Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Większy wybór pytań w testach na prawo jazdy, ujawnią je w tym roku

Bartosz Gubernat
Pytania z testów egzaminacyjnych na prawo jazdy mają być ujawnione w tym roku
Pytania z testów egzaminacyjnych na prawo jazdy mają być ujawnione w tym roku
We wtorek w ośrodkach ruchu drogowego w całej Polsce rozpocznie się rozbudowa bazy pytań egzaminacyjnych. Testy będą teraz budowane z zestawu 3000 zagadnień, przygotowanych przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych i Instytut Transportu Samochodowego.
Pytania z testów egzaminacyjnych na prawo jazdy mają być ujawnione w tym roku
Pytania z testów egzaminacyjnych na prawo jazdy mają być ujawnione w tym roku

Od półtora roku ośrodki egzaminujące kierowców korzystały z dwóch systemów. Części z nich pytania dostarczył Instytut Transportu Samochodowego, pozostałe zamówiły je w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Chociaż wszystkie zostały przygotowane w oparciu o te same przepisy ruchu drogowego kierowcy mocno krytykowali takie rozwiązanie. Poza tym na forach internetowych pojawiały się informacje o niedorzecznych pytaniach dotyczących np. wymiarów tablicy rejestracyjnej albo długości drążka kierowniczego. Aby ujednolicić zestaw i PWPW oraz ITS przy wsparciu fachowców połączyły je w jeden organizm.

– Wyrzuciliśmy dublujące się zagadnienia, pozostałe spięliśmy w jedną całość. System jest dokładnie sprawdzony, nie ma w nim niczego, o czym kierowca nie mógłby się dowiedzieć podczas wykładów i z kodeksu ruchu drogowego – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS.

Stopniowo, do końca roku

Wdrażanie nowego systemu rozpocznie się 1 lipca. Na początek ośrodki dostaną do dyspozycji 2300 pytań, ale do końca grudnia zestaw się powiększy.

– Będziemy systematycznie wprowadzać do niego kolejne pytania, aby na koniec roku było ich w sumie trzy tysiące – mówi Arkadiusz Słodkowski, rzecznik PWPW.

Ujednolicenie bazy pytań będzie kolejnym krokiem porządkującym polski system egzaminacyjny, zmieniony 19 stycznia 2013 r.. Wcześniej na przełomie tego i poprzedniego roku ośrodki zmieniały system teleinformatyczny. Powód? Po wejściu w życie nowych zasad egzaminacyjnych część z nich skorzystała z systemu ITS, a pozostałe wybrały usługi PWPW.

Pierwszy a nich nie pozwalał jednak ośrodkom połączyć się z wydziałami komunikacji w urzędach, a z tego powodu kierowcy nie mogli zapisać się na egzamin.

– Łączność jest wymagana, aby między WORD a urzędem przesyłać dane w profilu kierowcy. To dokument, który zawiera informacje o badaniach lekarskich czy zakończeniu kursu nauki jazdy. Dopiero kiedy jest zamknięty, kierowca może zapisać się na test – tłumaczy Krzysztof Dziobek, zastępca dyrektora WORD w Przemyślu. W lutym tego roku ostatnie ośrodki w Polsce wprowadziły wspólny system teleinformatyczny. Na tym jednak nie koniec.

Pytania będą jawne

Aby ułatwić naukę i zmniejszyć stres związany z egzaminami posłowie chcą ujawnić kandydatom na kierowców nowa bazę pytań testowych. Potrzebne do tego zmiany są zawarte w nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, które po rozpatrzeniu przez Senat wróciły już Sejmu. W czwartek Sejm je przyjął.

– Prace nad zmianami dobiegają końca. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą baza pytań na prawo jazdy będzie stanowić informację publiczną. Po wejściu w życie zmian w ustawie powołamy komisję do spraw weryfikacji pytań ujętych w bazie. Po ich zatwierdzeniu przez baza zmieni status i będzie dostępna dla wszystkim - poinformowano nas wczoraj w biurze prasowym Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

- Taki ruch wyjdzie kierowcom na dobre. Do egzaminu będą mogli ćwiczyć na właściwych pytaniach, co na pewno sprawi, że będą bardziej pewni siebie. Trzech tysięcy odpowiedzi i tak nie naucza się na pamięć, a ponieważ na każde pytanie trzeba podczas testu odpowiedzieć szybko, nie sądzę, aby ktoś próbował robić ściągi. Poszerzenie bazy danych to żaden problem. Żeby zdać egzamin trzeba po prostu dobrze znać przepisy i nie ma znaczenia, czy baza danych będzie liczyła tysiąc, dwa czy trzy tysiące zagadnień – komentuje Zbigniew Piotrów, szef ośrodka szkolenia kierowców Ligi Obrony Kraju w Rzeszowie.

Dzisiaj głosowanie

Poseł SLD Tomasz Kamiński uzupełnia, że zmiany to nie tylko publiczna baza. Nowelizacja ustawy oznacza także przejęcie kontroli nad zestawem pytań przez ministra infrastruktury, a najdalej idący pomysł to zmiany w systemie kształcenia kierowców.

– Chcemy umożliwić przygotowywanie się do egzaminu teoretycznego na własną rękę. Przyszły kierowca mógłby się uczyć w domu i zrezygnować z wykładów. To rozsądny krok, bo przecież na egzaminie i tak jego umiejętności zostaną zweryfikowane przez specjalistów. Jeśli nie będzie znał prawa, nie zaliczy testów – mówi Tomasz Kamiński, poseł SLD.

Posłowie wskazują, że taki system działa w Wielkiej Brytanii, gdzie dobrze się sprawdza. Jego atutem będzie zapewne także obniżenie cen kursów. Projekt ustawy został przyjęto w czwartek w Sejmie. Potrzebny jest jeszcze podpis prezydenta i zmiany zaczną obowiązywać w drugiej połowie tego roku.

Bartosz Gubernat

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty