Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Właściwe ciśnienie w oponie

Szczepan Dobrowolski
Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze przed każdą dłuższą podróżą.Fot. Skoda
Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze przed każdą dłuższą podróżą.Fot. Skoda
Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze przed każdą dłuższą podróżą.

Regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponie nie jest popularną czynnością obsługową. Zbyt niskie ciśnienie może nie tylko prowadzić w ekstremalnych przypadkach do nieodwracalnego uszkodzenia opony, ale w znacznej mierze wpływa na bezpieczeństwo jazdy i prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. Dlatego regularne kontrole są niezbędne.

Za mało powietrza, to niski poziom bezpieczeństwa jazdy

Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze
Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze przed każdą dłuższą podróżą.

Fot. Skoda

Eksperci niemieckiego klubu motoryzacyjnego ADAC ustalili, że już mniej powietrza w oponie o 0,5 bara w stosunku do zalecanego, powoduje zmniejszenie stabilności pojazdu podczas jazdy w zakrętach, a droga hamowania może zostać wydłużona nawet o kilka metrów.

Mniejsza przyczepność podczas pokonywania zakrętów

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja podczas pokonywania zakrętów na mokrej nawierzchni. Szczególnie obciążone zewnętrzne koło przedniej osi przy ciśnieniu niższym niż zalecane o 0,5 bara przenosi tylko około 80% sił w stosunku do opony o właściwym ciśnieniu. Przy różnicy 1,0 bara, wartość ta spada poniżej 70%.

W praktyce oznacza to, że pojazd ma tendencję do niebezpiecznych uślizgów bocznych. Podczas wykonywania nagłego manewru zmiany pasa ruchu (np. w celu ominięcia przeszkody), dochodzi do uślizgu wcześniej niż gdyby w oponie było właściwe ciśnienie, bowiem autu brakuje stabilności. W tej sytuacji nawet układ ESP może pomóc tylko częściowo.

Dłuższa droga hamowania

Zbyt małe ciśnienie powietrza na jednym przednim kole pojazdu potrafi znacznie wydłużyć drogę hamowania. Przy ubytku rzędu 1 bara, droga hamowania na mokrym może wzrosnąć o około 10%. Oznacza to, że przy awaryjnym hamowaniu z prędkości początkowej 100 km/h, pojazd z oponami o niższym ciśnieniu niż zalecane wciąż będzie jeszcze jechał z prędkością około 27 km/h, gdy pojazd o oponach z właściwym ciśnieniem już się zatrzyma. Droga hamowania takiego pojazdu wydłuży się z 52 do 56,5 metra. Czyli o całą długość samochodu!Także układ ABS nie zadziała optymalnie, ze względu na różne ciśnienia panujące w oponach (opony mają różną powierzchnię styku z nawierzchnią, odmiennie się także zachowują podczas hamowania).

Mniej powietrza – wyższe koszty

Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze
Kontrola właściwego ciśnienia w kołach pojazdu, to podstawowa czynność obsługowa, którą powinniśmy wykonać przynajmniej raz na dwa tygodnie lub zawsze przed każdą dłuższą podróżą.

Fot. Mark Snow

Mniejsze ciśnienie powietrza w kołach pojazdu będzie oznaczało dla nas także mniej pieniędzy w portfelu. Większy opór toczenia opon powoduje bowiem wzrost zużycia paliwa rzędu 0,3 litra na każde 100 kilometrów przebiegu. Niby niewiele, ale na dystansie 300 km będzie to już blisko litr paliwa!

Ponadto szybciej zużyciu ulegnie nie tylko ogumienie naszego pojazdu, ale także elementy jego zawieszenia.

Jakie ciśnienie?

Kierowcy często nie wiedzą jakie powinno być optymalne ciśnienie w oponach. Informacje na ten temat znajdziemy przede wszystkim w instrukcji obsługi pojazdu. Ale kto wozi ze sobą instrukcję? A tym bardziej, kto ją czyta? W większości przypadków producenci aut przewidzieli taką sytuację i informacje o zalecanym ciśnieniu umieszczają na specjalnych wklejkach umieszczonych zazwyczaj na pokrywie wlewu paliwa lub też na słupku drzwiowym po stronie kierowcy. Zalecane wielkości ciśnienia znajdziemy też w katalogach dostępnych w serwisach oponiarskich.
Jeśli nasz samochód nie został wyposażony we wklejkę informacyjną, wtedy dobrze jest ją wykonać samemu. Dzięki temu prostemu zabiegowi, nie będziemy musieli poszukiwać odpowiednich danych za każdym razem, kiedy będziemy mieli dostęp do kompresora.

Pamiętajmy też, że ciśnienie powinno być dostosowane do aktualnego obciążenia

Producenci w samochodach osobowych zazwyczaj podają dwie wielkości: dla dwóch osób i minimalnej ilości bagażu oraz dla pięciu osób (lub maksymalnej liczby związanej z ilością siedzeń) i maksymalnej ilości bagażu. Przy czym wielkości te zazwyczaj są odmienne dla kół przedniej i tylnej osi.

Jeśli decydujemy się na ciągnięcie przyczepy, zwłaszcza kempingowej, wtedy ciśnienie w tylnych kołach należy podnieść o 0,3-0,4 atmosfery w stosunku do tych zalecanych przez producenta. Zawsze też pamiętajmy, by przed wyjazdem sprawdzić stan koła zapasowego i uzupełnić w nim ciśnienie do 2,5 atmosfery.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

**

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty