Więcej poduszek

pim
W ostatnich latach w samochodach montuje się coraz więcej poduszek powietrznych. W tym roku w samochodach Renault mają pojawić się nowe rodzaje airbagów.

Zapobiegająca nurkowaniu poduszka powietrzna to kieszeń z dwóch warstw
blachy o grubości 0,3 mm.
W razie zderzenia odpalany jest ładunek, który wtłacza w poduszkę 4
- 5 litrów gazu. Tworzy ona "próg" zapobiegający przesuwaniu się miednicy
do przodu. ?

Poprzedni rok był bardzo dobry dla prestiżu Renault. Nowa laguna jako
pierwsza otrzymała w testach zderzeniowych NCAP 5 gwiazdek. Niedawno barierę
pięciu gwiazdek pokonał drugi samochód, większa i droższa od laguny limuzyna
Mercedesa. Wcześniej górną granicą były 4 gwiazdki.
Takie osiągnięcia dodają chwały, ale także podnoszą próg wymagań. W
samochodach roku modelowego 2003 pojawi się więc kilka technicznych nowinek
z zakresu bezpieczeństwa.
W zeszłym roku w samochodach Renault zaczęto stosować podwójne napinacze
pasów bezpieczeństwa, co zmniejszyło ryzyku nurkowania, czyli wysunięcia
się spod biodrowej części pasa bezpieczeństwa. Wysunięcie się ciała do
przodu zwiększa ryzyko obrażeń kolan. Poza tym pas mocniej uciska wówczas
miękkie części brzucha, co może prowadzić do poważnych obrażeń.
Niestety nie we wszystkich samochodach zastosowanie dwóch napinaczy
jest możliwe. W przypadku aut trzydrzwiowych znacznie utrudniałoby to dostęp
do tylnej kanapy. Z myślą o nich stworzono więc specjalne poduszki powietrzne,
zapobiegające nurkowaniu. Specyfiką tych poduszek jest to, że wybuchaj
wewnątrz siedziska przednich foteli i nie mają bezpośredniego styku z ciałem
pasażera.
Nowa poduszka to kieszeń składająca się z dwóch zespawanych warstw blachy,
między które wpompowywane jest 5 litrów gazu. W razie zderzenia pomaga
utrzymać najlepszą pozycję w stosunku do pasów bezpieczeństwa, zmniejszając
tym samym ryzyko obrażeń jamy brzusznej i lędźwi.
Inną ważną nowością, która prawdopodobnie trafi na rynek w końcu 2003
roku, ma być przednia poduszka powietrzna dla pasażerów tylnej kanapy.
Rozpatrując różne możliwości Renault zdecydowało się opracować produkcyjną
wersję pomysłu zaprezentowanego w roku 1999 - poduszki powietrznej wbudowanej
w tylny pas bezpieczeństwa. Poduszka ta ma zmniejszyć ryzyko urazów głowy,
szyi i klatki piersiowej. W przypadku dzieci pozwoli uniknąć uderzenia
głową w kolana, a dorosłych zabezpieczy przed uderzeniem o oparcia przednich
foteli. Ma mieć pojemność 60 l, niemal tyle samo, ile poduszka powietrzna
na przednich siedzeniach. Pas bezpieczeństwa z wbudowaną poduszką ma nie
być szerszy niż obecnie i mieć grubość zaledwie 2,5 cm.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty