Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Więcej i lepiej widzieć

Data publikacji: Autor: Zenon Rudak, Hella Polska

Fot. Hella:  Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Co ok. 150 –170 tys. km przebiegu zaleca się wymianę Z nadejściem jesieni wszystkie niedomagania i usterki oświetlenia będą ujawniać się bardzo wyraźnie.

Z nadejściem jesieni rozpoczęliśmy okres intensywnej eksploatacji oświetlenia w naszych samochodach. Teraz wszystkie niedomagania i usterki oświetlenia będą ujawniać się bardzo wyraźnie.

 Fot. Hella:
¦wiat³a czy¶cimy zawsze wilgotn±, miêkk± szmat±. U¿ycie suchej ¶cierki lub rêczników papierowych mo¿e spowodowaæ porysowanie szkie³, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Co ok. 150 –170 tys. km przebiegu zaleca siê wymianê

Aby prawidłowo, bezpiecznie i z pożytkiem wykorzystać światła naszych pojazdów konieczne jest przestrzeganie kilku zasad. Zacznijmy od czynności najprostszych, czyli utrzymania świateł w czystości. Czyste szkła reflektorów i lamp tylnych to lepsza widoczność dla nas i innych użytkowników drogi. Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Jeżeli używamy samochód przez dłuższy czas, wskazane jest również oczyszczenie wnętrza kloszy lamp tylnych. Przez lata eksploatacji do ich wnętrza dostał się kurz, pył i sporo wilgoci. Te czynniki razem tworzą na wewnętrznych elementach lampy szarą, zmniejszającą emisję światła powłokę. Po zdjęciu lampy i wyjęciu z niej oprawek żarówek możemy umyć ją w ciepłej wodzie z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Potem wnętrze lampy trzeba dokładnie osuszyć. Przed zamontowaniem lampy w nadwoziu oczyśćmy także odbłyśniki i żarówki (miękką, wilgotną szmatką). Przy okazji popatrzmy na żarówki. Jeżeli któraś z nich ma zaciemnioną lub zmatowioną bańkę, należy ją wymienić. Jeżeli w lampie stosowane są żarówki kolorowane (pomarańczowa bańka) i któraś z nich wymaga wymiany, należy wymień obie jednocześnie. Wymiana obu żarówek gwarantuje ich jednakową jasność.

 

W samochodach wyposażonych w system oczyszczania reflektorów konieczne jest sprawdzenie prawidłowego ustawienia dyszy spryskiwacza, ewentualnie sprawdzenie wycieraczki. Pamiętajmy też o napełnieniu zbiornika spryskiwacza reflektorów płynem niezamarzającym.

Fot. Hella: Czyste szk³a reflektorów i lamp tylnych to lepsza widoczno¶æ dla nas i innych u¿ytkowników drogi. Typową awarią reflektorów jest przepalanie się żarówek. Przy uszkodzeniu jednej żarówki, zawsze należy wymieniać parę (ten sam typ żarówek w tym samym rodzaju reflektorów – np. H7 w obu reflektorach mijania, H4 w obu reflektorach). Wymiana pary żarówek zapewnia jednakową siłę światła reflektorów i nie powoduje zmniejszenia obszaru oświetlanego przez częściowo zużytą żarówkę. Przy zakładaniu żarówek do reflektorów należy pamiętać, aby ich baniek nie dotykać palcami. Tłuszcz i brud z palców może spowodować pogorszenie parametrów świetlnych żarówki lub doprowadzić do pęknięcia bańki po silnym nagrzaniu.

 

Przestrzegam przed montowaniem do reflektorów przystosowanych do żarówek halogenowych “żarówek” ksenonowych. Po pierwsze taka operacja jest niezgodna z przepisami, po drugie tak przerobione reflektory oślepiają innych użytkowników drogi. Nie należy również stosować żarówek z dwukolorowymi bańkami, o podwyższonej mocy czy napełnianymi (według zapewnień producenta) gazami szlachetnymi podnoszącymi jasność emitowanego strumienia świetlnego. Takie żarówki są dostarczane na rynek przez firmy dalekowschodnie lub amerykańskie. Te Fot. Hella: Je¿eli u¿ywamy samochód przez d³u¿szy czas, wskazane jest oczyszczenie wnêtrza kloszy lamp tylnych. Przez lata eksploatacji do ich wnêtrza dosta³ siê kurz, py³ i sporo wilgoci. źródła światła zwykle nie spełniają wymagań obowiązujących przepisów – nie mają homologacji, często powodują przegrzewanie reflektorów, a w konsekwencji deformację ich elementów optycznych. Nie warto za krótkotrwały efekt niebieskiego zabarwienia światła płacić wymianą uszkodzonego reflektora. Należy zawsze używać żarówek z homologacją, wyprodukowanych w znanych i renomowanych firmach.

 

Kolejne zagadnienie oświetlenia samochodowego dotyczy zużycia reflektorów. Szkło reflektora w czasie eksploatacji samochodu jest ciągle bombardowane przez drobiny pisaku, kamienie, środki chemiczne służące do zimowego utrzymania dróg. Po kilku latach powierzchnia szkła matowieje i widać na niej drobniutkie ubytki i rysy. Takie szkło znacznie rozprasza wychodzącą z reflektora wiązkę światła, co zmniejsza jego zasięg. Rozproszone światło z reflektora oślepia innych kierowców, szczególnie podczas opadów lub we mgle. Tak samo działają głębokie rysy lub pęknięcia szkła (np. od uderzenia kamienia). Matowe i porysowane szkło reflektora należy wymienić na nowe. Z doświadczeń wiodących producentów oświetlenia wynika, że wymiana szkieł reflektorów spowodowana ich eksploatacyjnym zużyciem powinna być przeprowadzana co ok. 150-170 tys. km przebiegu pojazdu.

 

Ostatnie zalecenie dotyczy kontroli ustawienia reflektorów. Regulację ustawienia reflektorów należy wykonywać zawsze po wszelkich pracach związanych z ich demontażem lub wymianą. Ustawiamy światła także po naprawie lub wymianie elementów zawieszenia przedniego i tylnego. Kontrolujemy i ewentualnie korygujemy ustawienie świateł regularnie co rok, np. przed sezonem jesienno-zimowym lub po wymianie żarówek.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • aga24

    Nie zawsze można kupic szkła reflektorów na wymianę. Ale spotkałem się z możliwością ich polerowania. Korzystałem z usługi polerowania w moim Passacie w firmie, której adres podaję: www.technopoler.yoyo.pl

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości