Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Ważna rzeźba bieżnika

Data publikacji: Autor: (ET)

<i>Czy na osiach składowych pojazdu mogą być stosowane opony o różnej rzeźbie bieżnika? Słyszałem, że są nowe przepisy w tej sprawie.</i>

Na pytania Czytelników odpowiada podinspektor Mariusz Olko z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu

-

- Tak, to prawda. Od połowy marca obowiązuje nowe rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. nr 32, poz. 262) - który nieco zmienił wcześniejsze regulacje dotyczące stosowania opon w pojeździe. Najważniejsza z nich wprowadziła możliwość stosowania na osiach składowych opon o różnej rzeźbie bieżnika.

Co to są osie składowe?
Według definicji, osiami składowymi nazywa się zespół złożony z dwóch lub więcej osi, w którym odległość między sąsiednimi osiami jest nie mniejsza niż 1 metr i nie większa niż 2 metry. Nie dotyczy to motorowerów, motocykli, samochodów osobowych i ciągników rolniczych.

Co na kołach?
Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
Ustawodawca dopuszcza wyposażenie pojazdu w koło zapasowe o parametrach odmiennych niż stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu. Można je jednak użyć wyjątkowo (krótkotrwale).

Prawo zakazuje
Pojazd nie może być wyposażony w opony:

  • różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z wyjątkiem osi składowych;
  • w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:

  • - diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
    - diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
  • różnej konstrukcji na osiach składowych;
  • których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm; w przypadku autobusów, które mogą rozwijać prędkość do 100 km/h głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm.
  • o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;
  • z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
  • Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Tagi:

    Brak komentarzy - napisz pierwszy

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły
    Advertisement

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości