Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Wartości rezydualne najpopularniejszych modeli aut

Data publikacji: Autor: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

Fot: Archiwum Polskapresse Wartość rezydualna samochodu jest prognozowaną, najbardziej prawdopodobną kwotą jaką trzeba będzie zapłacić za pojazd po zadanym okresie eksploatacji.

Wartość resztowa jest jednym z ważniejszych składników TCO (Total Cost of Ownership  - całkowitego kosztu użytkowania, Fot: Archiwum Polskapresseposiadania pojazdu) i w dobie kryzysu na rynku motoryzacyjnym ma coraz większe znaczenie już nie tylko dla managerów flot firmowych ale coraz częściej również dla klientów indywidualnych. Dla każdego istotnie jest przecież to ile z wydanych dzisiaj pieniędzy uda nam się odzyskać po kilku latach eksploatacji pojazdu.

Wysokość wartości końcowej zależy od kilkunastu czynników. Ceny nowej pojazdu - im samochód droższy tym szybciej traci na wartości, pierwszy i drugi rok eksploatacji obarczone są najwyższą utratą wartości. Pojemności i rodzaju zasilania silnika - małolitrażowe silniki benzynowe lub jednostki wysokoprężne lepiej utrzymują wartości niż te przekraczające pojemność dwóch litrów.  Wyposażenia - elementy wyposażania dodatkowego tracą na wartości znacznie szybciej niż samochód, dlatego po kilku latach odzyskamy tylko niewielką cześć ich początkowej wartości. Rodzaju nadwozia - funkcjonalne i praktyczne odmiany nadwozi takie jak pięciodrzwiowe hatchbacki lub kombi na rynku wtórnym są cenione bardziej od niepraktycznych coupe, sedanów lub trzydrzwiowych hatchbacków. Opinii o producencie – w Polsce nadal większość klientów przekonana jest, że marki japońskie i niemieckie są gwarancją wysokiej ceny odsprzedaży oraz bezawaryjnej eksploatacji. Polityki cenowej producenta  - długotrwałe, bardzo atrakcyjne rabaty wpływają niekorzystnie na wartości rezydualne pojazdów już funkcjonujących na rynku. Cyklu życia pojazdu – pojawienie się, a nawet sama zapowiedz następcy powoduje obniżenie wartości rezydualnych obecnie produkowanego modelu. Oraz od cech indywidualnych takich jak liczba właścicieli, przebieg lub bezszkodowa historia.

Poniższe zestawienie prezentuje dziesięć najpopularniejszych modeli na polskim rynku w 2013 roku i ich wartości rezydualne po 3, 4 i 5 latach przy założonym przebiegu rocznym 20 tys. km.

Model*

Cena nowego samochodu (zł)

Wartość rezydualna po 36 miesiącach (%)

Wartość rezydualna po 36 miesiącach (zł)

Wartość rezydualna po 48 miesiącach (%)

Wartość rezydualna po 48 miesiącach (zł)

Wartość rezydualna po 60 miesiącach (%)

Wartość rezydualna po 60 miesiącach (zł)

Skoda Fabia
Active + hb5
1.4 63 kW

40 600

53,7%

21 819

46,3%

18 788

40,3%

16 377

Skoda Octavia III
Active lif5
1.4 103 kW

68 900

50,3%

34 683

43,8%

30 195

38,4%

26 437

Ford Focus
dition hb5
1.0 92 kW

62 700

50,1%

31 423

43,1%

27 036

37,1%

23 275

Opel Astra IV
Essentia hb5
1.4 88 kW

63 500

49,8%

31 620

42,4%

26 943

36,5%

23 202

VW Golf VII 
Comfortline
hb5 1.4 90 kW

72 400

52,5%

38 006

46,1%

33 353

40,5%

29 298

Toyota Yaris
Life hb5
1.3 73 kW

46 500

53,7%

24 988

47,1%

21 885

41,1%

19 102

KIA Sportage S
hb5 99 kW

68 800

52,4%

36 080

45,8%

31 502

40,1%

27 557

Toyota Auris
Life hb5
1.6 97 kW

66 400

54,5%

36 198

47,7%

31 672

41,9%

27 843

Nissan Qashqai
Visia hb5
1.6 86 kW

64 500

54,6%

35 201

47,9%

30 894

42,6%

27 461

Renault Clio IV
Expression hb5
1.2 66 kW

49 500

48,1%

23 787

40,8%

20 181

34,8%

17 221

 

*Modele wg popularności sprzedaży w okresie styczeń- maj 2013 roku (źródło: Samar)

*Wybrano przykładowe wersje wyposażenia oraz silniki

Różnice w niewielkiej grupie najczęściej kupowanych modeli wynoszą nawet ponad 6 %. W innych mniej popularnych samochodach mogą one dochodzić do 20%. Rozważając więc zakup samochodu kosztującego kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych warto wziąć pod uwagę wartość rezydualną jaką w przyszłości on osiągnie, ponieważ oprócz kosztów eksploatacyjnych (paliwo, serwis, ubezpieczenie, części) jest to bardzo istotny czynnik wpływający na całkowity koszt użytkowania pojazdu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gość (gość)

    Teoria to jedno ale pokażcie mi ofertę sprzedaży sensownie utrzymanego 60 miesięcznego VW Golfa z benzynowym silnikiem za 29 tys zł ... albo Aurisa czy Civica ze te pieniądze ;-)

  • lordofchaos (gość)

    na szczscie zyjemy w czasach kiedy cena zalezy od KUPUJACEGO tylko trzeba z tego korzystac :)

  • daniel (gość)

    Lada moment rezyduale Skody pójdą ostro w dół. Rynek flotowy jest tak przepełniony modelami Fobia i Octavia, że w końcu będzie musiał "wypluć" te modele. Podobna sytuacja była jakiś czas temu z Focusami. Toyota liczy się już tylko z Yarisem, bo Avensis jest tak przestarzałym modelem, że już nic mu nie pomaga utrzymać relacji z konkurencją. Nikt nie zapłaci 10 tys więcej tylko dlatego, że jest to Toyota. A zaskczeniem jest KIA :) ale to pewnie dlatego, że Sportage w 2 l benzynie w automacie w dość bogatej wersji kosztuje ok 80 tys pln brutto:), więc mniejszy rezydual oznaczałby konkurencję z Yarisem, Clio itp na rynku używanych 3 latków.

  • remik (gość)

    Cee'd też nieźle trzyma się jak patrzyłem jakiś czas temu na takie zestawienie. Zastanawia mnie to jak w tej chwili można określić wartość Golfa 7 po 5 latach. Przyłączam się do gościa - kto sprzeda po 5 latach taką szt. za 40% ceny? Być może kiedyś jak były to golasy to trudniej było sprzedać, ale teraz na pewno nie ma z tym problemu.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości