Opla Astrę II produkowaną obecnie w Gliwicach, zaprezentowano w 1998 r. i co ciekawe, od tego czasu nie została poddana gruntownej modernizacji. VW Polo, zaprezentowany po raz pierwszy w 2001 r., poddano niedawno face liftingowi. W podstawowej wersji wyposażenia Trendline Polo z silnikiem 1,4 l/75 KM kosztuje 43 290 zł, a
najtańszy Opel Astra II hatchback z silnikiem 1,4 l/90 KM - 45 400 zł. Polo zaliczane jest do segmentu B, a Astra do segmentu C, jednak skoro ceny są zbliżone...
Cechy szczególne
Volkswagen ma ugruntowaną pozycję na naszym rynku, a Polo obecnej generacji jest już na tyle duży, że spełnia podstawowe potrzeby przeciętnej rodziny. Jednak Opel Astra
II jest jeszcze większy od Polo i dzięki większemu rozstawowi osi ma obszerniejsze wnętrze. We wnętrzu Opla nie brakuje miejsca także na tylnej kanapie. Bagażnik Astry ma objętość 370 l, a Polo - 270 l. W obu pojazdach tablice przyrządów są czytelne i wyposażone we wszystkie potrzebne wskaźniki. Mówi się, że design wnętrza Astry jest nienowoczesny. Ale to w Oplu jest seryjny wyświetlacz informujący o temperaturze
zewnętrznej, godzinie i dacie. Za to Polo seryjnie wyposażony jest w kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, która u Opla wymaga dopłaty.
Silniki
Najsłabszym silnikiem montowanym w Astrze jest jednostka benzynowa o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM. Do napędu Polo wybraliśmy silnik 1,4 l o mocy 75 KM, gdyż uznaliśmy go za optymalny w tym aucie. Pod względem mocy porównywalny z Oplem jest silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1,4 l/86 KM, ale wówczas Polo kosztuje aż 49 490 zł. Silnik Opla to dobra, sprawdzona konstrukcja, zapewniająca
wystarczającą dynamikę. Jej jedyną wadą jest spore zużycie paliwa, które w mieście dochodzi do 10 l na 100 km. Polo w tych warunkach zużywa o litr benzyny mniej, co w dzisiejszych czasach jest pewną zaletą. Silnik Polo o mocy 75 KM debiutował w Golfie poprzedniej generacji, konstrukcyjnie jest więc rówieśnikiem silnika Opla.
Wrażenia z jazdy
Astra jest pojazdem większym i zgodnie z modą lat 90. siedzi się w niej dość nisko. W Polo fotele przednie umieszczone są wyżej, widoczność jest więc nieco lepsza. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Astrze i wynika on raczej z większego rozstawu osi, bowiem konstrukcja układu zawieszenia jest w obu autach podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Taka konstrukcja wymusza sztywniejszą charakterystykę
elementów tłumiących, z korzyścią dla własności jezdnych. Oba pojazdy dość sprawnie pokonują zakręty i podczas szybkiej jazdy ich zachowanie jest przewidywalne. Polo i Astra mają zbliżoną dynamikę, jednak na wyższych biegach nieco szybszy jest Opel. Jego silnik podczas rozpędzania pojazdu potrzebuje jednak wysokich obrotów, co wymaga częstej zmiany biegów. Dźwignia zmiany biegów nie pracuje w Oplu
najlepiej. Za to silnik Polo nie lubi wysokich obrotów i ma lepszą elastyczność, chociaż akurat w VW biegi zmienia się znakomicie. Poziom hałasu jest niższy we wnętrzu Polo. Volkswagen ma również krótszą drogę hamowania od Opla.
Podsumowanie
Wydaje się, że oczekiwania rodziny lepiej będzie spełniał Opel Astra, gdyż jest pojazdem większym. Jeżeli zaakceptujemy jego sylwetkę, która wyszła już
nieco z mody, za ten udany samochód zapłacimy w podstawowej wersji wyposażenia 45 400 zł. Nowocześniej wygląda VW Polo, jest co prawda mniejszy, ale bardziej oszczędny. Nie jest od Opla tańszy, gdyby bowiem dokupić do Polo układ ABS (seryjny w Astrze), cena VW wyniosłaby 46 470 zł. Oba auta mają więc swoje atuty, a wybór zależy od indywidualnych potrzeb nabywcy.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Polo | Opel Astra II |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie standardowe | | + |
Cena | | + |
Wybrane dane techniczne:
| VW Polo | Opel Astra II hatchback |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 75/5000 | 90/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 126/3800 | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 12,9 | 13,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,0 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 69 | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,3 | 40,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 270 | 370 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,3/8,6 | 5,8/9,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 390 x 165 x 147 | 411 x 171 x 143 |
Rozstaw osi (cm) | 246 | 261 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł) | 43 290 | 45 400 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| VW Polo Trendline | Opel Astra II |
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS | - | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Regulowana kolumna kierownicy w dwóch płaszczyznach | S | - |
s - wyposażenie seryjne
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?