Wentylacja w samochodzie

Michał Głombiowski
Parujące szyby ograniczające widoczność i utrudniające jazdę samochodem to problem, który pojawia się zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym. Sposobem na jego rozwiązanie jest sprawnie działający układ wentylacji w aucie.

Parujące szyby ograniczające widoczność i utrudniające jazdę samochodem to problem, który pojawia się zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym. Sposobem na jego rozwiązanie jest sprawnie działający układ wentylacji
w aucie.
W najbardziej komfortowej sytuacji są właściciele pojazdów wyposażonych
w klimatyzację. Ustawienie odpowiedniej temperatury zajmuje chwilę, a system
czuwa nad tym, by podróż odbywała się w przyjemnych i bezpiecznych warunkach.
Niestety, w starszych i tańszych modelach aut pozbycie się problemu parujących
szyb nie jest już tak łatwe. Ważne, żeby dobrze działała dmuchawa.
- Zasada działania systemu nadmuchu i ogrzewania jest prosta - tłumaczy
Krzysztof Kossakowski z Biura Ekspertów Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego
REKMAR w Gdańsku. - Powietrze zasysane jest najczęściej z okolic podszybia
i dalej tłoczone kanałami wentylacyjnymi do wnętrza pojazdu. Za dmuchawą
znajduje się tzw. nagrzewnica odpowiadająca za temperaturę docierającego
do wnętrza auta powietrza.
Zlikwidować parę
- Parę z szyb zlikwidować można nadmuchem powietrza z dmuchawy, przy
jednoczesnym, stopniowym włączaniu ogrzewania (w miarę nagrzewania się
silnika) - wyjaśnia Krzysztof Kossakowski. - Dobrze jest też, szczególnie
przed dłuższą jazdą, pozostawić w bagażniku wilgotną odzież wierzchnią
- znacznie ograniczy to ilość osadzającej się na wyziębionych szybach pary
wodnej.
Drugim powodem, dla którego włączamy nawiew ciepłego powietrza, jest
uzyskanie odpowiedniej temperatury wewnątrz auta. W zależności od samochodu
i sprawności działania systemu, w dość krótkim czasie możemy uzyskać optymalne
warunki. Pamiętajmy jednak, że podobnie jak zbyt niska temperatura w samochodzie
nie sprzyja jeździe, tak i zbyt mocne nagrzanie wnętrza może okazać się
zgubne w skutkach.
Zachować umiar
- Tak jak we wszystkim, podczas korzystania z dmuchawy trzeba zachować
umiar - mówi Krzysztof Kossakowski. - Podróżujący samochodem, a w szczególności
kierowca, powinni mieć możliwie najbardziej optymalne warunki we wnętrzu
pojazdu. Zbyt wysoka temperatura wpływa na obniżenie sprawności psychomotorycznej
człowieka. Należy więc umiejętnie "sterować" temperaturą we wnętrzu Najbardziej
godna polecenia wydaje się metoda, gdy nawiew pracuje ciągle, ale na najniższym
stopniu. Dobrze jest też kierować nadmuch ciepłego powietrza "na nogi"
- będzie się ono unosiło ku górze ogrzewając stopniowo wnętrze całego pojazdu.
System wentylacji rzadko ulega usterkom. Elementem najbardziej awaryjnym
jest dmuchawa oraz przełącznik stopnia intensywności nawiewu. W niektórych
samochodach (starszego typu) wymianę tych elementów można przeprowadzić
samemu. W nowych autach najczęściej elementy te są solidnie zabudowane
- naprawę lepiej zlecić warsztatowi.
Odkurzyć układ
Marek Styp-Rekowski, rzeczoznawca

- Elementy układu wentylacji nie wymagają zasadniczo specjalnych czynności
serwisowych poza kontrolą sprawności działania. Ponieważ powietrze tłoczone
jest do kabiny przez dmuchawę w znacznych ilościach, na elementach doprowadzających
gromadzą się drobne zanieczyszczenia - pyłki, kurz itp. Dobrze jest raz
na jakiś czas "odkurzyć" cały układ poprzez włączenie dmuchawy na maksymalne
ustawienie i całkowite otwarcie wszystkich nawiewów. Filtry przeciwpyłkowe
montowane na wlocie powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniem producenta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty