Wilki w owczej skórze: sportowe wersje zwykłych aut - ile za używane?

Wojciech Frelichowski
Wilk w owczej skórze, czyli sportowe wersje zwykłych aut
Wilk w owczej skórze, czyli sportowe wersje zwykłych aut
Wiele zwykłych kompaktów czy aut klasy średniej występuje także w wersjach sportowych, które maja mocne silniki, agresywny design i bogate wyposażenie. Sprawdzamy, ile trzeba zapłacić za takie samochody na rynku wtórnym.
Wilk w owczej skórze, czyli sportowe wersje zwykłych aut
Wilk w owczej skórze, czyli sportowe wersje zwykłych aut

Sportowe wersje zwykłych samochodów stworzono po to, aby zaoferować klientom namiastkę rajdowych przeżyć za w miarę rozsądną cenę. Takie auta mają krytyków, którzy wytykają, że tylko samochód zbudowany od początku jako sportowy może dostarczyć naprawdę ekscytujących wrażeń, reszta to tylko ersatz.

Ale są i zwolennicy takich samochodów, i jest i chyba więcej niż malkontentów, skoro wiele marek ma w swojej ofercie właśnie takie auta. Przyjrzymy się kilku z nich i sprawdzimy ich pozycję na rynku wtórnym. Wybraliśmy kilka popularnych modeli z segmentu kompaktów i klasy średniej.

W podrasowanym nadwoziu

Niemal każde seryjne auto z tych segmentów w wersji usportowionej kusi podrasowanym nadwoziem. Styliści dodają spoilery, nakładki, większe alufelgi i inne elementy wizualne, których zadaniem jest uatrakcyjnienie nadwozia i wyróżnienie go pośród pozostałych wersji tego modelu.

To samo dotyczy kabiny. W tym przypadku, oprócz sportowych akcentów i lepszych materiałów wykończeniowych dochodzi jeszcze bogatsze wyposażenie.

Są jeszcze inne wyróżniki, np. sportowe zawieszenie (często obniżone), sportowy wydech, detale w nadwoziu i atrakcyjne lakiery.

Ford Focus ST i RS

Po raz pierwszy Ford Focus ST został zaprezentowany w 2004 roku wraz z drugą generacją tego kompaktu (aczkolwiek jego protoplastą była wcześniejsza generacja Focusa - wersja ST 170 z silnikiem benzynowym o mocy 173 KM).

W Focusie ST 2004 głównym atrybutem był benzynowy turbodoładowany 2,5-litrowy silnik Duratec o mocy 225 KM. Poza tym od zwykłego Focusa różnił się także usportowionym nadwoziem, mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu, felgami i wydechem.

Ford Focus ST trzeciej generacji został wyposażony w benzynowy turbodoładowany dwulitrowy silnik EcoBoost o mocy 250 KM i występuje jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi.

Podaż używanych Fordów Focusa ST nie jest oszałamiająca, ale można znaleźć ciekawe oferty. Ceny wahają się od ok. 15 tys. zł (2004 r.) do ok. 99 tys. (2013 r.).

Zobacz oferty używanych Fordów Focusów ST

Mocniejsze silniki i trzydrzwiowe nadwozie o agresywnej stylistyce to były wyróżniki Forda Focusa RS, bazującego na drugiej generacji tego kompaktu. Ten prawdziwy wilk w owczej skórze pojawił się w 2009 r. Auto miało pod maską silnik 2.5 turbo z Focusa ST ale tu osiągał on moc 305 KM. Nadal jednak napęd wędrował tylko na przód. Limitowana wersja tego auta - Focus RS500 - miała silnik o mocy 350 KM. Te auta są prawdziwym rarytasem rzadko spotykanym w ogłoszeniach. Ceny – od ok. 70 tys. zł (2009 r.) do prawie 90 tys. zł (2010 r.) 

Zobacz oferty używanych Fordów Focusów RS

Opinie o samochodach używanych:

Ford Focus II - opinie kierowców o samochodach używanych

Ford Focus III - opinie kierowców o samochodach używanych

Ford Mondeo ST

Mondeo w usportowionej wersji ST było oferowane od 1997 roku (rok po premierze Mondeo drugiej generacji). Auto w czterodrzwiowym nadwoziu napędzał benzynowy silnik V6 o pojemności 2,5 litra i mocy 170 KM. Dwa lata później wprowadzono na rynek wersję ST250, w której silnik V6 2.5 l wzmocniono do 205 KM.

W Mondeo trzeciej generacji (od 2000 roku) oferowana była wersja ST220, pod maską której umieszczono już 3-litrowy silnik V6 o mocy 226 KM. Nadwozia: cztero- i pięciodrzwiowe oraz kombi.

Choć Fordy Mondeo w wersji ST były sprzedawane także przez polską sieć dilerską, to jednak oferta na rynku wtórnym jest bardzo słaba.

Zobacz oferty używanych Fordów Mondeo ST

Opinie o samochodach używanych:

Ford Mondeo Mk 2 - opinie kierowców o samochodach używanych

Ford Mondeo Mk 3 - opinie kierowców o samochodach używanych

Honda Civic Type R

Produkcję tego samochodu rozpoczęto od szóstej generacji japońskiego kompaktu (2001). Pod maską miał benzynowy 1,6-litrowy silnik VTEC o mocy 185 KM. Niebawem jednak do napędu zastosowano 2-litrowy silnik i-VTEC o mocy 200 KM. To jeden z niewielu silników w tej klasie, który nie był doładowany.

Trzecią edycję Civica Type R zaprezentowano w 2007 roku. Na początku jako sedan (rzadko spotykany w Europie), a później jako hatchback. W oby wersjach montowano silnik 2-litrowy - w sedanie miał moc 225 KM, w hatchbacku 201 KM. Była też limitowana wersja Mugen RR z silnikiem 2,2 VTEC 260 KM.

Podaż "erek" na rynku wtórnym nie jest zbyt duża. Ceny nie są sztywne. Z tego samego rocznika, np. 2004, można znaleźć auto za 27 tys. zł, jak i za 33,5 tys. zł.

Zobacz oferty używanych Hond Civic Type R

Opinie o samochodach używanych

Honda Civic VI - opinie kierowców o samochodach używanych

Honda Civic VII - opinie kierowców o samochodach używanych

Honda Civic VIII - opinie kierowców o samochodach używanych

Opel Astra OPC

Auto pod tą nazwą pojawiło się po raz pierwszy w 1999 roku. Był to model Astra II z benzynowym silnikiem o mocy 160 KM w wersji hatchback. Trzy lata później dołączyła wersja kombi wyposażona w silnik 2.0 o mocy 192 KM, którą niebawem podniesiono do 200 KM.

Tą jednostkę napędową rozpoczęto wkrótce montować także w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych.
Astra OPC trzeciej generacji (od 2005 r.) otrzymała silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 240 KM.

Astry OPC na rynku wtórnym nie są może zbyt licznie reprezentowane, ale jeśli ktoś się nastawi na ten model z pewnością coś znajdzie. Sporo używanych aut przyjechało do Polski w ramach prywatnego importu. Ceny – od ok. 12 tys. zł (2003 r.) do ok. 55 tys. zł (2011 r.)

Zobacz oferty używanych Opli Astra OPC

Opinie o samochodach używanych

Opel Astra II (G) - opinie kierowców o samochodach używanych

Opel Astra III (H) - opinie kierowców o samochodach używanych

Opel Vectra OPC

Vectra OPC pojawiła się w 2005 roku, czyli w zasadzie niemal pod koniec produkcji tego modelu (Vectra była produkowana do 2008 r.). Auto występowało jako sedan oraz w nadwoziu kombi.

Na początku zaoferowano wersję z sześciocylindrowym, doładowanym silnikiem 2,8 litra o mocy 255 KM. Po nieco ponad roku jednostka zyskała dodatkowe 25 koni.

W Polsce podaż tego samochodu jest niewielka. Znaleźliśmy ledwie kilka egzemplarzy z lat 2006-2008. Ceny od 21 tys. zł do 38 tys. zł.

Zobacz oferty używanych Opli Vectra OPC

Opinie o samochodach używanych

Opel Vectra C - opinie kierowców o samochodach używanych

Renault Megane RS

Francuska marka rozpoczęła produkcję wersji RS dopiero po wprowadzeniu na rynek drugiej generacji Megane, co nastąpiło w 2002 roku. RS zaproponowano nieco później w nadwoziu trzy- lub pięciodrzwiowym.

Do napędu przeznaczono 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 224 KM, który wkrótce wzmocniono do 230 KM. Do tego doszedł RS z silnikiem diesla. Dwulitrowa, turbodoładowana jednostka osiąga 173 KM.

Renault Megane RS III zadebiutowało w 2009 roku. Tym razem było tylko w wersji trzydrzwiowej, a do napędu zastosowano 2-litrowy silnik o mocy 250 KM.

Używane Megane RS kosztują od ok. 24 tys. zł. (2004) do ponad 88 tys. zł (2013).

Zobacz oferty używanych Renault Megane RS

Opinie o samochodach używanych

Renault Megane II - opinie kierowców o samochodach używanych

Renault Megane III - opinie kierowców o samochodach używanych

Seat Leon Cupra

Seat rozpoczął produkcję Leona w 1999 roku. Niebawem w ofercie pojawiła się najmocniejsza wersja tego modelu – Cupra. Pod maską znalazł się benzynowy, turbodoładowany silnik 1,8 180 KM. Niebawem tą jednostkę wzmocniono do 210 KM (Cupra R), a później do 225 KM.

W niektórych krajach przez krótki okres był oferowany Leon Cupra 4 TDI – czyli wersja z napędem 4x4 i z turbodieslem o pojemności 1,9 litra i mocy 150 KM.

W 2005 roku pojawił się Leon II, który był także oferowany w wersji Cupra. Tym razem do napędu zastosowano 2-litrowy benzynowy silnik TSI o mocy 241 KM. W wersji Cupra R ta jednostka miała moc 265 KM. Była jeszcze limitowana wersja Cupra 310, w której silnik o tej samej pojemności osiągał moc 310 KM.

Na rynku wtórnym Cupra nie należy do często spotykanych wersji Leona. Ceny kształtują się od ok. 15 tys. zł (2000 r.), do ok. 55 tys. zł (2010 r.).

Zobacz oferty używanych Seatów Leonów Cupra

Opinie o samochodach używanych

Seat Leon I - opinie kierowców o samochodach używanych

Seat Leon II - opinie kierowców o samochodach używanych

Skoda Octavia RS

Wersja RS weszła do oferty wraz z pojawieniem się drugiej generacji Octavii (od 2004 r.). Oferta objęła oba dostępne nadwozia (liftback i kombi). Proponowano dwa silniki. Topowym jest benzynowy 2-litrowy motor TSI o mocy 200 KM. Słabsza jednostka to turbodiesel TDI o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM (w ofercie od 2006 r.).

Octavia jest autem bardzo popularnym w Polsce. Dotyczy to także wersji RS, choć oczywiście w odpowiedniej proporcji. Plusem jest to, że większość oferowanych auta na rynku wtórnym pochodzi z polskich salonów.

Ceny na rynku wtórnym wahają się od ok. 24 tys. zł (2005 r.) do 84 tys. zł (2012 r.).

Skoda Octavia II - opinie kierowców o samochodach używanych

Volkswagen Golf GTI

Wśród sportowych wersji zwykłych samochodów ten model ma jedną z najdłuższych historii - jest na rynku już od 1976 roku. Jednak nas interesują dwie przedostatnie generacje tego samochodu - V (2003-2009) i VI (2009-2012).

Golf GTI piątek generacji jest dostępny z 2-litrowym benzynowym silnikiem TSI o mocy 200 KM lub 230 KM. Golf GTI szóstej generacji może mieć pod maską silnik 2.0 TSI o mocy 210 KM lub 2.0 TSI 235 KM.

Podaż Golfów GTI na rynku wtórnym jest spory, ale pod uwagę radzimy brać egzemplarze V i VI. Wcześniejsze są już dość mocno wyeksploatowane. Ceny Golfów GTI V wahają się od ok. 20 tys. zł (2-005 r.) do 36 tys. zł (2008 r.). Ceny egzemplarzy z kolejnej generacji wynoszą od 34 tys. zł (2009 r.) do ok. 80 tys. zł.

Zobacz oferty używanych Volkswagenów Golfów GTI

Opinie o samochodach używanych

Volkswagen Golf V - opinie kierowców o samochodach używanych

Volkswagen Golf VI - opinie kierowców o samochodach używanych

Zdaniem eksperta
Piotr Górawski, mechanik z Trójmiasta

Sportowe wersje zwykłych samochodów kuszą wielu potencjalnych nabywców, ale większość z nich nie bierze pod uwagę, że eksploatacja takiego auta jest bardziej kosztowna. Nie chodzi tylko o wyższe spalanie, ale głównie o serwisowanie. Silniki tych samochodów to trwałe konstrukcje, ale pod warunkiem regularnego i prawidłowego serwisowania. Te jednostki pracują pod dużym obciążeniem zatem powinny być zalane markowym olejem, najlepiej takim, jaki poleca producent auta. Poza tym z reguły są to silniki turbodoładowane, a turbosprężarka jest delikatnym urządzeniem. Każde zaniedbanie może się zemścić jej awarią, a nawet całkowitą dewastacją. Dlatego trzeba pamiętać, aby po dłuższej jeździe, szczególnie z dużymi prędkościami nie wyłączać od razu silnika, tylko odczekać choć minutę, aby sprężarka się wychłodziła. Planując zakup usportowionego auta z klasy kompakt czy klasy średniej trzeba też pamiętać, że choć są one zbudowane na wielkoseryjnej konstrukcji, to jednak niektóre podzespoły mogą się różnić. Na przykład niektóre elementy karoserii, zawieszenia czy hamulców, np. Brembo. Kupując taki samochód trzeba być tez wyczulonym na powypadkowe egzemplarze, bo jest ich niestety dość sporo. To podstawowy minus takich samochodów. 

Wojciech Frelichowski

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty