Wiosenny przegląd

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Dokładne umycie samochodu zapewnia tylko ręczne mycie.
Fot. Grzegorz Burda: Dokładne umycie samochodu zapewnia tylko ręczne mycie.
Zima w tym roku była dla kierowców łaskawa, ale na pewno pozostawiła ślady na samochodzie, tym większe im mniej o niego dbamy.

Dlatego należy przeprowadzić gruntowny przegląd całego samochodu, zarówno nadwozia jak i podwozia.

 

Przegląd po sezonie zimowym można podzielić na dwie główne części: pierwsza to kosmetyka i konserwacja powłoki lakierniczej oraz podwozia, a druga obejmuje sprawdzenie stanu technicznego głównych podzespołów samochodu.

 

Nadwozie

Fot. Grzegorz Burda: Dokładne umycie samochodu zapewnia tylko ręczne mycie.
Fot. Grzegorz Burda: Dokładne umycie samochodu zapewnia tylko ręczne mycie.

 

Mimo lekkiej zimy soli na drogach i tak było sporo. Dlatego wiosenny przegląd samochodu należy rozpocząć od dokładnego mycia, najlepiej w myjni ręcznej. Tylko takie mycie gwarantuje wypłukanie zanieczyszczeń ze wszystkich zakamarków.

 

Myjnia automatyczna pozostawi mnóstwo brudnych miejsc. Po myciu trzeba równie dokładnie obejrzeć całe nadwozie i zabezpieczyć odpryski lakieru. Warto taki przegląd robić częściej niż raz w roku, ponieważ im wcześniej dostrzeżemy uszkodzony lakier i szybciej zabezpieczymy go zaprawką, tym mniej taka naprawa będzie widoczna.

 

Można także wykonać woskowanie nadwozia, które dodatkowo zabezpieczy lakier. Wosk jest tylko czasowym zabezpieczeniem, więc trzeba tą czynność stale powtarzać, ale włożone pieniądze w pielęgnację samochodu przyniosą efekt po kilku latach, kiedy auto będzie nadal wyglądało jak nowe.

 

Podwozie

 

Wskazane jest także umycie podwozia, gdyż to właśnie tam jest najwięcej zanieczyszczeń. W tym przypadku trzeba skorzystać z pomocy fachowców, gdyż do tego celu potrzebny jest najazd i specjalistyczny sprzęt. Nie jest to jednak droga usługa (30 do 50 zł).

Jeśli nie mamy zbyt wiele czasu, to powinniśmy chociaż pojechać do myjni automatycznej i zamówić mycie auta z opcją mycia podwozia.

 

Podwozia samochodów są co prawda zabezpieczone fabrycznie, ale konserwacja po kilku latach zostaje uszkodzona. Z pewnością warto ją uzupełnić przynajmniej w nadkolach i na progach. Możemy to zrobić nawet sami, kupując konserwację w sprayu. Warunkiem dobrze wykonanej pracy jest wcześniejsze umycie podwozia oraz dokładne wysuszenie.

 


Fot. Grzegorz Burda: Po sezonie zimowym wnętrze nadaje się do gruntownego czyszczenia. Jednak z praniem tapicerki najlepiej poczekać na cieplejsze d
Fot. Grzegorz Burda: Po sezonie zimowym wnętrze nadaje się do gruntownego czyszczenia. Jednak z praniem tapicerki najlepiej poczekać na cieplejsze dni


Wnętrze

 

Także wnętrze należy odkurzyć i wyczyścić. Z praniem tapicerki lepiej wstrzymać się do cieplejszych dni, chyba że dysponujemy ogrzewanym garażem. Dywaniki gumowe można już zamienić na welurowe. Nie należy zapominać o umyciu wszystkich szyb, także od wewnątrz. Jeśli filtr pyłkowy zaliczył już kilkanaście tys. km, to wskazana jest jego wymiana, gdyż zabrudzony bardzo zmniejsza wentylację wnętrza.

 

Przegląd

 

Po sezonie zimowym najlepiej pojechać na stację diagnostyczną i przejechać przez linię diagnostyczną, na której sprawdza się zbieżność kół, skuteczność oraz równomierność działania hamulców i sprawność amortyzatorów.

 

Następnym punktem do sprawdzenia są luzy zawieszenia, które najlepiej sprawdzać na tzw. szarpakach. Jeśli auto jest już na podnośniku trzeba sprawdzić osłony gumowe na przegubach

Fot. Grzegorz Burda: Podwozie najlepiej sprawdzić na stacji diagnostycznej. Koszt od 30 do 70 zł.
Fot. Grzegorz Burda: Podwozie najlepiej sprawdzić na stacji diagnostycznej. Koszt od 30 do 70 zł.

napędowych oraz przekładni kierowniczej. Podczas mrozów i ewentualnej jazdy przez zaspy często następuje ich uszkodzenie. Sprawdzamy także zamocowanie osłon silnika, plastikowych nadkoli, chlapaczy itp.

 

Koszty takiego przeglądu wynoszą ok. 30-70 zł. Warto śledzić informacje w prasie, gdyż wiele firm organizuje akcje serwisowe, podczas których bezpłatnie sprawdzany jest stan techniczny pojazdów.

 

Płyn hamulcowy

 

Dokładnie trzeba się przyjrzeć układowi hamulcowemu. Oprócz siły hamowania należy sprawdzić w jakim stanie są klocki i tarcze, a także płyn hamulcowy. Jeśli nie był wymieniany przez ostatnie dwa lata, najlepiej wymienić go przez sezonem letnim.

 

Opony

 

Po zimie nie wolno oczywiście zapominać o wymianie opon na letnie. "Zimówki" przy wysokich temperaturach zapewniają znacznie gorsze prowadzenie samochodu, wydłuża się droga hamowania, a ponadto takie opony bardzo szybko się zużywają.

 

Czynności, które należy wykonać po zimie:

- Mycie nadwozia

- Mycie podwozia

- Zaprawki lakiernicze

- Przegląd podwozia

- Uzupełnienie konserwacji podwozia

- Konserwacja elementów gumowych

- Czyszczenie wnętrza

- Sprawdzenie poziomu i stanu płynów

- Wymiana opon z zimowych na letnie

- Regulacja świateł

 

Orientacyjne koszty wiosennego przeglądu samochodu osobowego

 

Mycie nadwozia

Od 10 zł (myjnia automatyczna)

Od 15 zł (myjnia ręczna)

Mycie podwozia

30 do 50 zł

Odkurzanie wnętrza i mycie szyb

15 do 35 zł

Pranie i czyszczenie foteli

60 do 90 zł

Kompleksowe czyszczenie wnętrza

180 do 250 zł

Wymiana opon (kpl.)

84 zł (Midas)

88 zł (Norauto)

50 zł (warsztat nieautoryzowany)

Ustawianie świateł

35 zł (ASO Ford)

25 zł (Midas)

27 zł (Norauto)

15 zł (warsztat nieautoryzowany)

Ścieżka diagnostyczna

od 30 do 70 zł

Sprawdzanie luzów w zawieszeniu

Bezpłatnie (Norauto)

60 zł (ASO)

30 zł (warsztat nieautoryzowany)

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty