W warsztatach oszukują klientów

Maciej Pobocha
Fot. Vauxhall
Fot. Vauxhall
Ponad 60 proc. przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe, które skontrolowała Inspekcja Handlowa, narusza interesy konsumentów. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. braku informacji o cenach usług oraz problemów z rozpatrywaniem reklamacji.

 

Kontrolą na terenie ośmiu największych województw objęto ogółem 67 przedsiębiorców zajmujących się diagnostyką i naprawami samochodów, wulkanizacją i wymianą opon oraz blacharstwem-lakiernictwem.

 

- Wytypowaliśmy przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykonują usługi motoryzacyjne cieszące się szczególnym popytem wśród konsumentów, a także pięciu, na których działalność wpływały skargi konsumentów - mówi Bogdan Pietrzak, rzecznik Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

 

- Celem kontroli było sprawdzenie legalności i prawidłowości wykonywania przez przedsiębiorców wytypowanych świadczonych przez nich usług motoryzacyjnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na: jakość i terminowość wykonywania przyjętych do realizacji prac, prawidłowość naliczania i pobierania opłat, uwidacznianie cenników,

Fot. Vauxhall
Fot. Vauxhall

jakość oferowanych opon, a także montowania części zamiennych bez wymaganej homologacji.

 

W porównaniu z rokiem 2005 w 2006 r. nieprawidłowości było o 15 proc. więcej. Najwięcej zastrzeżeń budził brak cenników za wykonywane usługi. Prawie 40 proc. warsztatów nie zamieszcza jasnych informacji o koszcie napraw, ponadto niewłaściwie podawane są ceny części i towarów dostępnych w placówkach.

 

- Nieuwidacznianie cenników i nieoznaczanie towarów ceną uniemożliwiało konsumentom dokonanie porównania wysokości stosowanych cen przez  poszczególne zakłady, a tym samym utrudniały podjęcie decyzji o powierzeniu naprawy samochodu  konkretnemu warsztatowi - stwierdza Bogdan Pietrzak.

 

Tylko w 19 z 67 skontrolowanych zakładów klienci mieli możliwość obserwacji naprawianego auta. Zdaniem konsumentów jest to istotny element kontroli placówki pozwalający na uniknięcie np. podmiany części. Niektórzy przedsiębiorcy nie prowadzili też rejestrów zgłoszonych reklamacji, a także nie określali na piśmie terminu realizacji usługi. Ponadto bardzo często zawierali jedynie umowy ustne.

 

Praktyki usługodawców w znacznym stopniu mogą uniemożliwiać konsumentom dochodzenie swoich roszczeń z tytułu wadliwie wykonanej usługi oraz niedotrzymania terminu.

W opinii specjalistów z Inspekcji Handlowej większość z wyżej wymienionych praktyk w istotny sposób utrudnia lub wręcz uniemożliwia poszkodowanym konsumentom dochodzenie roszczeń z tytułu wadliwie wykonanej usługi. Tym samym właściciele warsztatów stawiają się w pozycji dominującej wobec klientów.

 

Z ponad 60 skontrolowanych przedsiębiorstw tylko 3 były autoryzowanymi stacjami obsługi.

- Przedsiębiorców wybrano w większości w drodze losowania. Naszym zamierzeniem nie było pominięcie prowadzących ASO - podkreśla Bogdan Pietrzak.

 

W następstwie kontroli Inspekcja Handlowa skierowała do przedsiębiorców ponad 50 wystąpień z żądaniem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto inspektorzy nałożyli 37 mandatów, a także skierowali 3 wnioski do sądów rejonowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty