W tym segmencie pojazdów producenci japońscy konkurują z europejskimi.
Volkswagen dopiero w 2003 r. wprowadził na rynek swojego minivana - Tourana, miał więc możliwość dokładnego obejrzenia pojazdów konkurencji. Odmłodzona Toyota Corolla Verso ma olśnić nabywcę nowym nadwoziem i funkcjonalnością wnętrza. Porównujemy Tourana
napędzanym silnikiem 1,6 l/102 KM i Corollę Verso z silnikiem 1,6 l/110 KM.
Cechy szczególne
Touran sprawia wrażenie typowego produktu marki Volkswagen - wskaźniki i przełączniki są charakterystyczne dla tego producenta i umieszczone zawsze w tych samych miejscach. Ci, którzy nie lubią niespodzianek, będą zadowoleni. W Corolli Verso już oryginalne podświetlenie
tablicy przyrządów robi wrażenie, przycisk uruchamiający silnik - również. Zrezygnowano nawet ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, co już nie wszystkim się podoba. Różnice między konkurentami dotyczą także konstrukcji zawieszenia tylnego. Touran wykorzystuje płytę podłogową Golfa V i ma nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie tylne. W Verso wykorzystano z tyłu klasyczną
belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne, gdyż takie zawieszenie ma Corolla. Wspólną cechą obu pojazdów jest możliwość dokupienia dwóch dodatkowych foteli w trzecim rzędzie, dzięki czemu istnieje możliwość przewożenia 7 osób. Fotele te można łatwo schować w podłodze bagażnika. W
podstawowej wersji oba pojazdy oferowane są jako 5-osobowe. Corolla, z powodu większego o 7 cm rozstawu osi, ma nieco przestronniejsze wnętrze od Tourana. W praktyce jednak nie można powiedzieć, że w VW jest ciasno. VW ma większy bagażnik o pojemności 695 l.
Silniki
Do Corolli Verso wybraliśmy podstawowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. Nabywca Tourana może wybrać silnik 1,6 l o mocy 102 KM lub z wtryskiem bezpośrednim FSI o pojemności 1,6 l/115 KM. Ze względu na niższą cenę zdecydowaliśmy się na słabszą jednostkę napędową Tourana. Silnik Toyoty jest nowocześniejszy i ma m.in. układ zmiennych faz rozrządu.
Jednostka Tourana ma tradycyjną konstrukcję - 2 zawory w każdym cylindrze, ale jest bardziej elastyczna od silnika japońskiego.
Wrażenia z jazdy
Obaj konkurenci mają dość dobre własności jezdne. Podczas pokonywania zakrętów nie sprawiają niespodzianek, ale z powodu dość twardego zawieszenia pokonywanie nierówności drogi jest odczuwalne. Wyboje bardziej dają się we znaki w
Corolli, która jest nieco twardsza od Tourana, co wynika z konstrukcji zawieszenia auta japońskiego. VW jest seryjnie wyposażony w układ kontroli toru jazdy ESP, co daje kierowcy większe poczucie bezpieczeństwa. Szybszym i oszczędniejszym autem okazała się Corolla. Poziom hałasu
mierzony przy prędkości 100 km/h jest identyczny dla obu konkurentów i dość niski. Dłuższe dystanse można pokonywać bez zmęczenia. Również podobna jest skuteczność układu hamulcowego. Uzyskane drogi hamowania są typowe w tej klasie pojazdów.
Podsumowanie
Z punktu widzenia funkcjonalności wnętrza Corolla Verso i VW Touran są podobne. Różnice dotyczące rozwiązań technicznych są większe, ale trudno jest jednoznacznie wskazać pojazd lepszy. W podstawowej wersji wyposażenia z opisanymi silnikami tańszy o 2560 zł jest Touran, który kosztuje 75 940 zł. Wyposażenie obu aut jest dość bogate, jednak nieco inne. Toyota oferuje więcej komfortu (klimatyzacja, radio), a VW - bezpieczeństwo (układ ESP).
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Touran 1,6 l/102 KM | Toyota Corolla Verso 1,6 l/110 KM |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| VW Touran | Toyota Corolla Verso |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1595 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 102/5600 | 110/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 | 150/4800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,9 | 10,2 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,5 | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 179 | 190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 | 40,2 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 695 | 423 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 60 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 6,2/10,9 | 5,9/9,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 439 x 179 x 165 | 436 x 177 x 163 |
Rozstaw osi (cm): | 268 | 275 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 3/12 |
Cena wersji 5-osobowej (zł): | 75 940 | 78 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| VW Touran Conceptline | Toyota Corolla Verso Terra |
poduszki powietrzne | 6 | 7 |
układ ABS | S | S |
układ ASR zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania | S | - |
układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
układ ESP kontroli toru jazdy | S | O |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/- |
elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | S/S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
radio CD | O | S |
klimatyzacja manualna/automatyczna | O | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?