Większość Polaków kupuje samochody używane

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Tylko 8% Polaków, którzy zostali w 2010 roku właścicielami samochodów, kupiło nowe modele. Pozostałe 92% wybrało auta używane. W większości przypadków zakupu samochodu z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych, a średnia cena używanego modelu wyniosła 12,4 tys. zł.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

W ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak (10%) i jak wynika z najnowszej fali badania TNS OBOP "Intencja zakupu samochodu", odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat, od 2006 roku.

**CZYTAJ TAKŻE

Auto nowe czy używane?Najlepsze i najgorsze samochody używane

**

Nadal wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010 r. - 92%). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 roku samochodów (8%) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11% i 12%. Jednocześnie ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta kupionego w 2010 roku wynosiła około 15,5 tys. zł, z kolei w 2009 roku było to około 16,7 tys. zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 r. średnio 12,4 tys. zł.

Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35%). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są w Polsce

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17% Polaków, tyle samo co w 2009 roku. Nieco mniej, bo 13% badanych, kupiło samochód przez internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwujemy w tym zakresie tendencję wzrostową - było to o 3% więcej niż rok wcześniej.

"Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 roku samochodów to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat" - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty