Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

W podwójnej roli

Data publikacji: Autor: Maciej Fabijański

Alternator Fot. Valeo W systemach start-stop do uruchamiania silnika wykorzystuje się najczęściej odpowiednio zmodyfikowany tradycyjny rozrusznik, ale są rozwiązania gdzie rozruch odbywa się za pomocą tzw. alternatora odwracalnego.

Alternator Fot. Valeo Takie urządzenie o nazwie StARS (Starter Alternator Reversible System) opracowała firma Valeo. Podstawą rozwiązania jest odwracalna maszyna elektryczna, która łączy w sobie funkcje rozrusznika i alternatora. Rozruszniko-alternator zamontowany w miejsce klasycznego alternatora zapewnia szybki i jednocześnie bardzo łagodny rozruch, ponieważ nie dochodzi w nim do żadnego zazębiania. Wytwarzany przez alternator odwracalny podczas uruchamiania silnika moment obrotowy jest przenoszony za pomocą przekładni pasowej na wał korbowy silnika.

Zastosowanie w samochodzie alternatora odwracalnego pociąga za sobą dodatkowe urządzenia i rozwiązania. W momencie, gdy ta maszyna w celu uruchomienia auta, staje silnikiem elektrycznym jej uzwojenie wirnika zasilane jest prądem stałym, natomiast do uzwojeń stojana musi być podłączony układ napięć przemiennych. Wytwarzanie przemiennego napięcia ze źródła prądu stałego jakim jest pokładowy akumulator wymaga zastosowania tzw. falownika. Zasilanie uzwojeń stojana napięciem przemiennym musi odbywać się bez zespołu diod prostowniczych i regulatora napięcia. Dołączenie diod i regulatora napięcia do zacisków uzwojenia stojana następuje z chwilą, gdy alternator odwracalny ponownie staje  się prądnica prądu przemiennego.

Ze względu na umieszczenie zespołu diod prostowniczych, regulatora napięcia i falownika produkowane obecnie przez firmę Valeo alternatory odwracalne można podzielić na dwie grupy. W pierwszej diody, regulator i falownik są zamocowane  na alternatorze, w drugiej te elementy stanowią odrębny, zamontowany na zewnątrz zespół.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Zdenerwowany (gość)

    Reklama skody zasłania artykuł i wkurwia!!!!

  • Stary automobilista (gość)

    Takie rozwiazanie rozrusznika i generatora w jednym pierwszy miał Mikrus około 60 lat temu a nie Valeo

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości