Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiosenny przegląd auta. O czym pamiętać?

Mariusz Michalak
Fot. Renault
Fot. Renault
Dokładne umycie samochodu po zimie to nie tylko kwestia estetyki – można w ten sposób ochronić samochód przed postępowaniem korozji. Oprócz tego regularne mycie auta, zwłaszcza szyb, lusterek i reflektorów, pozwala zadbać o maksymalną widoczność podczas jazdy, co ma wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Na początku wiosny należy też skontrolować stan techniczny samochodu, poziom płynów, stan wycieraczek oraz w odpowiednim momencie wymienić opony na letnie.

Umycie auta z soli

Utrzymywanie czystości auta regularnie przez cały rok jest optymalnym sposobem na zachowanie karoserii i podwozia w jak najlepszym stanie. Jeśli jednak auto nie było zimą oczyszczane na bieżąco, konieczne jest dokładne umycie samochodu z soli, która osadzała się przez wiele tygodni w zakamarkach podwozia czy karoserii. Pozwoli to zapobiegać procesowi korozji.

W tym celu najlepiej skorzystajmy z ciśnieniowego mycia podwozia w myjni automatycznej, które pozwoli pozbyć się brudu i pozostałości soli tworzącej charakterystyczny biały nalot oraz zapobiec w ten sposób niszczącym skutkom korozji elementów zawieszenia – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Naprawa usterek

Topniejący śnieg ujawnia zniszczoną nawierzchnię dróg i powstałe wyrwy. Wpadnięcie w dziurę podczas jazdy naraża nasze auto na uszkodzenie opon, felg, a także usterki zawieszenia. Dlatego po okresie zimowym nie powinniśmy zwlekać z wizytą w warsztacie w celu skontrolowania stanu technicznego samochodu. Komunikaty wysyłane przez samochód świadczące o uszkodzeniu po wjechaniu w dziurę to stuki dochodzące z podwozia, wyczuwalny luz w układzie kierowniczym czy skrzypienie podczas kręcenia kierownicą.

Co pod wycieraczką piszczy

Wraz z nadejściem nieco cieplejszej aury koniecznie należy sprawdzić stan wycieraczek, gdyż mimo że opady śniegu zdarzają się już rzadziej, wiosenna pogoda bywa kapryśna i deszczowa. Takie warunki wymagają niezawodnej pracy wycieraczek z uwagi na konieczność zapewnienia kierowcy jak najlepszej widoczności podczas jazdy. Ograniczona widoczność może uniemożliwić kierowcy szybką reakcję na ewentualne niebezpieczeństwo.

O ile nie wymieniamy wycieraczek regularnie, po zimie wymiana może okazać się niezbędna. W warunkach wzmożonego zużycia szczególnie narażone na zniszczenia są gumowe części wycieraczek, które mają bezpośredni kontakt z powierzchnią szyby, często oblodzoną czy zaśnieżoną. Sygnały świadczące, że powinniśmy wymienić wycieraczki to zdeformowane pióra, niewystarczające odprowadzanie wody i smugi pozostawiane na szybie podczas pracy, a także wynikające ze zużycia charakterystyczne piszczenie – mówi Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Uzupełnienie płynów

Kontrola stanu technicznego auta to też dobry moment na sprawdzenie stanu i ilości płynów czy olejów w naszym pojeździe: płynu hamulcowego, płynu w układzie chłodzenia, płynu spryskiwacza oraz oleju silnikowego i oleju w układzie wspomagania. Warto również sprawdzić stan tarcz i klocków hamulcowych.

Wymiana opon

Mimo iż wielu kierowców ulega pokusie jazdy na zimowych oponach przez cały rok, czemu aktualnie może dodatkowo sprzyjać ograniczanie kontaktów związanych z pandemią, zdecydowanie rekomendujemy wymianę opon na letnie. Poczekajmy jednak, aż przymrozki miną na dobre, a średnia dobowa temperatura nie będzie spadać poniżej 7°C. Jazda na zimowych oponach w temperaturze przekraczającej 7°C powoduje, że tracą one swoje właściwości oraz nadmiernie się zużywają – dodają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Z uwagi na to, że opony zużywają się nierównomiernie, pamiętajmy o zasadzie zakładania mniej zużytych opon na tylną oś pojazdu bez względu na to, która oś pojazdu jest napędzana. Zmniejsza to ryzyko bardzo niebezpiecznego poślizgu tylnej osi samochodu.

Jak najlepiej oczyścić klimatyzację?

Samochodowa klimatyzacja to standard wyposażenia nie tylko nowych aut, ale również większości używanych. Trudno wyobrazić sobie podróżowanie bez tego udogodnienia, zwłaszcza latem. Część kierowców zapomina jednak o regularnej dezynfekcji klimatyzacji, co może negatywnie wpłynąć na zdrowie.

Dbanie o klimatyzację należy zacząć od wymiany filtra kabinowego. Jest to stosunkowo prosta czynność. W japońskich samochodach filtr kabinowy montowany jest przeważnie tuż za schowkiem pasażera lub pod spodem konsoli centralnej od strony nóg pasażera. W europejskich samochodach na ogół znajduje się w okolicach podszybia od strony pasażera, na zewnątrz pojazdu. Zdarza się też, że umieszczony jest w pobliżu pedałów. Po wyjęciu starego filtra należy usunąć nagromadzone wokół niego zanieczyszczenia i oczyścić plastikową obudowę, a następnie założyć nowy. Warto rozważyć kupno filtra z aktywnym węglem, który lepiej zatrzymuje niepożądane zapachy.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty