Właściwe oświetlenie przejść dla pieszych…

Jacek Jacak, Schreder Polska
Zasada właściwego oświetlenia przejścia dla pieszych, strefy dojścia oraz uzyskania składowej pionowej na boku: pieszego. Źródło Schreder Group
Zasada właściwego oświetlenia przejścia dla pieszych, strefy dojścia oraz uzyskania składowej pionowej na boku: pieszego. Źródło Schreder Group

Właściwe oświetlenie przejść dla pieszych na przykładzie systemu Calypso Zebra

 

Według danych Komendy Głównej Policji w roku 2006 odnotowano 46876 wypadków drogowych, w których zostało rannych 13 785 osób, a 1 775 straciło życie. Ponad 30 procent ofiar stanowili piesi.

 

W miejscach udostępnionych dla ruchu pieszych doszło do 4 128 wypadków w których 4 137 osób zostało rannych, a 290 straciło życie. Zwłaszcza jesienią i zimą, gdy zmiana czasu, pogorszenie warunków drogowych oraz zmienne samopoczucie wpływają na koncentrację uwagi, dochodzi najczęściej do wypadków z udziałem pieszych.

 

Bardzo niepokojące i charakterystyczne dla naszej części Europy jest to, że ponad jedna czwarta wypadków spowodowana jest przez kierowców nieprawidłowo przejeżdżających przez przejścia dla pieszych.

Oświetlenie przejścia dla pieszych na drodze dwukierunkowej za pomocą systemu Calypso Zebra, Źródło: Schreder Group
Oświetlenie przejścia dla pieszych na drodze dwukierunkowej za pomocą systemu Calypso Zebra, Źródło: Schreder Group

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierowcy bardzo często lekceważą podstawowe prawidła ruchu: 60% wszystkich potrąceń miało miejsce na wyznaczonych przejściach dla pieszych. Pomimo oczekiwań społecznych nie zmniejsza się zagrożenie pieszego.

Zasada właściwego oświetlenia przejścia dla pieszych, strefy dojścia oraz uzyskania składowej pionowej na boku: pieszego. Źródło Schreder Group
Zasada właściwego oświetlenia przejścia dla pieszych, strefy dojścia oraz uzyskania składowej pionowej na boku: pieszego. Źródło Schreder Group

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W wypadkach drogowych  ginie statystycznie kilka osób dziennie. Często przyczyną wypadków jest zła widoczność spowodowana brakiem właściwego oświetlenia.

 

Firma Schreder ,opracowując swój program produkcyjny, uwzględniała potrzebę rozwiązania tego problemu. Specjalnie skonstruowana oprawa Calypso Zebra, uzupełniona podświetlanymi znakami drogowymi i zamontowanymi na specjalnym maszcie, zapewnia bardzo dobrą widoczność na przejściu. Przejście jest już widoczne z dużej odległości dla prowadzących pojazdy, wyróżnia się z otoczenia intensywnością światła i rzucającym się

w oczy wzorem "zebry".

 

Oprawa Calypso Zebra przy połączeniu z podświetlanymi znakami drogowymi zamontowanymi na maszcie zapewnia bardzo dobrą widoczność pieszego na przejściu. Specjalna konstrukcja nośna oprawy, pomalowana w żółto-czarne pasy, a przede wszystkim cały obszar przejścia dla pieszych oraz strefa oczekiwania widoczne są ze znacznych odległości przez kierowców.

 

Sylwetka pieszego dzięki wytworzeniu dodatniego kontrastu na przejściu oraz w jego otoczeniu widziana jest jako jasna na ciemnym tle, co zdecydowanie polepsza jego postrzeganie przez kierowców niezależnie od warunków atmosferycznych.

Dzięki możliwości montażu oprawy nad jezdnią na specjalnym słupie z wysięgnikiem (możliwy jest również montaż na chodniku, bezpośrednio na słupie) uzyskuje się bardzo równomierne oświetlanie całej długości przejścia (nawet o szerokości 4-5 pasów ruchu) w płaszczyźnie poziomej i co niesłychanie ważnej - składowej pionowej. Dodatkowo dla lepszej widoczności obszaru przejścia można stosować kontrastową barwę źródła światła.

 

Przy oświetleniu ulicznym lampami sodowymi, dającymi żółte światło, w oprawach Calypso Zebra zalecane jest zastosowanie lamp metalohalogenkowych o białej barwie, a przy zastosowaniu opraw drogowych z lampami metalohalogenkowymi, wskazane jest stosowanie do oświetlenia przejścia lamp sodowych.

 

We wspomnianej oprawie można stosować dwa rodzaje źródeł światła: metalohalogenkowe i wysokoprężne lampy sodowe o mocy od 70 do 400W.

 

Kształt oprawy został opracowany z myślą o jej przeznaczeniu - nadjeżdżający kierowca  powinien widzieć ją z daleka. Elementem nośnym oprawy jest rama wykonana z aluminium.

Uchwyt mocujący pozwala instalować oprawy na wysięgniku i bezpośrednio na słupie. Pokrywa jest wykonana z akrylu w kolorze żółtym z czarnymi pasami. Asymetryczny odbłyśnik wykonano z aluminium o wysokim czystości, a klosz z poliwęglanu odpornego na promieniowanie UV. Stopień ochrony komory osprzętu IP 66 uzyskano dzięki specjalnemu systemowi uszczelniania Sealsafe. Rozwiązanie to zapewnia oprawie tzw. oddychanie.

 

Komora osprzętu jest dodatkowo wyposażona w dwie płytki z hartowanego szkła pomalowanego w białe i czarny pasy. Są one montowane po przeciwnych stronach odbłyśnika, prostopadle do osi jezdni, i pozwalają nakierować strumień w zależności od tego, czy oprawa jest montowana przed, czy za przejściem dla pieszych. Osprzęt elektryczny jest montowany na jednej z wewnętrznych ścianek pod pokrywą.

 

W ostatnim czasie, wykorzystując tego typu oprawy  oświetlono przejścia dla pieszych w wielu miastach i regionach kraju min: w Warszawie, Łomiankach, Rzeszowie, Wrocławiu, Wejherowie, Mławie oraz w wielu miejscach na Pomorzu oraz Mazurach.

Zdjęcie Nr 2. Oświetlenie pieszego w strefie oczekiwania – instalacja Warszawa Ursus, Źródło: ZUT Projekt
Zdjęcie Nr 2. Oświetlenie pieszego w strefie oczekiwania – instalacja Warszawa Ursus, Źródło: ZUT Projekt
Zdjęcie Nr 3. Oświetlenie pieszego w strefie przejścia – instalacja Warszawa Ursus, Źródło: ZUT Projekt
Zdjęcie Nr 3. Oświetlenie pieszego w strefie przejścia – instalacja Warszawa Ursus, Źródło: ZUT Projekt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaprezentowany przez firmę SCHREDER ten system oświetlenia przejść dla pieszych spotkał się z dużym zainteresowaniem fachowców oraz głównych użytkowników dróg  - kierowców.  Według opinii Inwestorów zainstalowane instalacje doświetlające przejścia dla pieszych wykorzystujące oprawy CALYPSO ZEBRA potwierdziły w ciągu wieloletniej eksploatacji swoją niezawodność oraz przyczyniają się w rzeczywisty sposób do poprawy bezpieczeństwa pieszych na przejściu oraz w jego bezpośrednim otoczeniu. 

 

Literatura:

[1] PN-EN 13201 "Oświetlenie dróg"

[2] Materiały informacyjne firmy Schreder

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty