojemność bagażnika (l)

270/1030

300/1163

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,2/8,5

5,3/8,6

Długość/szerokość/wysokość (cm)

391,6/165/146,7

399,2/164,2/149,8

Rozstaw osi (cm)

246

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

41 290

41 900

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

36,3

44,1

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

VW Polo Comfortline

Skoda Fabia

Classic

Poduszki powietrzne przednie/boczne

S/860 zł

S/S

Układ ABS

S

S

Układ ESP

4500 zł

2500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S*

850 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S*/800 zł

1000 zł/750 zł

Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S*/S*

-/-

Klimatyzacja półautomatyczna

3400 zł

3600 zł

Radioodtwarzacz z CD

S*/1970 zł

1200 zł

S- wyposażenie standardowe

S* - pakiet za 390 zł

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

VW Polo

Skoda Fabia

Przestronność wnętrza

                  

          +

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

                Remis

Wyposażenie

               Remis

Cena

               Remis

    
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty