Wideorejestratory nielegalne? Policja tłumaczy się z pomiarów prędkości

Mariusz Michalak
Fot. Przemysław Wronecki
Fot. Przemysław Wronecki
Sądy coraz częściej poddają w wątpliwość prawidłowość pomiarów policyjnych wideorejestratorów. Do problemu odniosło się Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Kierowcy coraz częściej kwestionują sposób przeprowadzenia pomiaru wymagający od kierowcy radiowozu utrzymywania stałej odległości od nagrywanego pojazdu. Sędziowie uznają, że wideorejestrator nie spełnia warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 lutego 2014 r. (oraz wcześniejszych, m.in. z 2007 r.) „w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych". Sąd w Lublinie ostatnio stwierdził, że „w XXI wieku, przy aktualnym poziomie rozwoju technologicznego, musi zastanawiać wykorzystywanie przez organy państwa do pomiarów prędkości w ruchu drogowym urządzenia, które nie jest w stanie ustalić prędkości pojazdu poddawanego kontroli, a dla ustalenia prędkości tego pojazdu wykorzystuje zawodny i podatny na zakwestionowanie system pomiaru prędkości radiowozu".

Nie tak szybko

Jeden z przypadków podważenia pomiaru prędkości dokonanego wideorejestratorem dotyczył Krzysztofa Hołowczyca. W 2013 roku patrol policji zarejestrował Nissana GT-R, którym jechał rajdowiec. Na podstawie pomiaru wideorejestratorem stwierdzono, że na drodze przy ograniczeniu do 90 km/h przekroczył prędkość o 114 km/h. Krzysztof Hołowczyc odmówił przyjęcia mandatu, a sprawa znalazła finał w sądzie. Biegły wykazał, że „za wynik pomiaru prędkości należy uznać 161 km/h". Oznacza, że sportowiec na ograniczeniu do 90 km/h jechał o 71 km/h za szybko, a nie tak, jak twierdziła policja, o 114 km/h.

Policja się tłumaczy

Biuro Ruchu Drogowego KGP informuje, że prędkościomierze kontrolne (wideorejestratory) użytkowane przez policję posiadają zatwierdzenie typu oraz legalizację pierwotną i ponowną. Jak czytamy w komunikacie w związku z tym, posiadają potwierdzenie polskiej administracji miar, że spełniają wymagania rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 lutego 2014 r.

Prezes Głównego Urzędu Miar dopuścił do stosowania przez policję prędkościomierzy kontrolnych których metoda działania opiera się na tzw. odcinkowym pomiarze prędkości. Dlatego też zdaniem policji, to w kompetencji wyżej wymienionego organu jest badanie ewentualnej wadliwości wydanej decyzji, która może być skorygowana wyłącznie przez GUM, włącznie z cofnięciem zatwierdzenia typu dla danego przyrządu. „Tym samym, brak jest podstaw do wycofania z eksploatacji prędkościomierzy kontrolnych używanych przez policję" - czytamy w komunikacie.

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Zwrócono uwagę, że wideorejestrator to przyrząd, którego zadaniem jest dokumentowanie wszystkich nieprawidłowych zachowań uczestników ruchu drogowego, a nie tylko pomiar prędkości. Podkreślono, że policjant wykorzystujący w służbie przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiaru prędkości  przechodzi kompleksowe szkolenie obejmujące swym zakresem zarówno obsługę urządzenia oraz jego funkcjonalność wynikającą z instrukcji obsługi, jak również metodykę prowadzenia pomiarów prędkości w zależności od rodzaju używanego przyrządu i sposobu dokonywanego pomiaru (pomiar laserowy, radarowy, prędkościomierz kontrolny).

Należy pamiętać, że każdy kierowca ma prawo do kwestionowania wyniku pomiaru, jak również prawo do rozpatrzenia jego sprawy przez niezawisły sąd, który może poddać zarejestrowany materiał wizyjny stosownej analizie.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty