VW E-Up!

(dn)
Volkswagen, podobnie jak większość producentów samochodów, zaprezentował na targach we Frankfurcie model elektryczny. Do produkcji ma trafić w 2013 r.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

E-Up!, bo tak brzmi nazwa konceptu niemieckiego koncernu, to zupełnie nowa konstrukcja zbudowana od podstaw. Projekt auta wykonał Walter da Silva, który od lat już współpracuje z Volkswagenem.

Mimo niewielkich rozmiarów - długość 3,19 m - auto może przewieźć 4 osoby. Zastosowano w nim nowatorską koncepcję ustawienia foteli 3+1.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Silnik elektryczny osiąga moc 60 kW i 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Potrafi rozpędzić E-Up! do 135 km/h. Umieszczonym na środkowej konsoli pokrętłem kierujący zmienia przełożenia na jazdę do przodu lub wstecz.

Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 11,3 s., ale pierwsze 50 km/h osiąga już po 3,5 s. Ta dynamika to zasługa nie tylko elektrycznego napędu, ale i niewielkiej masy E-Up!, który waży zaledwie 1085 kg.

Aż 240 kg masy pojazdu to litowo-jonowa bateria umieszczona pod podłogą. jest chroniona przed uszkodzeniami mechanicznymi i chłodzona powietrzem. Pojemność 18 kWh pozwala na przejechanie do 130 km. Korzystając ze specjalnych stacji doładowawczych, baterie można "zatankować"  do 80 proc. pojemności już po upływie godziny. Ładowanie baterii ze zwykłej sieci domowej 230 V trwa ok. 5 godzin.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Obniżenie masy i redukcję przestrzeni potrzebnej na montaż jednostki napędowej uzyskano dzięki zintegrowanej formie napędu elektrycznego. W tak zwanym napędzie integralnym połączono w zwartej formie wszystkie komponenty ważne dla układu napędowego. Sercem tego napędu jest silnik elektryczny wraz z przekładnią i mechanizmem różnicowym. Silnik jest zasilany przez wysokowydajny prostownik impulsowy, który wraz z przetwornikiem DC/DC 12-woltowej sieci pokładowej i urządzeniem do ładowania zostały połączone w kompaktowy napęd integralny. Napęd integralny waży tylko 140 kg.

Projekt E-Up! odzwierciedla wizualnie przyszłą New Small Family. Dołączył do przedstawionych wcześniej studyjnych aut nowej serii - Up! (miejski samochód), Space-Up! (microvan) i Space-Up Blue! (van z ogniwami paliwowymi).

- E-Up! charakteryzuje się zredukowanym, bardzo czystym a jednocześnie bardzo emocjonalnym designer  - wyjaśnia Klaus Bischoff, szef designu marki Volkswagen. - Nowe auto studyjne jest pod każdym względem zgodne ze stylistycznym "rodzeństwem" New Small Family - roadsterem BlueSport i nowym Polo - dodaje Bischoff.

Wymiary E-Up! to 3,19 metra (długość) x 1,64 m (szerokość) x 1,47 m (wysokość). Rozstaw osi wynosi 2,19 m.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty