Takie urządzenie o nazwie StARS (Starter Alternator Reversible System) opracowała firma Valeo. Podstawą rozwiązania jest odwracalna maszyna elektryczna, która łączy w sobie funkcje rozrusznika i alternatora. Rozruszniko-alternator zamontowany w miejsce klasycznego alternatora zapewnia szybki i jednocześnie bardzo łagodny rozruch, ponieważ nie dochodzi w nim do żadnego zazębiania. Wytwarzany przez alternator odwracalny podczas uruchamiania silnika moment obrotowy jest przenoszony za pomocą przekładni pasowej na wał korbowy silnika.
Zastosowanie w samochodzie alternatora odwracalnego pociąga za sobą dodatkowe urządzenia i rozwiązania. W momencie, gdy ta maszyna w celu uruchomienia auta, staje silnikiem elektrycznym jej uzwojenie wirnika zasilane jest prądem stałym, natomiast do uzwojeń stojana musi być podłączony układ napięć przemiennych. Wytwarzanie przemiennego napięcia ze źródła prądu stałego jakim jest pokładowy akumulator wymaga zastosowania tzw. falownika. Zasilanie uzwojeń stojana napięciem przemiennym musi odbywać się bez zespołu diod prostowniczych i regulatora napięcia. Dołączenie diod i regulatora napięcia do zacisków uzwojenia stojana następuje z chwilą, gdy alternator odwracalny ponownie staje się prądnica prądu przemiennego.
Ze względu na umieszczenie zespołu diod prostowniczych, regulatora napięcia i falownika produkowane obecnie przez firmę Valeo alternatory odwracalne można podzielić na dwie grupy. W pierwszej diody, regulator i falownik są zamocowane na alternatorze, w drugiej te elementy stanowią odrębny, zamontowany na zewnątrz zespół.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?