Wszystko
o samochodach

Premiery / Samochody osobowe

VW Touareg V6 TDI – pierwsza jazda

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. R.Polit: VW Touareg otrzymał nowy silnik wysokoprężny V6 o pojemności 3 l i mocy 225 KM. W miniony weekend pod Berlinem dziennikarze mieli możliwość odbycia jazd Volkswagenem Tuaregiem. Wziął w nich udział wysłannik naszej redakcji.

W miniony weekend pod Berlinem dziennikarze mieli możliwość odbycia jazd Volkswagenem Tuaregiem. Wziął w nich udział wysłannik naszej redakcji.


Fot. R.Polit: VW Touareg otrzyma³ nowy silnik wysokoprê¿ny V6 o pojemno¶ci 3 l i mocy 225 KM.

Volkswagen stawia na silniki wysokoprężne. Nowego, ekskluzywnego diesla V6 wprowadzono właśnie do rekreacyjno-terenowego modelu Touareg. Cena auta z tym silnikiem jeszcze nie jest ustalona.

 

VW Touareg jest bliźniaczą konstrukcją z Porsche Cayenne. Jednak Cayenne, w przeciwieństwie do Touarega, nie jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym. Diesle są już tak doskonałe, że nie ustępują silnikom benzynowym, a w takim aucie jak Touareg są nawet lepsze, gdyż osiągają wysoki moment obrotowy. Do tej pory Touareg miał w ofercie silniki wysokoprężne z dwoma zaworami w cylindrze zasilane Fot. R.Polit: Touareg ma sta³y napêd na obie osie wykorzystuj±cy sprzêg³o wiskotyczne. pompowtryskiwaczami: 5-cylidrowy rzędowy o pojemności 2,5 l/174 KM lub V10 o pojemności 5 l/313 KM.

 

Nowy diesel

 

Nowy silnik ma po 4 zawory w każdym z 6 cylindrów w układzie V, turbosprężarkę, dwie chłodnice powietrza i z pojemności 3 l uzyskuje moc 225 KM. Silnik zasilany jest układem common rail z piezokrystalicznymi wtryskiwaczami, ma zmienną długość kanałów dolotowych, system recyrkulacji spalin i wyposażony jest w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Dzięki tym urządzeniom spełnia normę czystości spalin Euro IV. Dla kierowcy najważniejsze jest jednak to, że owa dość skomplikowana jednostka napędowa jest cicha – dzięki układowi common rail, oraz mocna. Maksymalny moment obrotowy o dużej wartości wynoszącej 500 Nm uzyskiwany jest w przedziale od 1750 do 2750 obr/min. Silnik jest łączony z 6-biegową mechaniczną lub automatyczną skrzynią przekładniową. Fot. R.Polit

 

Przeniesienie napędu

 

Touareg ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła wiskotycznego w roli międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Podczas jazdy po asfalcie w dobrych warunkach rozdział momentu obrotowego na poszczególne osie jest równy. W przypadku wystąpienia poślizgu kół wywołanego np. aquaplaningiem rozdział siły napędowej na osie jest dobierany w zależności od potrzeb. Układ napędowy jest również bardzo skuteczny podczas jazdy w trudniejszym terenie. Touareg występuje w dwóch wariantach układu Fot. VW zawieszenia – mechanicznym i pneumatycznym. Z przodu i z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, gwarantujące dobre własności jezdne. Za dopłatą otrzymać można znakomite zawieszenie pneumatyczne z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia w czterech zakresach i regulowanym prześwicie pojazdu w zakresie od 157 do 273 mm.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jechaliśmy egzemplarzem z automatyczną skrzynią przekładniową i zawieszeniem pneumatycznym. Pojazd prowadzi się wręcz znakomicie, biorąc pod uwagę podwyższony środek ciężkości i masę pojazdu. To aktywne zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy. Na niemieckiej autostradzie Touareg jechał z prędkością 200 km/h i co ciekawe, poziom hałasu nie był wysoki. Podczas jazdy po wertepach wystarczyło zwiększyć prześwit i pokonywanie przeszkód terenowych nie było kłopotliwe. Touarag ma przestronne wnętrze, z wygodnymi siedzeniami regulowanymi elektrycznie. Tablica przyrządów jest czytelna, podobnie jak obsługa przełączników zawieszenia pneumatycznego.

 

Cena Touarega napędzanego silnikiem V6 TDI nie jest jeszcze znana.

 

 

Typ silnika

diesel

Ilość cylindrów/zaworów

V6/24

Pojemność skokowa (cm3)

2967

Moc (KM)

225

Przyspieszenie (s)

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

203

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

8,3/14,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475 x 193 x 173

Pojemność bagażnika (l)

555

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Agon (gość)

    zgadzam się z tym artukułem sam mam ten samochód i jest zajefajny

  • Adam

    "Touareg ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła wiskotycznego w roli międzyosiowego mechanizmu różnicowego" No to jak? Sprzęgło wiskotyczne to raczej dołącznay napęd. Wiskoza reaguje na różnicę prędkości i przy wystąpieniu różnicy zaczyna przenosić moment obrotowy. Moze chodziło autorowi o blokowanie centralnego mechanizmu różnicowego za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Osobiscie nie wiem które z tych dwóch rozwiązań jest w tym VW, jeśli ktoś wie to proszę aby podzielił się tą wiedzą.

  • Adam

    Szukałem i znalazłem w "Kupplung, Getribe, Antriebswellen" - W Micknas, R Popiol, A Sprenger. polski tytuł: "Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe" tłumaczenie: Andrzej Wendrychowicz. W VW Touareg serjnie jest zastosowanay MR z elektryczną blokadą. Jako centralny MR została zastosowana przekładnia planetarna (autorzy, a właściwie pan Axel Sprenger, piszą, że moment jest rozdzielany 50/50 w warunkach normalnej jazdy - w przypadku planetarki zazwyczaj jest inaczej - w przeciwnym razie stosowanie planetarnego MR mija się z celem). Jako urządzenie blokujące zastosowano sprzęgło wielopłytkowe włączane silnikiem elektrycznym. Możliwe jest 100% zablokowanie MR. Autor artykułu podał informację nieprawdziwe.

  • Adam

    A dziś słyszałem, że tam jest jeszcze coś innego w układzie napędowym (mokre sprzęgła wielotarczowe uruchamiane elektrycznie zamiast centralnego MR). Może były różne wersje, bo innego wytłumaczenia nie widzę na taką rozbieżność danych.

  • burus (gość)

    A -gon stad ! Skoro oni nie wiedza jaka jest jego cena? to ile wyscie zaplacili za ten nemecki cud techniki- co to ma :"dolaczany naped wiskotyczny"...??? he!he!

  • Adam

    [quote="burus"] A -gon stad ! Skoro oni nie wiedza jaka jest jego cena? to ile wyscie zaplacili za ten nemecki cud techniki- co to ma :"dolaczany naped wiskotyczny"...??? he!he![/quote] Ten cud techniki jest największą konkurencją w rajdach terenowych (między innymi Dakar) dla Pajero, zazwyczaj Touareg wypada nieco lepiej - ale to może być kwestia lepszych kierowców. Oczywiście oba modele startujące w tego typu rajdach są znacznie zmodyfikowane w porównaniu z seryjną produkcją (właściwie to całkiem nowe auta) W napędzie Touarega nie ma sprzęgł wiskotycznego

  • łukasz (gość)

    to wielka lipa

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości