Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Polo kontra Opel Astra II

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Produkowany w Gliwicach Opel Astra II swoje najlepsze lata ma już za sobą , ale jest większy od Polo, co też jest pewną zaletą.
Fot. Ryszard Polit: Produkowany w Gliwicach Opel Astra II swoje najlepsze lata ma już za sobą , ale jest większy od Polo, co też jest pewną zaletą.
Czy lepiej kupić samochód większy, ale starszy konstrukcyjnie, czy w zbliżonej cenie młodszy, ale mniejszy?
Zastanawiamy się więc, czy wybrać Opla Astrę II czy VW Polo.
Fot. Ryszard Polit: VW Polo po face liftingu najłatwiej poznać po nieco innych reflektorach. Polo jest autem nieco mniejszym od Astry.
Fot. Ryszard Polit: VW Polo po face liftingu najłatwiej poznać po nieco innych reflektorach. Polo jest autem nieco mniejszym od Astry.

 

Opla Astrę II produkowaną obecnie w Gliwicach, zaprezentowano w 1998 r. i co ciekawe, od tego czasu nie została poddana gruntownej modernizacji. VW Polo, zaprezentowany po raz pierwszy w 2001 r., poddano niedawno face liftingowi. W podstawowej wersji wyposażenia Trendline Polo z silnikiem 1,4 l/75 KM kosztuje 43 290 zł, a

Fot. Ryszard Polit: Produkowany w Gliwicach Opel Astra II swoje najlepsze lata ma już za sobą , ale jest większy od Polo, co też jest pewną zaletą.
Fot. Ryszard Polit: Produkowany w Gliwicach Opel Astra II swoje najlepsze lata ma już za sobą , ale jest większy od Polo, co też jest pewną zaletą.

najtańszy Opel Astra II hatchback z silnikiem 1,4 l/90 KM - 45 400 zł. Polo zaliczane jest do segmentu B, a Astra do segmentu C, jednak skoro ceny są zbliżone...

 

Cechy szczególne

 

Volkswagen ma ugruntowaną pozycję na naszym rynku, a Polo obecnej generacji jest już na tyle duży, że spełnia podstawowe potrzeby przeciętnej rodziny. Jednak Opel Astra

Fot. Ryszard Polit: Silnik 1,4 l o mocy 75 KM wydaje się optymalny dla Polo. Pojazd ma wystarczającą dynamikę, ale umiarkowane zużycie paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Silnik 1,4 l o mocy 75 KM wydaje się optymalny dla Polo. Pojazd ma wystarczającą dynamikę, ale umiarkowane zużycie paliwa.

II jest jeszcze większy od Polo i dzięki większemu rozstawowi osi ma obszerniejsze wnętrze. We wnętrzu Opla nie brakuje miejsca także na tylnej kanapie. Bagażnik Astry ma objętość 370 l, a Polo - 270 l. W obu pojazdach tablice przyrządów są czytelne i wyposażone we wszystkie potrzebne wskaźniki. Mówi się, że design wnętrza Astry jest nienowoczesny. Ale to w Oplu jest seryjny wyświetlacz informujący o temperaturze

Fot. Ryszard Polit: Astra napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 90 KM zużywa więcej paliwa niż Polo.
Fot. Ryszard Polit: Astra napędzana silnikiem 1,4 l o mocy 90 KM zużywa więcej paliwa niż Polo.

zewnętrznej, godzinie i dacie. Za to Polo seryjnie wyposażony jest w kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, która u Opla wymaga dopłaty.

 

Silniki
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Polo.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Polo.

 

Najsłabszym silnikiem montowanym w Astrze jest jednostka benzynowa o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM. Do napędu Polo wybraliśmy silnik 1,4 l o mocy 75 KM, gdyż uznaliśmy go za optymalny w tym aucie. Pod względem mocy porównywalny z Oplem jest silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1,4 l/86 KM, ale wówczas Polo kosztuje aż 49 490 zł. Silnik Opla to dobra, sprawdzona konstrukcja, zapewniająca

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Astry jest czytelna, przydaje się seryjny wskaźnik zewnętrznej temperatury powietrza.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Astry jest czytelna, przydaje się seryjny wskaźnik zewnętrznej temperatury powietrza.

wystarczającą dynamikę. Jej jedyną wadą jest spore zużycie paliwa, które w mieście dochodzi do 10 l na 100 km. Polo w tych warunkach zużywa o litr benzyny mniej, co w dzisiejszych czasach jest pewną zaletą. Silnik Polo o mocy 75 KM debiutował w Golfie poprzedniej generacji, konstrukcyjnie jest więc rówieśnikiem silnika Opla.

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Polo nie jest zbyt ciasno.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Polo nie jest zbyt ciasno.

 

Wrażenia z jazdy

 

Astra jest pojazdem większym i zgodnie z modą lat 90. siedzi się w niej dość nisko. W Polo fotele przednie umieszczone są wyżej, widoczność jest więc nieco lepsza. Komfort jazdy jest nieco wyższy w Astrze i wynika on raczej z większego rozstawu osi, bowiem konstrukcja układu zawieszenia jest w obu autach podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Taka konstrukcja wymusza sztywniejszą charakterystykę

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Astry jest przestronniejsze od Polo.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Astry jest przestronniejsze od Polo.

elementów tłumiących, z korzyścią dla własności jezdnych. Oba pojazdy dość sprawnie pokonują zakręty i podczas szybkiej jazdy ich zachowanie jest przewidywalne. Polo i Astra mają zbliżoną dynamikę, jednak na wyższych biegach nieco szybszy jest Opel. Jego silnik podczas rozpędzania pojazdu potrzebuje jednak wysokich obrotów, co wymaga częstej zmiany biegów. Dźwignia zmiany biegów nie pracuje w Oplu

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Polo ma objętość 270 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Polo ma objętość 270 l.

najlepiej. Za to silnik Polo nie lubi wysokich obrotów i ma lepszą elastyczność, chociaż akurat w VW biegi zmienia się znakomicie. Poziom hałasu jest niższy we wnętrzu Polo. Volkswagen ma również krótszą drogę hamowania od Opla.  

 

Podsumowanie

 

Wydaje się, że oczekiwania rodziny lepiej będzie spełniał Opel Astra, gdyż jest pojazdem większym. Jeżeli zaakceptujemy jego sylwetkę, która wyszła już

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Astry ma objętość 370 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Astry ma objętość 370 l.

nieco z mody, za ten udany samochód zapłacimy w podstawowej wersji wyposażenia 45 400 zł. Nowocześniej wygląda VW Polo, jest co prawda mniejszy, ale bardziej oszczędny. Nie jest od Opla tańszy, gdyby bowiem dokupić do Polo układ ABS (seryjny w Astrze), cena VW wyniosłaby 46 470 zł. Oba auta mają więc swoje atuty, a wybór zależy od indywidualnych potrzeb nabywcy. 

 

 

 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Polo

Opel Astra II

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie standardowe

 

+

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Polo

Opel Astra II hatchback

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/5000

90/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

126/3800

125/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,9

13,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,0

12,2

Prędkość maksymalna (km/h)

172

180

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

69

70

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,3

40,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

270

370

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,3/8,6

5,8/9,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

390 x 165 x 147

411 x 171 x 143

Rozstaw osi (cm)

246

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł)

43 290

45 400

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

VW Polo Trendline

Opel Astra II

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

-

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Regulowana kolumna kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

-

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty