VW Touareg - pierwsza jazda

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Odmłodzony Touareg to propozycja dla wymagających nabywców, których stać na auto naszpikowane nowinkami technicznymi. W Polsce nowy Volkswagen będzie jednak tańszy od poprzedniego modelu.

 

Terenowo-rekreacyjny Touareg przeszedł niewielki face-lifting, a paleta jego silników została wzbogacona o nowoczesną jednostkę 4.2 V8 FSI.  Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas jesiennego Mondial de l`Automobile w Paryżu, ale dopiero teraz wchodzi na światowe rynki.

Fot. Tomasz Szmandra: Z zewnątrz zmiany są ledwie widoczne – zmieniono kształt reflektorów, osłony chłodnicy i zderzaka
Fot. Tomasz Szmandra: Z zewnątrz zmiany są ledwie widoczne – zmieniono kształt reflektorów, osłony chłodnicy i zderzaka

 

Mimo niewielkich zmian zewnętrznych, według przedstawicieli niemieckiego koncernu, w samochodzie zastosowano ponad 2300 nowych elementów.

 

Volkswagen zwraca na siebie uwagę muskularną sylwetką i sporymi rozmiarami (475 cm długości, 192 szerokości i 172 wysokości). Nowego Touarega można rozpoznać m.in. po innym kształcie reflektorów oraz zmienionej osłonie chłodnicy.

Fot. Tomasz Szmandra: Touareg to wyrafinowane auto quasi-terenowe dla wymagających odbiorców
Fot. Tomasz Szmandra: Touareg to wyrafinowane auto quasi-terenowe dla wymagających odbiorców

 

Nowy kształt zyskały także przedni i tylny zderzak oraz tylny spoiler.  Wprowadzono nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich oraz aerodynamiczne lusterka.

Podobnie jak w poprzednim modelu samonośne nadwozie jest przestronne i bardzo dobrze wykończone. Wykonane z wysokiej jakości materiałów wnętrze pełne chromu i drewna sprawia, że

Fot. Tomasz Szmandra: Automatyczna skrzynia Tiptronic umożliwia także zmianę przełożeń za pomocą łopatek pod kierownicą
Fot. Tomasz Szmandra: Automatyczna skrzynia Tiptronic umożliwia także zmianę przełożeń za pomocą łopatek pod kierownicą

czujemy się w tym aucie jak w klasycznej limuzynie. Nic dziwnego, bo sporo elementów zapożyczono z luksusowego Phaetona.

 

Do tego dochodzi bogate wyposażenie seryjne (patrz tabelka) z innowacyjnym systemem ABSplus, który skraca drogę hamowania na niestabilnym podłożu nawet do 20 proc.

Natomiast 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic jest standardem w wersjach z najmocniejszymi silnikami.

Fot. Tomasz Szmandra: Przy takich gabarytach auta, bagażnik nie zachwyca pojemnością
Fot. Tomasz Szmandra: Przy takich gabarytach auta, bagażnik nie zachwyca pojemnością

 

Trzeba jeszcze dodać, że Touareg jest pierwszym samochodem terenowym na świecie wyposażonym w wysokiej klasy system nagłośnieniowy duńskiej firmy Dynaudio.

Silniki

 

Do napędu nowego Touarega posłużą benzynowe jednostki 3.6 V6 FSI/280 KM i 4.2 V8 FSI, oraz turbodiesle 2.5 R5 TDI/174 KM, 3.0 V6 TDI-CR/225 KM i 5.0 V10 TDI/313 KM. 

Jedynie 4.2 V8 FSI jest całkowicie nowym silnikiem w ofercie tego modelu, wszystkie pozostałe jednostki napędowe pracowały pod maską poprzedniej wersji

Fot. Tomasz Szmandra: Elektrycznie regulowane siedzenia pozwalają się szybko dopasowac do sylwetki kierowcy i pasażera z przodu
Fot. Tomasz Szmandra: Elektrycznie regulowane siedzenia pozwalają się szybko dopasowac do sylwetki kierowcy i pasażera z przodu

Touarega.

 

Tym samym terenowy Volkswagen jest pierwszym modelem tej firmy dostępnym z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa. Motor ten zastąpił przestarzałą 310-konną jednostkę 4,2 l, która była o ponad 18 tys. droższa od nowego modelu!

Fot. Tomasz Szmandra: Nowe są także wzory felg
Fot. Tomasz Szmandra: Nowe są także wzory felg

 

Z tym silnikiem Touareg dostępny jest tylko ze skrzynią Tiptronic i jak można się domyślić - do oszczędnych nie należy. Producent podaje średnie spalanie na poziomie 13,8 l, ale podczas pierwszych jazd testowych wskazania komputera pokładowego zapowiadały, że nie lada sztuką będzie utrzymanie zużycia paliwa poniżej 20 l /100 km. 

 

Jazda

Fot. Tomasz Szmandra: Nad tylna szybą zamontowano niewielki spoiler
Fot. Tomasz Szmandra: Nad tylna szybą zamontowano niewielki spoiler

 

W czasie jazdy atutem Touarega jest napęd na cztery koła z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, a także niezależne wielowahaczowe zawieszenie. W opcji można dokupić pneumatyczne zawieszenie ze stałą, elektroniczną regulacją pracy amortyzatorów i regulowanym prześwitem. Natomiast w trudniejszym terenie kierowcę wesprze reduktor.

 

Touareg bardzo dobrze zachowuje się na asfaltowej jezdni - w tej wersji silnikowej rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 7,5

Fot. Tomasz Szmandra: Za 3210 zł można dokupić 4-strefową klimatyzację, która jest dostępna także dla pasażerów tylnej kanapy
Fot. Tomasz Szmandra: Za 3210 zł można dokupić 4-strefową klimatyzację, która jest dostępna także dla pasażerów tylnej kanapy

s, a przy tym jego gabaryty i ciężar nie przeszkadzają w stabilnej jeździe, gwarantując jednocześnie pasażerom komfort limuzyny.

 

Duże, wygodne przednie siedzenia posiadają elektryczną regulację wysokości, odległości oraz podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Regulowana w dwóch płaszczyznach czteroramienna kierownica, pokryta jest skórą i posiada przyciski do regulacji komputera pokładowego i systemu audio.

Problemów nie powinno być także po zjechaniu z utwardzonej drogi. 350-konny silnik sprawia, że Touareg w żadnym stopniu nie przypomina ociężałej terenówki. Motor "ciągnie" już od najniższych obrotów, co jest szczególnie przydatne, gdy jedziemy po bezdrożach.

 

Zawieszenie zdaje egzamin zarówno w terenie, jak i na szutrowym szlaku. Gorzej z oponami - typowo szosowe, w które wyposażono testowy egzemplarz, nie zdają

Fot. Tomasz Szmandra: Z konsoli środkowej możemy regulować twardość zawieszenia i wysokość prześwitu, a w razie potrzeby włączyć reduktor
Fot. Tomasz Szmandra: Z konsoli środkowej możemy regulować twardość zawieszenia i wysokość prześwitu, a w razie potrzeby włączyć reduktor

egzaminu na piaszczystym czy błotnistym podłożu.

 

Volkswagen jak zwykle nie zapomniał o nowoczesnych rozwiązaniach. O ABSplus już wspomnieliśmy, ale na uwagę zasługuje także układ zachowania odległości Adaptive Cruise Control z nową funkcją Follow-to-Stop, który wykorzystując radar automatycznie przyhamowuje samochód w niebezpiecznych sytuacjach, kiedy np. zbyt szybko zbliżamy się do poprzedzającego nas pojazdu.

 

Innym ciekawym rozwiązaniem jest asystent zmiany pasa ruchu Side Scan, który sygnalizuje zagrożenie lampkami zamontowanymi w obudowach lusterek wstecznych, eliminując tzw. martwe pole.

Fot. Tomasz Szmandra: Asystent zmiany pasa ruchu Side Scan sygnalizuje zagrożenie lampkami zamontowanymi w obudowach lusterek wstecznych
Fot. Tomasz Szmandra: Asystent zmiany pasa ruchu Side Scan sygnalizuje zagrożenie lampkami zamontowanymi w obudowach lusterek wstecznych

 

Podsumowanie

Ideą twórców Touarega było stworzenie nowoczesnego samochodu terenowego, który doskonale spisuje się zarówno na autostradach, jak i w mniej wymagającym terenie, a przy tym zapewnia luksus i bezpieczeństwo w podróży. Model ten w poprzednim wcieleniu zyskał uznanie nawet w USA, ale czy kosmetyczne zmiany i nowy silnik wystarczą do utrzymania wysokiej pozycji?

W Polsce nowego Touarega będzie można kupić w marcu. Za najtańszą odmianę z silnikiem 2.5 R5 TDI i 6-stopniową manualną skrzynią biegów trzeba będzie zapłacić 211 490 zł (o ponad 11 tys. mniej niż za poprzedni model), natomiast testowany egzemplarz z silnikiem 4.2 V8 FSI kosztuje 309 790 zł.

Co to jest ABSplus?


Nowy system zapobiegający blokowaniu się kół został stworzony specjalnie z myślą o samochodach terenowych. ABSplus skraca drogę hamowania pojazdu poruszającego się po nieutwardzonym podłożu (piasek, trawa, żwir) aż o 20 proc.

Skrócenie drogi hamowania na luźnym podłożu wiąże się z koniecznością rozpoznania przez ABSplus (we współpracy z układem czujników ESP) jakości nawierzchni. Luźne podłoża mają współczynnik tarcia o spektrum µ = 0,4 do µ = 0,65. W takich warunkach maksymalne hamowanie zostaje osiągnięte przy 100-procentowym poślizgu hamulców (zablokowane koła). Przy tego typu manewrach pojazd staje się niestabilny i nie reaguje na ruchy kierownicy. W tym momencie do działania wkracza ABSplus. Obok dużego poślizgu wprowadza on regularnie fazy o niewielkim poślizgu, dzięki czemu uzyskana zostaje optymalna droga hamowania i optymalna stabilność pojazdu.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy, V8 FSI

Ilość cylindrów

8

Pojemność skokowa (cm3)

4163

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

350/6800

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

440/3500

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

7,5

Prędkość maksymalna (km/h)

234

Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km)

19,7/10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475,4x192,8x172,6

Rozstaw osi (cm)

285,5

Pojemność bagażnika (l)

555/1570

Koła/opony

8 Jx18 / 255/55 R18

Cena (zł)

309 790

 

 

Wybrane wyposażenie:

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABSplus

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic

S

Tempomat

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa

S

System kontroli parkowania przód/tył

3140 zł

Ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby

S

Czujnik deszczu

S

Elektrycznie regulowane przednie fotele

S

Skórzana tapicerka

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S - wyposażenie seryjne 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty