Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Wlepią nam nowy podatek

Data publikacji: Autor: (c)

Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce. Szykuje się nowy podatek. Miał zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" prowadzane z zagranicy, jednak będzie dotyczył wszystkich samochodów.

Szykuje się nowy podatek. Miał zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" sprowadzane z zagranicy, jednak będzie dotyczył wszystkich samochodów. Tak przynajmniej proponuje resort finansów.

 

Pomysł wprowadzenia nowego podatku urzędnicy tłumaczą chęcią uporządkowania spraw związanych z opłatami za auta. Tymczasem podatek zapłacą właściciele samochodów niezależnie od tego, czy ich auto będzie nowe, czy używane, kupione w kraju czy importowane.

 Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyæ mia³ u¿ywanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowi±zek jego p³acenia bêd± mieli jednak wszyscy w³a¶ciciele aut po raz pierwszy rejestruj±cy je w Polsce.

Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów wysokość nowego podatku ma być uzależniona od pojemności skokowej silnika i poziomu emisji spalin określanego przez europejskie normy tzw. EURO.

-Podatek opłacany będzie jednorazowo przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. W przypadku samochodów spełniających najnowsze normy EURO stawka wynosić ma 1 zł od każdego centymetra sześciennego pojemności silnika. Im samochód starszy, a tym samym spełniający wcześniejszą normę EURO, tym przelicznik większy: 1,5; 2; 3 lub 4 zł za każdy centymetr sześcienny – powiedział nam wiceminister finansów Jarosław Neneman.

 

Przelicznik ten kształtować ma się następująco:

- 1 zł za 1 cm3: w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązywać ma od 1 stycznia 2005 r.
- 1,5 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 - 2004
- 2 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 - 1999
- 3 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995

- 4 zł za 1 cm3: dla aut nie spełniających żadnej z ww norm

 

Nowy podatek to broń wymierzona w importerów samochodów używanych. Od kilku miesięcy urzędnicy głowili się nad tym, jak powstrzymać falę pojazdów z „drugiej ręki” napływających do naszego kraju. Ich właściciele często zaniżali wartość aut chcąc uniknąć zapłacenia wysokiej akcyzy, wynoszącej dla samochodów wyprodukowanych przed 1998 r. 65 proc. Teraz, przykładowo, w przypadku pojazdu z roku 1990 wyposażonego w silnik o pojemności skokowej 1391 cm3 wysokość podatku wyniesie 5 564 zł, co może przewyższyć jego wartość. Tym samym sprowadzenie takiego auta będzie nieopłacalne. 

 

Projekt ustawy o nowym podatku od aut zostanie w najbliższym czasie przekazany do uzgodnień międzyresortowych. Podatek zacznie obowiązywać najprawdopodobniej pod koniec I kwartału 2005 r.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości