Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Więcej czasu

Data publikacji: Autor: Urszula Jankiewicz

Fot. Grzegorz Czykwin Co jakiś czas kandydaci na kierowców są zaskakiwani zmianami w szkoleniu i egzaminowaniu. W tym roku przybyło godzin jazdy i teorii.

Co jakiś czas kandydaci na kierowców są zaskakiwani zmianami w szkoleniu i egzaminowaniu. W tym roku przybyło godzin jazdy i przede wszystkim teorii.

 

Priorytetem nie powinno być jak najszybsze uzyskanie prawa jazdy, ale nauczenie się, jak bezpiecznie prowadzić. Dlatego osoby ubiegające się o prawo jazdy kategorii B mają od 1 kwietnia 2004 r. w programie kursu 30 godzin zajęć teoretycznych i 30 godzin (zegarowych) praktycznych. Wcześniej obowiązywało 10 godzin wykładów i 20 godzin jazdy.Fot. Grzegorz Czykwin

 

Ponadto obowiązkowy jest egzamin wewnętrzny. Chodzi o to, aby wystawione przez instruktora zaświadczenie o ukończonym kursie było poprzedzone rzetelnym sprawdzeniem przygotowania kandydata na kierowcę do egzaminu państwowego.

 

Hamowanie awaryjne

 

Od 1 maja br. na egzaminie praktycznym obowiązuje hamowanie awaryjne oraz sprzęganie i rozprzęganie pojazdu z przyczepą.

 

Hamowanie awaryjne przeprowadza się na prostym odcinku drogi w ruchu miejskim lub na placu manewrowym. Placyk dotyczy tylko osób, które ubiegają się o prawo jazdy kategorii A1 i A (motocyklowe). Moment awaryjnego hamowania musi stanowić zaskoczenie dla kandydata na kierowcę. Miejsce powinno być tak dobrane, aby manewr mógł być wykonany bezpiecznie i nie powodował zagrożenia w ruchu.

 

Bardzo ważne jest, aby pierwszy został wciśnięty pedał hamulca, a nie sprzęgła. W pierwszej fazie powinno nastąpić zablokowanie kół (bez ABS). Unieruchomienie silnika nie jest błędem. Chodzi o to, aby w jak najkrótszym czasie się zatrzymać. Niestety, z tym są największe problemy! Warto przypomnieć, że auto jadące z szybkością tylko 10 km/h przemieszcza się w ciągu sekundy na odległość 2,78 m.

 

Testy słabo

 

Od ponad trzech lat (1 lipca 2001 r.) egzamin teoretyczny przebiega przy pomocy komputera. Zastąpił on tradycyjne testy, na których długopisem zaznaczano prawidłowe odpowiedzi. W ciągu 25 minut trzeba odpowiedzieć na 18 pytań. Zaliczenie testu upoważnia do sprawdzianu na placu manewrowym. Jeżeli oblejemy placyk, nie możemy kontynuować egzaminu.

 

— Mimo iż zwiększyła się znacznie liczba godzin teorii na kursie, kandydaci na kierowców gorzej sobie radzą z rozwiązywaniem testów — twierdzi Andrzej Grzymski, egzaminator nadzorujący w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Olsztynie. — Niestety, nie potrafię wytłumaczyć tego zjawiska. Wiele osób ma spore trudności z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu.

 

Robimy kopertę

 

Na placu manewrowym zalicza się cztery zadania, z tego dwa obowiązkowe: przygotowanie do jazdy oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu z jednoczesnym zatrzymaniem pojazdu przed końcem i początkiem pasa w odległości nie większej niż 0,4 metra od linii zatrzymania.

 

Dodatkowe dwa zadania losuje się z sześciu zestawów dla całej grupy przez pierwszą osobę z listy. Zestawy do losowania obejmują następujące zadania:

 

1. Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) i parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem, wyjazd przodem).

2. Parkowanie skośne (wjazd przodem, wyjazd tyłem) i parkowanie równoległe między dwoma pojazdami, czyli tzw. koperta (wjazd tyłem, wyjazd przodem).

3. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) i zawracanie na ograniczonej szerokości.

4. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem) i ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

5. Parkowanie równoległe (wjazd tyłem, wyjazd przodem) i ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

6. Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem) i zawracanie na ograniczonej szerokości.

 

Jazda w ruchu

 

Po zaliczeniu placyku jest egzamin w ruchu drogowym. Dla kategorii B trwa co najmniej 25 minut, dla kategorii C, D i E co najmniej 45 minut. Dla kategorii A egzamin w ruchu przebiega po wyznaczonej stałej trasie, którą zdający powinien znać. Natomiast dla pozostałych kategorii egzamin odbywa się po trasie wyznaczonej przez egzaminatora. Obejmuje następujące elementy:

- natężenie ruchu w godzinach szczytu powinno być nie mniejsze niż 400 pojazdów na godzinę na jeden pas ruchu

- wjazd na drogę z obiektu przydrożnego

- jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu

- jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu

- przejazd przez skrzyżowania

- przejazd przez przejścia dla pieszych

- przejazd przez torowiska tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego (dotyczy miast z komunikacją tramwajową)

- manewry wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1 przy prędkości co najmniej 50 km/h, gdzie taka szybkość jest dozwolona)

- zmiany pasów ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz zawracanie.

 

Grzechy główne

 

— Zwiększenie liczby godzin zajęć praktycznych na kursie ma również pozytywne odbicie na egzaminie — uważa Andrzej Grzymski z WORD Olsztyn — bo wskaźnik zdawalności egzaminu praktycznego poprawił się o 10 procent!

 

Przyszli kierowcy na placu manewrowym nie za bardzo radzą sobie z jazdą po prostej i po łuku. Najczęściej popełniane błędy na egzaminie w ruchu to wymuszanie pierwszeństwa przejazdu i wjazd na skrzyżowanie przy czerwonym świetle.

 

Do trzech razy

 

Zaliczony egzamin teoretyczny jest ważny pół roku. W tym czasie trzeba zdać egzamin praktyczny. Można go zaliczać do skutku. Jeżeli w ciągu pół roku nie uda się zdać praktyki, test trzeba powtórzyć.

 

Jeżeli trzy razy nie uda się zaliczyć egzaminu, musimy wykupić dodatkowe szkolenie, odpowiednio, 5 godzin jazd i 10 godzin wykładów.

 

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości