Samochody miejskie to w Polsce najczęściej kupowane pojazdy dla rodziny. Niezbyt duże, ale już w miarę wygodne i co najważniejsze, w przystępnej cenie. Sprawdzimy, jak sprawują się dwaj kuzyni z koncernu Volkswagena.
Volkswagen Polo i Skoda Fabia to samochody zbudowane na tej samej płycie podłogowej, korzystające z tych samych, sprawdzonych technologii i oferujące zbliżone możliwości przewozowe. Aktualny model Polo produkowany jest od 2001 roku i mimo ubiegłorocznego face liftingu wciąż stanowi propozycję raczej dla bardziej konserwatywnych kierowców.
Bez wątpienia oryginalniej prezentuje się Fabia drugiej generacji, która jest na rynku dopiero od kilku miesięcy.
Jednak połączenie zewnętrznych cech Roomstera z Suzuki Swiftem nie wszystkim przypadło do gustu i wygląd czeskiego auta wzbudza sporo kontrowersji, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu, który sprzedał się w liczbie ponad 1,5 mln egzemplarzy.
Cechy szczególne
Po modernizacji okazało się, że zmiany w Polo są raczej kosmetyczne. Auto otrzymało przednie reflektory podobne do tych z Passata, nowy wlot powietrza do silnika i inne tylne lampy zespolone. Choć oba pojazdy powstały na tej samej płycie podłogowej, to jednak Fabia jest nieco dłuższa (o prawie 8 cm) i siedząc w jej wnętrzu czujemy, że jedziemy przestronniejszym samochodem niż Polo. Dotyczy to zarówno przednich jak i tylnych foteli. Skoda jest też wyższa, więc nawet rośli pasażerowie mają mnóstwo miejsca nad głowami.
Kolejny atut to 300-litrowy bagażnik, czyniący z czeskiego auta prawdziwego przyjaciela rodziny. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymamy 1163 l, więc nic dziwnego, że bagażnik Skody należy do największych wśród aut segmentu B. Za to Volkswagen pozwala na transport cięższych przedmiotów, bo jego ładowność wynosi aż 556 kg. To o 41 kg więcej niż w Fabii.
Silniki
Pod maski testowanych samochodów trafił benzynowy silnik o pojemności 1,4 l w dwóch wersjach mocy. W przypadku Polo jest to 80 KM, natomiast Fabia otrzymała 5 KM więcej.
Niewielkie różnice w mocach nie przekładają się jednak na osiągi obu samochodów. Volkswagen jest dynamiczniejszy i minimalnie szybszy od konkurenta, prawdopodobnie ze względu na niższą wagę (o 26 kg).
Obydwie jednostki napędowe przy spokojnej jeździe na trasie nie zmuszają kierowców do zbyt częstych wizyt na stacji benzynowej i według danych producenta spalają niewiele ponad 5 l paliwa na 100 km. Znacznie gorzej jest na zatłoczonych miejskich ulicach, gdzie w najlepszym wypadku zużyjemy 3-4 l benzyny więcej.
Wrażenia z jazdy
Wsiadając do nowej Fabii nie sposób nie zwrócić uwagi na dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Dobre jest także trzymanie tułowia na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za to szeroki zakres regulacji, który umożliwia wybór właściwej pozycji za kierownicą.
Siedzenia Polo nie są już tak dobrze wyprofilowane jak u konkurenta, ale zapewniają wygodną podróż nawet na dłuższych trasach.
Obu samochodom nie można zarzucić braku ergonomii wnętrza. Zarówno w Volkswagenie, jak i w Skodzie przełączniki i przyciski znajdują się pod ręką. Wszystko jest dostatecznie czytelne i nie ma potrzeby ślęczeć nad instrukcją obsługi.
Zwieszenie zarówno w obu autach stanowią dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Polo i Fabia bardzo sprawnie radzą sobie z nierównościami na drodze, a ich kierowcy mogą liczyć na stabilną jazdę i nie muszą się stresować nadmiernymi przechyłami nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
W żadnym z testowanych samochodów nie można jednak liczyć na pomoc ESP, jeżeli nie wyłoży się dodatkowej sumy pieniędzy. W przypadku Volkswagena jest to jednak nieprzyzwoicie dużo, bo aż 4500 zł, czyli o całe 2000 zł więcej niż w Skodzie.
Podsumowanie
Polo to auto nieprzesadzone pod względem formy, ale starannie wykończone, z dobrym zawieszeniem i niezłym silnikiem. O wiele młodsza Fabia oferuje nieco więcej komfortu we wnętrzu, większy bagażnik i bardzo dobrze się prowadzi. Pod względem wyposażenia oba auta w prezentowanych wersjach nie imponują, a bogata lista opcji jest dość kosztowna.
Wybrane dane techniczne
| VW Polo 1.4 16V | Skoda Fabia 1.4 16V |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benz., rzędowy | 4/16/benz., rzędowy |
Pojemność skokowa (cm3 | 1390 | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 80/5000 | 85/5000 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min) | 132/3800 | 132/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,2 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 174 |
Pojemność bagażnika (l) | 270/1030 | 300/1163 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,2/8,5 | 5,3/8,6 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 391,6/165/146,7 | 399,2/164,2/149,8 |
Rozstaw osi (cm) | 246 | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 41 290 | 41 900 |
Utrata wartości po 3 latach (proc.) | 36,3 | 44,1 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| VW Polo Comfortline | Skoda Fabia Classic |
Poduszki powietrzne przednie/boczne | S/860 zł | S/S |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 4500 zł | 2500 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S* | 850 zł |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S*/800 zł | 1000 zł/750 zł |
Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S*/S* | -/- |
Klimatyzacja półautomatyczna | 3400 zł | 3600 zł |
Radioodtwarzacz z CD | S*/1970 zł | 1200 zł |
S- wyposażenie standardowe
S* - pakiet za 390 zł
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Polo | Skoda Fabia | |
Przestronność wnętrza | | + | |
Silnik | Remis | ||
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | | |
Zużycie paliwa | Remis | ||
Wyposażenie | Remis | ||
Cena | Remis | ||
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?