Kontrolą na terenie ośmiu największych województw objęto ogółem 67 przedsiębiorców zajmujących się diagnostyką i naprawami samochodów, wulkanizacją i wymianą opon oraz blacharstwem-lakiernictwem.
- Wytypowaliśmy przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykonują usługi motoryzacyjne cieszące się szczególnym popytem wśród konsumentów, a także pięciu, na których działalność wpływały skargi konsumentów - mówi Bogdan Pietrzak, rzecznik Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.
- Celem kontroli było sprawdzenie legalności i prawidłowości wykonywania przez przedsiębiorców wytypowanych świadczonych przez nich usług motoryzacyjnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na: jakość i terminowość wykonywania przyjętych do realizacji prac, prawidłowość naliczania i pobierania opłat, uwidacznianie cenników,
jakość oferowanych opon, a także montowania części zamiennych bez wymaganej homologacji.
W porównaniu z rokiem 2005 w 2006 r. nieprawidłowości było o 15 proc. więcej. Najwięcej zastrzeżeń budził brak cenników za wykonywane usługi. Prawie 40 proc. warsztatów nie zamieszcza jasnych informacji o koszcie napraw, ponadto niewłaściwie podawane są ceny części i towarów dostępnych w placówkach.
- Nieuwidacznianie cenników i nieoznaczanie towarów ceną uniemożliwiało konsumentom dokonanie porównania wysokości stosowanych cen przez poszczególne zakłady, a tym samym utrudniały podjęcie decyzji o powierzeniu naprawy samochodu konkretnemu warsztatowi - stwierdza Bogdan Pietrzak.
Tylko w 19 z 67 skontrolowanych zakładów klienci mieli możliwość obserwacji naprawianego auta. Zdaniem konsumentów jest to istotny element kontroli placówki pozwalający na uniknięcie np. podmiany części. Niektórzy przedsiębiorcy nie prowadzili też rejestrów zgłoszonych reklamacji, a także nie określali na piśmie terminu realizacji usługi. Ponadto bardzo często zawierali jedynie umowy ustne.
Praktyki usługodawców w znacznym stopniu mogą uniemożliwiać konsumentom dochodzenie swoich roszczeń z tytułu wadliwie wykonanej usługi oraz niedotrzymania terminu.
W opinii specjalistów z Inspekcji Handlowej większość z wyżej wymienionych praktyk w istotny sposób utrudnia lub wręcz uniemożliwia poszkodowanym konsumentom dochodzenie roszczeń z tytułu wadliwie wykonanej usługi. Tym samym właściciele warsztatów stawiają się w pozycji dominującej wobec klientów.
Z ponad 60 skontrolowanych przedsiębiorstw tylko 3 były autoryzowanymi stacjami obsługi.
- Przedsiębiorców wybrano w większości w drodze losowania. Naszym zamierzeniem nie było pominięcie prowadzących ASO - podkreśla Bogdan Pietrzak.
W następstwie kontroli Inspekcja Handlowa skierowała do przedsiębiorców ponad 50 wystąpień z żądaniem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto inspektorzy nałożyli 37 mandatów, a także skierowali 3 wnioski do sądów rejonowych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?