VW Passat kontra Toyota Avensis

Tomasz Szmandra
Aby odnieść sukces w klasie średniej, auto powinno być przestronne, dobrze wyposażone i nieźle jeździć. Sprawdziliśmy czy te warunki spełniają Passat i Avensis.

Aby odnieść sukces w klasie średniej, auto powinno być przestronne, dobrze wyposażone i nieźle jeździć. Sprawdziliśmy czy te warunki spełniają Passat i Avensis, czyli jedne z najchętniej kupowanych pojazdów tej kategorii.

 

Volkswagen Passat przez lata był sztandarowym przedstawicielem aut klasy średniej, jednak od dłuższego czasu skutecznie rywalizują z nim inne modele, w tym Toyota Avensis.

VW Passat kontra Toyota Avensis

Wiadomo, że styl to kategoria bardzo dyskusyjna, jednym bardziej podobają się blondynki, inni wolą brunetki. Oba auta są skierowane do tej samej grupy odbiorców, ale nie sposób nie zauważyć ich odmiennego charakteru. Toyota ma bardziej stonowaną, spokojną linię nadwozia. Nie można odmówić jej elegancji, jednak trafia ona raczej w gust starszych klientów.
Tymczasem Passat spodoba się młodszym duchem kierowcom - ma bardziej dynamiczny wygląd i wizualnie wydaje się sporo większy od japońskiego konkurenta.

 

Cechy szczególne

 

Oba pojazdy to solidne i komfortowe auta, a jakość wykonania poszczególnych elementów i dobór materiałów wykończeniowych nie budzą zastrzeżeń. Kabiny Volkswagena i Toyoty posiadają jednak wiele innych atutów. 

VW Passat kontra Toyota Avensis

 

Pełna regulacja foteli i kolumn kierownicy pozwala kierowcy i pasażerom tych aut zająć optymalną pozycję. Same fotele wygodniejsze są w Passacie, ponieważ zostały lepiej wyprofilowane i dobrze trzymają na boki. Dzięki temu, nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów podróżnym nie będzie dokuczał ból nóg, czy kręgosłupa.

 

Z tyłu wygodniej siedzi się w Volkswagenie. Dotyczy zwłaszcza miejsca na nogi, w przypadku, kiedy przednie fotele przesunięte są maksymalnie do tyłu. Passat jest również o 6 cm szerszy, więc na tylnej kanapie z powodzeniem można posadzić trzy osoby. Kolejny punkt

VW Passat kontra Toyota Avensis

niemieckie auto otrzymuje za większy o 45 l bagażnik.

 

Standard wyposażenia prezentowanych wersji Volkswagena i Toyoty obejmuje praktycznie wszystkie udogodnienia potrzebne w codziennym użytkowaniu pojazdu- komplet poduszek powietrznych i kurtyny z przodu, ABS, ESP, automatyczna klimatyzacja i radioodtwarzacz CD/MP3, elektrycznie regulowane szyby i lusterka zewnętrzne. Oprócz tego w Toyocie zamontowana jest poduszka chroniąca kolana kierowcy.   Wrażenia z jazdy

 

Z bogatej palety jednostek napędowych oferowanych w obu modelach, wybraliśmy silniki wysokoprężne. Passata napędzała 140-konna jednostka o pojemności 2 l, natomiast Avensisa 2,2-

VW Passat kontra Toyota Avensis

litrowy silnik o mocy 150 KM. Ważącym prawie 1,5 tony pojazdom zapewniają one wystarczającą dynamikę, zarówno w mieście, jak i na trasie. Są także wystarczająco elastyczne już przy niskich zakresach obrotów, nie zmuszając kierowcy do zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Przy umiarkowanym spalaniu (niespełna 5 l po mieście, wg danych producenta) i dużych zbiornikach paliwa (60 l w Toyocie i 70 l w VW) nie ma potrzeby zbyt często zaglądać na stację benzynową.

 

Natomiast do ich wad należy zaliczyć typowo dieslowski "klekot", który słychać zwłaszcza podczas rozruchu zimnego silnika. Pod tym względem bardziej uciążliwy jest hałas wydobywający się spod maski Passata.

VW Passat kontra Toyota Avensis

 

Wrażenia z jazdy

 

Zawieszenie Volkswagena i Toyoty daje zarówno poczucie komfortu jak i bezpieczeństwa. W obu przypadkach jest na tyle elastyczne, aby poradzić sobie z nierównościami, i na tyle twarde, aby zapewnić poczucie pełnej kontroli nad torem jazdy.

Warto wspomnieć, że podobnie jak w Mercedesach, tradycyjny hamulec ręczny, w Passacie zastąpiono jego elektromechaniczną wersją, uruchamianą przyciskiem umieszczonym po lewej stronie kokpitu.

 

Podsumowanie

 

Zarówno auta produkcji niemieckiej, jak i "japończyki" mają swoich zagorzałych zwolenników.

VW Passat kontra Toyota Avensis

Obydwa samochody to solidne, dobrze jeżdżące sedany, których silniki oferują przyzwoitą dynamikę i niezbyt wysokie spalanie.  Do tego dochodzi jeszcze opinia o niskiej awaryjności modeli wytwarzanych przez tych producentów.

Z zewnątrz Passat wygląda znacznie nowocześniej, ale konserwatywny Avensis podbija serca kierowców, którzy nie chcą zwracać na siebie uwagę.  Więcej miejsca w kabinie oferuje Volkswagen, który jest wygodniejszy dla wszystkich podróżnych. Na tylnej kanapie jego rywala pasażerowie nie mają już takiego komfortu. Mniejszy jest także bagażnik Toyoty. Oba auta zostały starannie wykończone i oferują porównywalne, bogate wyposażenie standardowe. Dodatkowym atutem Avensisa jest 3-letnia gwarancja mechaniczna, natomiast o 10 KM większa moc silnika, najprawdopodobniej tłumaczy jego nieco wyższą cenę. 

 

Wybrane dane techniczne

 

VW Passat 2.0 TDI

Toyota Avensis 2.2 D-4D

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/, rzędowy

4/16/ rzędowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

2231

Moc maksymalna (KM)

140/4000

150/3600

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min)

320/1750

310/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,8

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

209

210

Pojemność bagażnika (l)

565

520

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,9/7,9

4,9/7,6

Długość/szerokość/wysokość (cm)

476,5/182/147,2

464,5/176/148

Rozstaw osi (cm)

270,9

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena (zł)

102 190

104 300

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

37,5

43,6

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

VW Passat Trendline

Toyota Avensis Sol Plus

Poduszki powietrzne

          6

         7

Układ ABS

          S

         S

Układ ESP

          S

         S

Wspomaganie układu kierowniczego

          S

         S

Centralny zamek

          S

         S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

        S/S

       S/S

Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

        S/S

       S/S

Klimatyzacja automatyczna

          S

         S

Radioodtwarzacz z CD/MP3

          S

         S

S- wyposażenie standardowe 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

VW Passat

Toyota Avensis

Przestronność wnętrza

        +              

 

Silnik

               Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

                     Remis

Wyposażenie

               Remis

Cena

               Remis

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty