Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Wakacje na drogach. Większy ruch ale mniej wypadków

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

W tegoroczne wakacje na drogach doszło do ponad 5 tys. wypadków, a zginęło w nich 479 osób. To mniej niż ubiegłego lata, mimo że ruch był większy i aż o 62% w zestawieniu z lipcem i sierpniem 2020 roku wzrosła liczb zgłoszeń w ramach assistance. Największym problemem naszych dróg są jednak nadal pijani kierowcy i nadmierna prędkość.
Fot. Łukasz Gdak W tegoroczne wakacje na drogach doszło do ponad 5 tys. wypadków, a zginęło w nich 479 osób. To mniej niż ubiegłego lata, mimo że ruch był większy i aż o 62% w zestawieniu z lipcem i sierpniem 2020 roku wzrosła liczb zgłoszeń w ramach assistance. Największym problemem naszych dróg są jednak nadal pijani kierowcy i nadmierna prędkość.

Wakacje na drogach. Mniej wypadków znaczy bezpiecznie?

Miesiące wakacyjne w policyjnych statystykach często plasują się w czołówce pod kątem liczby wypadków – w 2020 r. sierpień i lipiec znalazły się pod tym względem w pierwszej trójce w skali roku. Tym razem było ich nieco mniej, jednak liczba nadal jest wysoka – tego lata (lipiec-sierpień) policjanci odnotowali 5 216 wypadków. Dla porównania: w 2020 r. – 5 598, a w 2019 r. – 6 289. Spadła również liczba ofiar śmiertelnych – w tegoroczne wakacje zginęło 479 osób, rok wcześniej – 500, a w 2019 r. – 594.

Nieustannie zagrożeniem na polskich drogach są pijani kierowcy i nadmierna prędkość. Za jej przekroczenie o więcej niż 50 km/h od początku 2021 roku prawo jazdy zostało zatrzymane już ponad 41 tys. kierujących – rok wcześniej w analogicznym okresie takich przypadków było o 3,5 tys. więcej. Od początku roku policjanci zatrzymali też już ponad 69 tys. nietrzeźwych kierowców.

– Te statystyki ma szansę zmienić planowane przez rząd zaostrzenie przepisów prawa drogowego. Przewiduje ono m.in. podwyższenie mandatów za przekroczenie prędkości nawet do 5 tys. zł i surowsze wyroki za jazdę i spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwości – kara w takim przypadku miałaby wynieść do trzech lat więzienia za pierwszym razem i do ośmiu za kolejnym, bez możliwości jej zawieszenia lub zastosowania wyłącznie grzywny. Planowane jest też uzależnienie wysokości obowiązkowego ubezpieczenia OC od liczby punktów karnych danego kierowcy – zauważa Rafał Mosionek ze startupu ubezpieczeniowego Beesafe.

Wakacje na drogach. Większy ruch i wzrost liczby zgłoszeń szkód

Co ciekawe – pomimo niższych statystyk wypadków – ruch osobowy na drogach krajowych w tegoroczne wakacje był nieco większy niż w analogicznym okresie 2020 – w lipcu o 7%, a w sierpniu o 4%. Wzrost widać też w zgłoszeniach w ramach assistance. Według danych Global Assistance Polska należącego do grupy VIG w lipcu i sierpniu z usług tego typu skorzystało o 62% więcej osób niż w tym samym okresie ubiegłego roku. O ponad 65% wzrosła też liczba zgłoszeń zagranicznych.  

– Z naszych obserwacji podczas obsługi operacyjnej można wywnioskować, że większość Polaków podróżowała pojazdami prywatnymi lub wynajętymi specjalnie na wyjazd. Zdarzały się zgłoszenia z podróży zagranicznych np. w rejon Chorwacji czy Włoch. Wzrosty liczby spraw bardzo widoczne były też w kraju w popularnych regionach turystycznych, jak Pomorze czy Mazury. Dodatkowo dało się również zaobserwować bardzo dużo wyjazdów weekendowych, co powodowało wzmożony ruch na drogach, a to przekładało się na zwiększoną liczbę zgłoszeń – zauważa Michał Makarczyk z Global Assistance Polska.

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

W te wakacje o 72% więcej kierowców niż rok wcześniej skorzystało z holowania, a o 47% z pojazdów zastępczych. W ramach zgłoszeń o 120% osób więcej niż ubiegłego lata wymagało transportu i aż o 108% wzrosło zapotrzebowanie na zakwaterowanie w związku z nieprzewidzianym zdarzeniem w podróży0.

– Z danych Global Assistance Polska wynika, że Polacy w te wakacje chętniej niż wcześniej decydowali się na usługę assistance i to w rozszerzonym zakresie. Znaczenie może mieć tu szybka reakcja i bezpieczeństwo. Już sama kolizja czy inne zdarzenie na drodze uniemożliwiające nam dalszą podróż prowadzonym autem są mocno stresujące. Wiele osób decyduje się więc na assistance, by w przypadku niespodziewanej sytuacji związanej z podróżą uniknąć konieczności organizowania pomocy we własnym zakresie, co może być czasochłonne i wiązać się z dodatkowym stresem – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Nie traćmy czujności

Choć wakacje już za nami, nie traćmy czujności. To prawda, że w ubiegłym roku najwięcej wypadków odnotowano w sierpniu (2 595, czyli 11% w skali całego roku), jednak tuż za nim – a nieznacznie przed lipcem – uplasował się właśnie wrzesień, kiedy na drogach doszło do 2 557 kolizji, czyli 10,9% z całego 2020 roku. Warto zauważyć jednak, że według policyjnych statystyk we wrześniu 2020 r. liczba wypadków spowodowanych przez pieszych była wyższa niż w miesiącach wakacyjnych. Wyniosła wówczas 135, podczas gdy w sierpniu – 99, a w lipcu – 103. Wrzesień to czas powrotu dzieci i młodzieży do szkół, szczególna ostrożność ważna jest więc w pobliżu takich placówek. W 2020 r. nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd było przyczyną ponad połowy wypadków spowodowanych przez pieszych.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości