Wiosenna zmiana opon

(ip)
fot: Yokohama
fot: Yokohama
Skończyła się zima, a wraz z nią mróz, śnieg i błoto pośniegowe na ulicach. To czas wymiany opon zimowych na letnie, które zapewnią bezpieczną jazdę i optymalne osiągi w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.

Podział opon na zimowe i letnie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo jazdy w różnych warunkach atmosferycznych. Producenci

fot: Yokohama
fot: Yokohama

opon przyjęli zasadę, że graniczną temperaturą, która umownie rozdziela stosowanie bieżników zimowych jest średniodobowa temperatura powietrza powyżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli przez okres 1-2 tygodni temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni Celsjusza, warto wyposażyć pojazd w opony letnie, zaprojektowane do eksploatacji w dodatnich temperaturach, na suchych i mokrych nawierzchniach.

Opony zaprojektowane na lato
Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. „Jazda na oponach zimowych, gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana, jest niebezpieczna i nieopłacalna. W tym czasie należy mieć na kołach specjalnie zaprojektowane opony letnie” – przekonuje Artur Posłuszny, Manager w firmie ITR S.A. – będącej dystrybutorem opon japońskiej marki Yokohama. Już sam skład mieszanki gumowej z większą ilością kauczuku sprawia, że letnie ogumienie jest twardsze i odporniejsze na zużycie latem. Wzór bieżnika opony letniej charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, co zapewnia oponie większą powierzchnię styku z suchą nawierzchnią i lepsze hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować kontrolę nad pojazdem na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia też niższe opory toczenia, zmniejszając zużycie paliwa w trakcie jazdy i sprawiając, że opony są cichsze.

Jak czytać etykiety?
W wyborze optymalnych opon letnich pomagają umieszczane na produktach etykiety, informujące o najważniejszych parametrach ogumienia takich jak: oszczędność paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowanego przez oponę.

„Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza krótszą drogę hamowania. Gwarantuje to bezpieczeństwo jazdy, ale nie idzie w parze z niskimi oporami toczenia, przekładającymi się na niższe zużycie paliwa i oszczędność w eksploatacji. Użytkownicy muszą sami zdecydować, który z parametrów mają dla nich największą wagę. Etykiety pozwalają na obiektywne sprawdzenie parametrów opon u różnych producentów” – wyjaśnia Artur Posłuszny.

Dobrze dobrane opony to ich odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty