Wiek samochodu. Jakimi autami jeżdżą Polacy?

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Polscy kierowcy jeżdżą wiekowymi samochodami – wynika z najnowszego raportu „Polaków portfel własny: w drodze” opublikowanego przez Santander Consumer Bank. Prawie 40 proc. Polaków porusza się samochodem, który ma minimum 10 lat (38 proc).

Niemal co czwarty kierowca ma auto w wieku między 10 a 14 lat (26,0 proc.). Samochodem który ma powyżej 15 lat jeździ 12 proc. Nowymi modelami, których wiek nie przekracza roku, jeździ zaledwie co dwudziesty badany.

Z raportu “Polaków portfel własny: w drodze” wynika, że na wiek posiadanego samochodu duży wpływ mają zarobki jego właściciela. Osoby zarabiające powyżej 5 tys. zł miesięcznie posiadają głównie nowe samochody w wieku do 5 lat (87,2 proc.). Z drugiej strony, osoby, których dochód nie przekracza 1 tys. zł, jeżdżą wyłącznie samochodami mającymi powyżej 10 lat.

– Pomimo, że polskie społeczeństwo sukcesywnie się bogaci, nowy samochód to wydatek przekraczający możliwości finansowe wielu kierowców. Zakup samochodu wiąże się z dużym, jednorazowym wydatkiem, któremu nie każdy potrafi podołać. Dlatego tak wielu z nas użytkuje stare, niekiedy mające ponad dekadę samochody – komentuje Adam Piwek z Santander Consumer Banku.

Kto chce zmienić auto na lepszy model? Okazuje się, że nowszy samochód chcieliby nabyć głównie posiadacze relatywnie nowych, 3-5-letnich aut (44,4 proc.). Nie zaskakuje fakt, że na konieczność zmiany samochodu co kilka lat, wskazują posiadacze aut maksymalnie dwuletnich, a właściciele 3-5-letnich pojazdów, zmianę samochodu uzasadniają końcem okresu gwarancyjnego. Awaryjność obecnego samochodu jest zaś powodem jego zmiany głównie dla posiadaczy aut w wieku powyżej 15 lat (28,4 proc.). Fakt ten potwierdza tezę, że im samochód jest starszy, tym bardziej narażony na usterki.

– Z naszych obserwacji wynika, że wiekowe samochody z drugiej ręki rzadko są finansowane kredytem. Kierowcy kupują za gotówkę taki pojazd, na jaki ich stać – mówi Monika Kasprzyk, dyrektor ds. kanałów zdalnych w Pionie Kredytów Samochodowych Santander Consumer Banku.

Do zakupu auta najczęściej popycha nas po prostu chęć posiadania nowszego samochodu (30,7 proc.). Drugim, najczęściej wskazywanym, motywatorem jest awaryjność obecnego pojazdu (16,8 proc.). Na trzecim miejscu znalazla się pozytywna zmiana w zarobkach. Sam fakt, że stać nas na lepszy samochód, jest wystarczającym powodem do inwestycji w nowy pojazd dla co dziesiątego badanego kierowcy. Zaskakująco wielu Polaków chce przesiąść się do samochodu elektrycznego lub hybrydowego (6,8 proc.) i wskazuje ten cel jako główny powód ewentualnej zmiany.

Przy wyborze samochodu, przyszli właściciele zwracają uwagę głównie na czynniki związane z wydatkami: zarówno tymi jednorazowymi (cena zakupu - 23,3 proc.), jak i długofalowymi (koszty utrzymania – 13,1 proc., spalanie – 10,2 proc.). Co ciekawe, na dalszych miejscach znajduje się marka samochodu (9,8 proc,), pojemność bagażnika (7,3 proc.) oraz osiągi (6,1 proc,). O dziwo wygląd również okazał się być mniej istotnym czynnikiem. Wskazało go zaledwie 4,2 proc. zapytanych Polaków.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku. W ankiecie zrealizowanej metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonej przez instytut IBRIS w kwietniu 2019 r., wzięli udział aktywni kierowcy z całej Polski.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty