Wszystko
o samochodach

Motocykle / Aktualności

Wiosenny przegląd motocykla

Data publikacji: Autor: Notował: (LM)

Zanim wsiądziesz na motocykl, nie zapomnij przygotować go do sezonu.

Marek Barański, mechanik w autoryzowanym serwisie motocykli yamaha w Mysłowicach:
- Motocykl, podobnie jak samochód, musi przechodzić okresowe przeglądy techniczne. O ile jednak w przypadku aut przebiegi pomiędzy przeglądami wynoszą zwykle 15-20 tys. km, o tyle jednoślady skazane są na znacznie częstsze wizyty w serwisie - zwykle co 6-10 tys. km. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty - silniki motocyklowe pracują na znacznie wyższych obrotach, dochodzących nierzadko do 16 tys. obr./min, szybciej się zużywają i wymagają bardziej intensywnej obsługi.

Najistotniejszy w przypadku jednośladów jest przegląd wiosenny, który najlepiej robić tuż przed rozpoczęciem sezonu. Jeśli dobrze przygotujemy nasz motocykl, będziemy mieć pewność, że nie odmówi posłuszeństwa na drodze oraz że jazda na nim będzie bezpieczna.

Przede wszystkim należy wymienić olej oraz filtry: oleju i powietrza. Warto jeszcze zaznaczyć, iż niewskazana jest wymiana oleju jesienią, kiedy odstawiamy motocykl do garażu na kilka miesięcy. Przez ten czas olej, chociaż nie jest używany, straci częściowo swoje właściwości.

Obowiązkowo należy sprawdzić również stan świec zapłonowych, gdyż stosunkowo łatwo ulegają zawilgoceniu. Wymiana kompletu świec w zależności od ich rodzaju i marki motocykla wiąże się z wydatkiem od ok. 40 zł nawet do kilkuset złotych.

Kolejnym elementem, którego nie można pominąć, przygotowując maszynę do sezonu, są opony. Istotny jest oczywiście stan bieżnika - zbyt zużyty nie jest w stanie zapewnić właściwej przyczepności - oraz ciśnienia powietrza - jeśli jest zbyt niskie, bardzo łatwo wówczas o wywrotkę.

Podczas wiosennej wizyty w warsztacie mechanik wykonuje z reguły synchronizację gaźników. Niezbędne są do tego celu wysokiej klasy przyrządy elektroniczne. Bez nich lepiej nie zabierać się do majstrowania przy gaźnikach, gdyż zazwyczaj jakakolwiek zmiana ustawień fabrycznych powoduje zmiany w pracy silnika - i to bynajmniej nie na lepsze.

Bez specjalnych narzędzi nie obędzie się także regulacja zaworów. Co istotne, nie trzeba jej wykonywać co roku, a jedynie wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba - decyzję zwykle podejmuje mechanik wykonujący przegląd.

Pozostaje jeszcze zawieszenie. Przynajmniej raz na dwa lata zalecana jest wymiana płynów w amortyzatorach oraz zamontowanie nowych uszczelniaczy. W wielu motocyklach, głównie sportowych, zawieszenie ustawia się "pod kierowcę", czyli z uwzględnieniem jego wagi i stylu jazdy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości