Z pewnością można powiedzieć, że Superb to duma czeskiego producenta samochodów. Słowa „jesteśmy z niego dumni” powtarzali jak mantrę podczas dwugodzinnej premiery w Pradze (17 lutego) praktycznie wszyscy członkowie zarządu Skoda Auto. Właściwie już sama nazwa tego modelu zobowiązuje do pewnego wyróżnienia. Superb to limuzyna nie dla każdego, luksusowo wykończona, wyróżniająca się wysokim komfortem jazdy i eleganckim wnętrzem.
Nadwozie najnowszego Superba otrzymało świeży i emocjonalny wygląd, a jego kabina – już i tak ponad miarę przestronna – jest jeszcze większa. Samochód zawiera innowacyjne rozwiązania techniki MQB koncernu Volkswagen. Nowoczesne układy wspomagania bezpieczeństwa, dużej mocy silniki i typowe dla Skody rozwiązania „Simply Clever” przesuwają okręt flagowy marki na wyższy poziom klasy średniej.
Zdaniem czeskich managerów, Superb jest ukoronowaniem największej ofensywy modelowej marki. - Nowa stylizacja i technika oraz wyjątkowa przestronność wnętrza dowodzi aspiracji marki wśród samochodów klasy średniej - powiedział prof. dr h.c. Winfried Vahland, prezes zarządu Skody podczas światowej premiery auta. Jego zdaniem, opracowując trzecią generację modelu korzystano z niemal 120-letniego doświadczenia i pasji budowy samochodów. Superb sięga niejako w przyszłość marki i ma przyciągnąć do niej nowych klientów, zarówno prywatnych, jak i biznesowych.
Prezentacja statyczna w kilkusetosobowej asyście nie pozwala na pełniejszą ocenę samochodu - to zrozumiale. Ale już na pierwszy rzut oka widać, iż w przypadku Superba mamy do czynienia z autem klasy średniej. Ostro wykończona linia górnego przetłoczenia zwana linią tornado optycznie wydłuża samochód, a biegnąca poniżej linia przetłoczenia tzw. „wing line” wzmacnia działanie tej pierwszej. Wąskie słupki, ostro pociągnięta linia okien oraz łagodnie opadający dach z eleganckim przejściem w dużą tylną szybę nadają nawoziu wygląd podobny do coupe. Szeroka atrapa chłodnicy, zdecydowanie zarysowane reflektory oraz przejrzyście podzielona architektura przodu optycznie poszerzają pojazd.
Do silnych stron Superba zalicza się przestronność wnętrza i wysoki komfort podróżowania. Większy rozstaw osi oraz kół umożliwił stworzenie optymalnego wnętrza. Miejsca jest więcej, zarówno z przodu jak i i z tyłu. Na tylnej kanapie można podróżować z założonymi nogami, pod tym względem w tej klasie aut Superb nie ma konkurenta. Najlepszą wartość w segmencie D ma również pojemność bagażnika: 625 litrów to o 30 więcej niż w modelu II generacji.
Z nowymi rozwiązaniami Superb spełnia najwyższe wymagania pod względem komfortu. Jako pierwszy model marki oferuje adaptacyjną regulację zawieszenia w połączeniu z wyborem profilu jazdy. Trzystrefowa klimatyzacja automatyczna zapewnia optymalne warunki temperaturowe i jakość powietrza. Na życzenie otrzymać można m.in. elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe, ogrzewanie postojowe czy ogrzewaną szybę przednią.
Zamiast jednego parasola w tylnych drzwiach samochód ma obecnie po jednym parasolu w obu przednich. Pokrywę bagażnika można dodatkowo wyposażyć w funkcję bezdotykowego otwierania (ruchem stopy pod tylnym zderzakiem). To tylko początek listy życzeń. Życie kierowcy i pasażerów ułatwia 29 rozwiązań „Simply Clever”, z czego dziesięć jest w Superbie zupełnie nowych.
Czeski samochód uzyskał połączenie ze światem zewnętrznym. Do dyspozycji są łącznie cztery, nowe urządzenia multimedialno-informacyjne MIB na bazie modułowych systemów infotainment koncernu Volkswagen.
Nowa Skoda Superb otrzymała nowoczesne, turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (pięć benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI). Wszystkie jednostki napędowe spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie wyposażone są w funkcję Start-Stop i odzysk energii hamowania.
Od 2001 roku, kiedy to po raz pierwszy ukazał się Superb, do dziś czeski producent dostarczył klientom na świecie ponad 700 tysięcy tych komfortowych aut.
Wybrane dane techniczne Skody Superb i konkurentów:
Marka/model | Skoda Superb 2.0 TDI | Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente Plus | Mazda 6 2.2D SkyMOTION |
Cena (zł) | jeszcze nie znana | 105800 | 122900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback / 5 | hatchback / 5 | sedan / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4861 x 1864 x 1468 | 4871 x 1852 x 1482 | 4870 x 1840 x 1450 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1584 / 1572 | 1599 / 1595 | 1585 / 1595 |
Rozstaw osi | 2841 | 2850 | 2830 |
Masa własna | 1485 | 1503 | 1330 |
Pojemność bagażnika (l) | 625 – 1760 | 541 - 1437 | 489 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 62 | 62 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1997 | 2191 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna / 6 | manualna / 6 | manualna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 140 / 3500-4000 | 150 / 3500 | 150 / 4500 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 | 350 | 380 |
przy obr./min | 1750-3000 | 2000 - 2500 | 1800 - 2600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 9,3 | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 215 | 211 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,0 | 4,4 | 4,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 105 | 115 | 108 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?