Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VW Touran kontra Toyota Corolla Verso

Ryszard Polit
Fot. VW: Touran to pierwszy minivan Volkswagena. Wykorzystuje płytę podłogową Golfa V.
Fot. VW: Touran to pierwszy minivan Volkswagena. Wykorzystuje płytę podłogową Golfa V.
Nowe konstrukcje minivanów są już tak podobne do siebie, że nabywcom coraz trudniej podjąć decyzję o wyborze.

W tym segmencie pojazdów producenci japońscy konkurują z europejskimi.

Fot. VW: Touran to pierwszy minivan Volkswagena. Wykorzystuje płytę podłogową Golfa V.
Fot. VW: Touran to pierwszy minivan Volkswagena. Wykorzystuje płytę podłogową Golfa V.

 

Volkswagen dopiero w 2003 r. wprowadził na rynek swojego minivana - Tourana, miał więc możliwość dokładnego obejrzenia pojazdów konkurencji. Odmłodzona Toyota Corolla Verso ma olśnić nabywcę nowym nadwoziem i funkcjonalnością wnętrza. Porównujemy Tourana

Fot. Toyota: Zmodernizowana Toyota Corolla Verso, podobnie jak VW Touran, oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.
Fot. Toyota: Zmodernizowana Toyota Corolla Verso, podobnie jak VW Touran, oferowana jest w wersji 5- lub 7-osobowej.

napędzanym silnikiem 1,6 l/102 KM i Corollę Verso z silnikiem 1,6 l/110 KM.

 

Cechy szczególne

 

Touran sprawia wrażenie typowego produktu marki Volkswagen - wskaźniki i przełączniki są charakterystyczne dla tego producenta i umieszczone zawsze w tych samych miejscach. Ci, którzy nie lubią niespodzianek, będą zadowoleni. W Corolli Verso już oryginalne podświetlenie

Fot. VW:  Najsłabszy silnik oferowany do Tourana z pojemności 1,6 l osiąga moc 102 KM. To klasyczna jednostka napędowa, której największą zaletą jest
Fot. VW: Najsłabszy silnik oferowany do Tourana z pojemności 1,6 l osiąga moc 102 KM. To klasyczna jednostka napędowa, której największą zaletą jest elastyczność.

tablicy przyrządów robi wrażenie, przycisk uruchamiający silnik - również. Zrezygnowano nawet ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, co już nie wszystkim się podoba.  Różnice między konkurentami dotyczą także konstrukcji zawieszenia tylnego. Touran wykorzystuje płytę podłogową Golfa V i ma nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie tylne. W Verso wykorzystano z tyłu klasyczną

Fot. Toyota: Corolla Verso napędzana nowoczesnym silnikiem 1,6 l/110 KM ze zmiennymi fazami rozrządu jest nieco szybsza od Tourana.
Fot. Toyota: Corolla Verso napędzana nowoczesnym silnikiem 1,6 l/110 KM ze zmiennymi fazami rozrządu jest nieco szybsza od Tourana.

belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne, gdyż takie zawieszenie ma Corolla. Wspólną cechą obu pojazdów jest możliwość dokupienia dwóch dodatkowych foteli w trzecim rzędzie, dzięki czemu istnieje możliwość przewożenia 7 osób. Fotele te można łatwo schować w podłodze bagażnika. W

Fot. VW:  Typowa dla Volkswagena tablica przyrządów jest uporządkowana. Bez najmniejszego trudu można też znaleźć właściwy przełącznik.
Fot. VW: Typowa dla Volkswagena tablica przyrządów jest uporządkowana. Bez najmniejszego trudu można też znaleźć właściwy przełącznik.

podstawowej wersji oba pojazdy oferowane są jako 5-osobowe. Corolla, z powodu większego o 7 cm rozstawu osi, ma nieco przestronniejsze wnętrze od Tourana. W praktyce jednak nie można powiedzieć, że w VW jest ciasno. VW ma większy bagażnik o pojemności 695 l.   

 

Fot. Toyota: Wskazania przyrządów Corolli są doskonale widoczne. Szkoda, że zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej – mimo technicznego
Fot. Toyota: Wskazania przyrządów Corolli są doskonale widoczne. Szkoda, że zrezygnowano ze wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej – mimo technicznego postępu, czasami się jednak przydaje.

Silniki

 

Do Corolli Verso wybraliśmy podstawowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. Nabywca Tourana może wybrać silnik 1,6 l o mocy 102 KM lub z wtryskiem bezpośrednim FSI o pojemności 1,6 l/115 KM. Ze względu na niższą cenę zdecydowaliśmy się na słabszą jednostkę napędową Tourana. Silnik Toyoty jest nowocześniejszy i ma m.in. układ zmiennych faz rozrządu.

Fot. VW:  Dodatkowe fotele w trzecim rzędzie można łatwo schować w podłodze bagażnika.
Fot. VW: Dodatkowe fotele w trzecim rzędzie można łatwo schować w podłodze bagażnika.

Jednostka Tourana ma tradycyjną konstrukcję - 2 zawory w każdym cylindrze, ale jest bardziej elastyczna od silnika japońskiego.  

 

Wrażenia z jazdy 

 

Obaj konkurenci mają dość dobre własności jezdne. Podczas pokonywania zakrętów nie sprawiają niespodzianek, ale z powodu dość twardego zawieszenia pokonywanie nierówności drogi jest odczuwalne. Wyboje bardziej dają się we znaki w

Fot. R. Polit: W wersji 7-osobowej składanie dodatkowych siedzeń w trzecim rzędzie jest łatwe.
Fot. R. Polit: W wersji 7-osobowej składanie dodatkowych siedzeń w trzecim rzędzie jest łatwe.

Corolli, która jest nieco twardsza od Tourana, co wynika z konstrukcji zawieszenia auta japońskiego. VW jest seryjnie wyposażony w układ kontroli toru jazdy ESP, co daje kierowcy większe poczucie bezpieczeństwa. Szybszym i oszczędniejszym autem okazała się Corolla. Poziom hałasu

Fot. VW:  Bagażnik Tourana w wersji 5-osobowej ma objętość aż 695 l.
Fot. VW: Bagażnik Tourana w wersji 5-osobowej ma objętość aż 695 l.

mierzony przy prędkości 100 km/h jest identyczny dla obu konkurentów i dość niski. Dłuższe dystanse można pokonywać bez zmęczenia. Również podobna jest skuteczność układu hamulcowego. Uzyskane drogi hamowania są typowe w tej klasie pojazdów.

Fot. Toyota: Bagażnik Corolli Verso ma objętość 423 l.
Fot. Toyota: Bagażnik Corolli Verso ma objętość 423 l.

 

Podsumowanie

 

Z punktu widzenia funkcjonalności wnętrza Corolla Verso i VW Touran są podobne. Różnice dotyczące rozwiązań technicznych są większe, ale trudno jest jednoznacznie wskazać pojazd lepszy. W podstawowej wersji wyposażenia z opisanymi silnikami tańszy o 2560 zł jest Touran, który kosztuje 75 940 zł. Wyposażenie obu aut jest dość bogate, jednak nieco inne. Toyota oferuje więcej komfortu (klimatyzacja, radio), a VW - bezpieczeństwo (układ ESP).

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Touran

1,6 l/102 KM

Toyota Corolla Verso

1,6 l/110 KM 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Touran

Toyota Corolla Verso

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1595

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

110/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

150/4800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,9

10,2

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,5

10,4

Prędkość maksymalna (km/h):

179

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,1

40,2

Pojemność bagażnika (dm3
):

695

423

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

6,2/10,9

5,9/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

439 x 179 x 165

436 x 177 x 163

Rozstaw osi (cm):

268

275

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena wersji 5-osobowej (zł):

75 940

78 500

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

VW Touran Conceptline

Toyota Corolla Verso Terra

poduszki powietrzne

6

7

układ ABS

S

S

układ ASR zapobiegający poślizgowi kół

podczas przyspieszania

S

-

układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

układ ESP kontroli toru jazdy

S

O

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

S/S

S/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

radio CD

O

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty