Stacje diagnostyczne będą miały obowiązek dokumentowania poziomu jakości spalin podczas badania technicznego. - Tak naprawdę nikt nie wie jaki jest współczynnik wyniku negatywnego za jakość spalin. Do tej pory nieuczciwi diagności mogli przepuszczać te auta, a teraz będą musieli archiwizować dokumentację - wyjaśnia Łukasz Nagraba z jednej ze stacja kontroli pojazdów.
Ponadto policjanci mają sprawdzać emisję podczas każdej kontroli drogowej, a nie, jak do tej pory, wyrywkowo. W 2016 roku przeprowadzono 4610 takich kontroli. Nieprawidłowości wykryto w 1194 przypadkach.
Dodatkowo proponowane przez rząd rozwiązania pozwalają władzom miast, w których mieszka więcej niż 200 tys. osób, wytyczać strefy ograniczenia albo zakazu poruszania się pojazdów, które nie spełniają norm emisji spalin. Kierowcy, którzy będą chcieli wjechać do takiej strefy, muszą posiadać odpowiednią naklejkę.
To, czy samochód jest przyjazny środowisku, zależy głównie od tego, ile wynosi emisja dwutlenku węgla i tlenków azotu na każdy przejechany kilometr. Pierwszy gaz negatywnie wpływa na atmosferę i zmiany klimatu, drugi szkodzi organizmom żywym, a zatem także człowiekowi, powodując astmę, zapalenie oskrzeli, a nawet zawały i nowotwory.
Negatywny wpływ tlenków azotu (NOx) nie pozostawia wątpliwości. Specjaliści szacują, że w atmosferze znajduje się około 8,3 ton NOx, z czego 3,3 t emitowane jest przez transport – czytamy w najnowszym raporcie komisji śledczej ds. pomiarów emisji w sektorze motoryzacyjnym.
Dlaczego tak ważne jest, aby pojazdy emitowały jak najmniejszą ilość tlenków azotu? Transport drogowy odpowiada za emisję 40 proc. NOx w Europie, a około 80 proc. tych emisji pochodzi z samochodów z silnikiem Diesla.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?